Τον συνοδεύουν χαρακτηρισμοί όπως  «ο πιο αμφιλεγόμενος σκηνοθέτης της γενιάς του» (Der Freitag) ή «ο πιο περιζήτητος σκηνοθέτης σήμερα» (Tages-Anzeiger ), ενώ άλλοι το θέτουν πιο σύνθετα: «εκεί όπου τελειώνει η κατανόησή μας για τα πράγματα, ξεκινά το θέατρο του Μίλο Ράου» (Neue Zurcher Zeitung).

Το σίγουρο είναι πως ο Ελβετός θεατρικός σκηνοθέτης, συγγραφέας, δημοσιογράφος, δοκιμιογράφος, πανεπιστημιακός και κινηματογραφιστής Μίλο Ράου, είναι από τις πιο ξεχωριστές μορφές της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκηνής. Η είδηση ότι έρχεται για μια ακόμη φορά στη χώρα μας, με τη νέα του παράσταση θεάτρου – ντοκουμέντου «The dark ages», στις 25 και 26 Ιουλίου, αποτελεί από μόνη της γεγονός.

"The dark ages"

“The dark ages”

Ο Ράου εισήγαγε την επανάδραση* ως φόρμα πολιτικού θεάτρου με το έργο «The Last Days of the Ceauşescus» (Οι τελευταίες μέρες των Τσαουσέσκου, 2009), που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν με μεγάλη επιτυχία και εν πολλοίς τον καθιέρωσε ως μια από τις πιο ενδιαφέρουσες νέες φωνές της Ευρώπης σήμερα στο πολιτικό θέατρο. Παράλληλα όμως, ξεκίνησε και μια μεγάλη δικαστική διαμάχη με το γιο του Τσαουσέσκου.

"The Last Days of the Ceauşescus", © Phile Deprez

“The Last Days of the Ceauşescus”, © Phile Deprez

Στον Μίλο Ράου φαίνεται πως αρέσουν τα δύσκολα. Στην πραγματικότητα μόνο αυτά, αν κρίνει κανείς από τον τρόπο με τον οποίο κάνει τέχνη: πολιτικό, αποκαλυπτικό, ανατρεπτικό, ερευνητικό. Ήδη από το 2007 είχε ιδρύσει το Διεθνές Ινστιτούτο για τα Πολιτικά Εγκλήματα, που έχει ως αποστολή την προώθηση ενός γόνιμου διαλόγου ανάμεσα στους θεωρητικούς και τους καλλιτέχνες.

Ακολούθησαν τα έργα «City of Change» (2010-11), «Hate Radio» (2011) το οποίο παρακολουθήσαμε τον Μάιο του 2015 στην Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, «Breivik’s Statement» (2012), «Τhe Moscow Trials» (2012-13), «The Zurich Trials» (2013).

Milo Rau © reuters

Milo Rau, © reuters

Γεννημένος το 1977 στη Βέρνη, σπούδασε κοινωνιολογία και φιλολογία στη Ζυρίχη, το Βερολίνο και το Παρίσι. Έχει εργαστεί ως συγγραφέας και σκηνοθέτης σε διάφορα θέατρα, ανεξάρτητα, δημοτικά και κρατικά, όπως το Staatsschauspiel στη Δρέσδη, το Maxim Gorki Theater και το HAU στο Βερολίνο, το Theaterhaus Gessnerallee στη Ζυρίχη, το Theatrul Odeon στο Βουκουρέστι, το Beursschouwburg στις Βρυξέλλες και τη βερολινέζικη Schaubühne.

Κι αν στο πολυταξιδεμένο και βραβευμένο του «Hate Radio» καταπιανόταν με τη γενοκτονία Τούτσι και τον αφανισμό των μετριοπαθών Χούτου της Ρουάντα (και το ρόλο του σταθμού RTML), αυτή τη φορά καταπιάνεται με την πρόσφατη ιστορία των πολέμων στην ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.

"Hate Radio"

“Hate Radio”

Το «The Dark Ages» αποτελεί το δεύτερο μέρος της ευρωπαϊκής τριλογίας του. Καθώς εστιάζει στις προσωπικές αφηγήσεις των ανθρώπων που βίωσαν τα γεγονότα, στη σκηνή του Ρεξ θα δούμε τέσσερις ηθοποιούς από τη Βοσνία, τη Σερβία, τη Γερμανία και τη Ρωσία, οι οποίοι θα αφηγούνται ενώπιόν μας και μπροστά σε μια κάμερα τις ιστορίες τους, με τα πρόσωπά τους να προβάλλονται σε μεγάλη οθόνη. Ιστορικά γεγονότα και ερωτήματα θα ξεπηδούν μέσα από τις συγκλονιστικές βιογραφίες τους, καθώς οι ίδιοι θα μιλάνε για τον πόλεμο, τον ξεριζωμό, τη φυγή και το νέο τους ξεκίνημα.

«Με τον Μίλο Ράου, η τέχνη προκαλεί την πραγματικότητα, εκφράζει τις αντιφάσεις της και διερευνά τα τραύματα και τα ουτοπικά ιδεώδη. Πέρα από το διαδεδομένο πια μεταμοντέρνο, ο Μίλο Ράου αναζητά το πραγματικό» σημειώνει ο Christoph Fellmann της «DU» και εμείς ανυπομονούμε για μια ακόμα θεατρική συνάντηση με το πραγματικό.

* Για τη φόρμα της «επανάδρασης» (reenactment): Η επανάδραση είναι η αναπαράσταση συγκεκριμένων ιστορικών γεγονότων με όσο πιο αυθεντικό τρόπο γίνεται. Ο ίδιος ο Μίλο Ράου χρησιμοποιώντας τον όρο αναφέρεται σε «μια νέα, τεκμηριωμένη αλλά και αισθητικά περιεκτική μορφή πολιτικής τέχνης». Και συνεχίζει: «Η δύναμη της επανάδρασης έγκειται στην ικανότητά της να δημιουργεί στον θεατή την εμπειρία ενός γεγονότος που του είναι τελείως ξένο. Ο τρόπος που το επιτυγχάνει αυτό είναι εξαιρετικά σύνθετος –αν και μπορεί να φαίνεται ελαφρώς αφελής– και αποκαλύπτει το βαθμό εμπλοκής μας στα γεγονότα, κάνοντας σαφές ότι η ιστορία δεν αφορά μόνο το παρελθόν».

Kεντρική φωτογραφία άρθρου: © Cecilia Bozzoli

Info παράστασης: “Milo Rau: The Dark Ages” | Δευτέρα 25 και Τρίτη 26 Ιουλίου, στις 21:00 | Θέατρο Rex – Σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη | Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου