Το συνήθως ήρεμο Μουσείο Καλών Τεχνών της Γάνδης (MSK) βρέθηκε πρόσφατα στο μάτι του κυκλώνα με την αμφισβήτηση ως πλαστών των έργων της έκθεσης της ρώσικης πρωτοπορίας τα οποία προέρχονταν από το Ίδρυμα Dieleghem. Στο χορό μπήκαν οι βελγικές αρχές οι οποίες προτίθενται να διερευνήσουν όλες τις παραμέτρους ενός σκανδάλου που υποχρέωσε το μουσείο της Γάνδης να «κατεβάσει» την έκθεση και άνοιξε ένα θέμα σε πολλά ευρωπαϊκά μουσεία σχετικά με τις αμφισβητούμενες υπογραφές έργων.

Τα αμφισβητούμενα έργα δεν ήταν ούτε ένα, ούτε δυο, αλλά συνολικά είκοσι τέσσερα και προξένησαν τριγμούς όχι μόνο στο μουσείο, αλλά και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Ο Φλαμανδός υπουργός Πολιτισμού Sven Gatz ήταν πρώτος και καλύτερος στη διαβούλευση των φορέων, οι οποίοι ανέλαβαν να αναλύσουν αρχικά τα έργα και να χρονολογήσουν τις βαφές τους, τον πρώτο αδιάψευστο μάρτυρα της αυθεντικότητας ενός έργου. Το μουσείο MSK, η πόλη της Γάνδης και το ίδρυμα Dieleghem έχουν ήδη δώσει το πράσινο φως για τις έρευνες.

Το μουσείο έσπευσε να δηλώσει ότι είναι πάντα πολύ «επιμελές» στην επιλογή των έργων και πως το γεγονός αυτό είναι κάτι που συμβαίνει και σε άλλα μουσεία, ειδικά με την τέχνη της πρωτοπορίας. Δήλωσε όμως ότι δεν είναι οικονομικά βιώσιμο σε περίπτωση που θα έπρεπε να διεξάγει έρευνα για τα υλικά και τις τεχνικές σε κάθε έργο τέχνης πριν το εκθέσει. Η πόλη δεσμεύτηκε να αναλάβει έναν εξωτερικό ελεγκτή για να διερευνήσει σε ποιο βαθμό το μουσείο ακολουθεί τις συνήθεις πρακτικές σχετικά με τα εισερχόμενα δάνεια έργων τέχνης.

Το θέμα δεν περιορίστηκε στα όρια του μουσείου, αλλά καθώς πήρε διαστάσεις, προκάλεσε την επέμβαση της βελγικής αστυνομίας. Η έκθεση δανείστηκε 26 έργα τέχνης από τον Ρώσο επιχειρηματία Ιγκόρ Τοπορόφσκι και όταν οι εμπειρογνώμονες ισχυρίστηκαν ότι ήταν γεμάτη απομιμήσεις, η διευθύντρια του μουσείου Catherine de Zegher, παύθηκε αμέσως από τη θέση της. Οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι η Ευρώπη έχει κατακλυστεί από παραποιημένα ρωσικά έργα τα τελευταία χρόνια.

Εντωμεταξύ, το περιφερειακό δικαστήριο του γερμανικού κρατιδίου της Έσσης στο Wiesbaden καταδίκασε δύο άνδρες σε τρία χρόνια και 32 μήνες στη φυλακή αντίστοιχα, επειδή πούλησαν εν γνώσει τους πλαστές εικόνες που είχαν παρουσιαστεί ως έργα καλλιτεχνών, όπως οι El Lissitzky, Kazimir Malevich και Alexander Rodchenko και τους υποχρέωσαν να πληρώσουν περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ που είχαν εισπράξει. Σε ανάλογη υπόθεση εμπλέκονται τέσσερις έμποροι τέχνης από το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη και ο απόγονος ενός καλλιτέχνη του οποίου η εργασία λέγεται ότι πλαστογραφήθηκε. Οι υποθέσεις αυτές τραυματίζουν την αγορά της τέχνης, ενώ ο κόσμος των μουσείων καταστρέφεται. Οι πλαστογράφοι έχουν επικεντρωθεί στα ρωσικά έργα πρωτοπορίας λόγω έλλειψης εμπειρογνωμόνων στο είδος. Τα αρχεία της σύγχρονης τέχνης που άνθισε στις αρχές του 20ού αιώνα στη Ρωσία έχουν καταστραφεί.