Κανείς δεν ήξερε τον Σεργκέι Πολούνιν, μέχρι που έγινε ο πρώτος χορευτής στην ιστορία του Royal Ballet. Για την ακρίβεια, έγινε ο νεότερος πρώτος χορευτής του βρετανικού συνόλου και σε μια ώρα τον έμαθε όλος ο κόσμος. Ο γεννημένος το 1989 Πολούνιν, έφτασε στο Λονδίνο από το Χορογραφικό Ινστιτούτο του Κιέβου με την υποτροφία του ιδρύματος Ρούντολφ Νουρέγεφ, το 2003, στα 13 του χρόνια. Έγινε σολίστ το 2009 και ένα χρόνο αργότερα ο νεότερος πρώτος χορευτής. Ο χαρακτήρας του αποδείχτηκε ισχυρότερος από το ταλέντο του.

Παρότι πολύ φιλόδοξος, δε δίστασε να εγκαταλείψει τα μπαλέτα δηλώνοντας ότι «ο καλλιτέχνης μέσα μου πέθαινε». Το ίδιο απότομα εγκατέλειψε στη συνέχεια τα δυο ρώσικα θέατρα που τον κάλεσαν, τα θέατρα Στανισλάφσκι και Νοβοσιμπίρσκ, ενώ το 2013, μια μόλις εβδομάδα πριν την πρεμιέρα της παράστασης «Εξπρές του Μεσονυχτίου», στο Λονδίνο, απλώς εξαφανίστηκε. Χωρίς να δώσει καμία δικαιολογία. Αφού είχε τινάξει την παραγωγή στον αέρα, εμφανίστηκε και επικαλέστηκε λόγους υγείας. Η παραγωγή του έκανε αγωγή ζητώντας του 400.000 στερλίνες, υποστηρίζοντας ότι για όλα έφταιγε η έντονη «κοινωνική του δραστηριότητα».

Φωτογράφιση του Sergei Polunin για το Ζoo Μagazine

Οι αποκαλύψεις ότι ο νεαρός χορευτής είχε περάσει ατελείωτες νύχτες κάνοντας clubbing, είχε πάρει ναρκωτικά, και ότι είχε κοπεί με ξυράφια για να νιώσει την αδρεναλίνη, καθόλου δε βοηθούσαν την περίπτωσή του. Ο Πολούνιν, στην πιο δύσκολη και σκοτεινή περίοδο της ζωής του δε χωρούσε κυριολεκτικά πουθενά. Το μελάνι που χύθηκε μιλούσε για το παιδί-θαύμα του χορού με τα χειρότερα λόγια. Δύστροπος, αλαζόνας, πολύ συχνά κακός με συναδέλφους και συνεργάτες. Και δεν ήταν λίγοι αυτοί που προέβλεπαν ότι η διέξοδος ενός φτωχόπαιδου στο χορό δεν αρκούσε για να στηρίξει μια μεγάλη καριέρα, ότι ο Πολούνιν σαν διάττων αστέρας θα εξαφανιστεί.

O Sergei Polunin χοεύει για το «Numéro Homme»

Αλλά διαψεύστηκαν. Το περασμένο καλοκαίρι, όταν εμφανίστηκε με την Ναταλία Οσίποβα στο «Sadler’s Wells» του Λονδίνου, απέδειξε ότι διψούσε για περισσότερα. Οι κριτικές μίλησαν για ένα χρυσό ζευγάρι με σπάνιο ταλέντο, που η ερωτική τους σχέση φέρνει στη σκηνή ένα πρωτοφανή μαγνητισμό. Οι κριτικές αποκατέστησαν τον Πολούνιν, ως έναν ανήσυχο χορευτή που δε χορταίνει και δε βολεύεται εύκολα. Στην Οσίποβα βρήκε το άλλο του μισό, όπως λέει εξομολογούμενος πως «όταν χόρεψα με τη Ναταλία, συνειδητοποίησα ότι είχα τέσσερα χρόνια να κοιτάξω στα μάτια μια μπαλαρίνα την ώρα που χορεύαμε μαζί»Η κοινή τους εμφάνιση μας έδωσε απλώς μια αμυδρή ιδέα για το πού μπορεί η καλλιτεχνική ανησυχία να οδηγήσει ένα χορευτή.

Οσίποβα και Πολούνιν

Οσίποβα και Πολούνιν

Καθώς τα πάθη των μεγάλων ταλέντων συγχωρούνται, ο Πολούνιν, το 2015 χόρεψε το «Take Me to Church» του Hozier, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Λασαπέλ, με τρόπο συγκλονιστικό. Ο χορευτής που έχει δώσει μεγάλη μάχη στην αναζήτηση της προσωπικής και καλλιτεχνικής του ταυτότητας, άφησε άφωνους τους θεατές του βίντεο-κλιπ, κάνοντας δεκάδες εκατομμύρια χτυπήματα. Ο Πολούνιν αγαπήθηκε όχι μόνο από τον κόσμο, αλλά και από άλλους καλλιτέχνες, που τον χρησιμοποίησαν σαν εικαστικό καμβά για διάφορα πρότζεκτ, όπως ο Marc Jacobs, o oποίος τον έκανε πρωταγωνιστή σε καμπάνια μόδας, καθώς και οι φωτογραφίσεις που έκανε με τον Gus Van Sant.

Σήμερα, λένε  ότι ο Πολούνιν με την Ναταλία Οσίποβα στο ρόλο της συμπρωταγωνίστριάς του έχει βρει τον καλό εαυτό του. Μακριά από την ανελεύθερη και περιοριστική κατάσταση που επικρατεί στα μεγάλα μπαλέτα, λέει ότι πλέον είναι ελεύθερος. «Ήθελα να γίνω ο καλύτερος χορευτής του κόσμου και να χορεύω στο καλύτερο μπαλέτο», αναφέρει σε μια συνέντευξή του στο RBTH. «Σχεδόν τα κατάφερα, αλλά δεν είχα ελευθερία, ούτε χρήματα, καμία επιλογή και δεν έπαιρνα καμία ικανοποίηση. Ήμουν ασφυκτικά περιορισμένος. Σήμερα, σε γενικές γραμμές, είμαι ελεύθερος: Χορεύω όπου και ό,τι θέλω. Δεν είμαι ιδιοκτησία κανενός θεάτρου. Τώρα θέλω να χορεύω μόνο με τη Ναταλία. Νομίζω ότι είναι η πιο ενδιαφέρουσα μπαλαρίνα στον κόσμο και είμαι πρόθυμος να πολεμήσω μέχρι τέλους για την ευκαιρία να χορεύω μαζί της». Οι δυο τους σχεδιάζουν ένα πρόγραμμα κοινών εμφανίσεων σε μικρά και μεγάλα θέατρα σε όλο τον κόσμο.

Ο Πολούνιν πρωταγωνιστεί στο ντοκιμαντέρ «Dancer» του Στίβεν Κάντορ που θα προβληθεί στις «Νύχτες Πρεμιέρας». Ο σταρ του χορού και του διαδικτύου με τα 16.000.000 χτυπήματα στο You Tube για το βίντεο «Take me to Church», ο πιο αμφιλεγόμενος χαρακτήρας στο χορό και το μεγαλύτερο συγχρόνως ταλέντο παγκοσμίως, θα ζήσει μια αθηναϊκή νύχτα πρεμιέρας στις 2 Οκτωβρίου.

Κεντρική φωτογραφία: ©Bryan Adams / Ζoo Μagazine

Σχετικά άρθρα:
– 
Νύχτες Πρεμιέρας: Οι 46 ελληνικές μικρού μήκους του διαγωνιστικού
– Η αφίσα του 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας
– Η ταινία «Nocturne» του Κωνσταντή Φραγκόπουλου στο φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας»