Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Αθήνα – Θεσσαλονίκη, μια συνέντευξη τύπου σαν να βρίσκεσαι ταυτόχρονα και στις δυο πόλεις. Σημαντικός λόγος, δεν μπορεί να είναι άλλος από την παρουσίαση του προγράμματος του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, από την 1η Νοέμβρη, για 11 ημέρες και οι αφίσες σχεδιασμένες από το δημιουργικό γραφείο των Beetroot, ήδη βγάζουν μάτι και ξεχωρίζουν στην υποδοχή.

Σε απευθείας μετάδοση από τη Θεσσαλονίκη η Ελίζ Ζαλαντό, η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, καλωσόρισε λέγοντας ότι «ένα Φεστιβάλ είναι ταινία, είναι γιορτή, ζύμωση, δημιουργία αλλά πριν από αυτά είναι πρώτα ιδέες και συναισθήματα». Έχοντας δίπλα της και τον υπεύθυνο του προγράμματος, Γιώργο Κρασσακόπουλο και μετά τις απαραίτητες ευχαριστίες, τη σκυτάλη παίρνει η Αθήνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη και την υπεύθυνη της Αγοράς Γιάννα Σαρρή να προχωρούν στην φετινή «υπόθεση» του Φεστιβάλ. Μας δείχνουν τα σποτάκια με μότο “Δες τι βλέπεις” σε σκηνοθεσία Ζακλίν Λέντζου και το πρόγραμμα αρχίζει και παρουσιάζεται:

Η αυλαία του 59ου ΦΚΘ ανοίγει με το φιλμ Κλέφτες καταστημάτων του Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε-Έντα, που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών. Στο Επίσημο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, «η βιτρίνα του Φεστιβάλ», όπως επεσήμανε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης παρουσιάζονται 15 ταινίες με οδηγό το ξεχασμένο εικαστικό θέμα από την κλασική τέχνη “caritas romana”, όπως απεικονίζεται σε πολλά έργα στην ιστορία της τέχνης, με τον αλλόκοτο θηλασμό μιας κόρης που θηλάζει τον πατέρα της στη φυλακή, αφού δεν είχε τρόπο να περάσει φαγητό στο κελί του. Αυτή την ύψιστη ευσπλαχνία έχουν ως πυξίδα οι ταινίες ενώ παράλληλα θα συνοδευτεί και με την πρωτότυπη έκθεση «Caritas Romana: 15 Πράξεις Αφοσίωσης» με έργα 15 νέων καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από τις ταινίες του Διαγωνιστικού.

Κλέφτες καταστημάτων

Κλέφτες καταστημάτων

Ο ελληνικός κινηματογράφος δίνει το παρών με 20 μεγάλου μήκους ταινίες, από τις οποίες οι 12 κάνουν πρεμιέρα για πρώτη φορά. Η Εικονική Πραγματικότητα με το Διαγωνιστικό τμήμα ταινιών VR/Virtual Reality κάνει αισθητή την παρουσία της με 8 ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, ενώ υπάρχει και ελληνική συμμετοχή με το “New Horizons Pilot” της Λουκίας Αλαβάνου. Μια δυστοπική ιστορία για την κατάδυση στην κουνελότρυπα, στη μεταβιομηχανική έρημη χώρα της περιφέρειας της Αθήνας.

Μετέωρο και Σκιά [1985] 

Μετέωρο και Σκιά [1985]

Στα φετινά αφιερώματα ξεχωρίζει αυτό στο queer ελληνικό σινεμά με 38 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους από τα τέλη του ’60 ως τις μέρες μας. Τιμώντας μια σκηνή, όπως ανέφερε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης που έχει αναδείξει μεγάλους δημιουργούς, τονίζοντας πόσο δύσκολο ήταν να συγκεντρωθούν οι κόπιες των ταινιών. Στο κάπως «αόρατο» αλλά σημαντικότατο, όπως είπε, Τμήμα του Φεστιβάλ, το AGORA, όπου αναζητά νέους κινηματογραφικούς δρόμους, φέτος παρουσιάζεται κι ένας καινούργιος ρόλος, αυτόν του ambassador, που τον έχει αναλάβει ο σινεφίλ Φοίβος Δεληβοριάς, με σκοπό να φέρει σε επαφή τους διεθνείς επαγγελματίες του χώρου με την ελληνική κινηματογραφική κοινότητα. Στο πλαίσιο του AGORA ξεχωρίζει και το Εργαστήρι Καινοτομίας Europa Cinemas για αιθουσάρχες, την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου.

Στα highlights του Φεστιβάλ είναι η ειδική φεστιβαλική προβολή για την Ελλάδα της ταινίας Roma του Αλφόνσο Κουαρόν, όπου όπως μας είπε η Ελίζ Ζαλαντό, για να προβληθεί η συγκεκριμένη ταινία στο Ολύμπιον αναβάθμισαν το σύστημα ήχου της αίθουσας, η οποία αστειεύοντας συνέχισε: «αν φέτος ακούτε καλύτερα στο Ολύμπιον το οφείλεται στον Αλφόνσο». 

Roma

Roma

A Girls Tear

A Girls Tear

Το Διεθνές πρόγραμμα συμπληρώνουν οι Ματιές στα Βαλκάνια με επιλογή από τις καλύτερες βαλκανικές ταινίες και αφιέρωμα στο ρουμάνικο σινεμά, το Out of Competition και οι Ανοιχτοί Ορίζοντες με πολυτάλαντους δημιουργούς στα πρώτα τους βήματα αλλά και ειδικά για τους «ξενύχτηδες» δίνονται μεταμεσονύχτια ραντεβού στη ζώνη «Round Midnight».

Violence Voyager

Violence Voyager

Το CINEMA FOR ALL συνεχίζει και φέτος να τηρείται και βελτιώνεται παρουσιάζοντας δύο καθολικά προσβάσιμες ταινίες με ακουστική περιγραφή και υπότιτλους SDH, καθώς και 20 περίπου ταινίες με προσαρτημένους ενδογλωσσικούς υπότιτλους, με στόχο να προσφέρουν σε όλους ισότιμη πρόσβαση στον κινηματογράφο.

Ανάμεσα στα ερωτήματα που προέκυψαν, υπόσχεση δίνει η απάντηση της Ζαλαντό για τη χρήση της Αποθήκης Γ’ του Λιμανιού, η οποία χρειάζεται πολλή δουλειά και μετά το τέλος του φεστιβάλ, όπως είπε θα αξιοποιηθεί για να είναι έτοιμη για το Μάρτη και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, γιατί «πρέπει να γίνει ασφαλής και κατάλληλη πρώτα, ενώ δεν έχει να κάνει μόνο με το θέμα επένδυσης, αλλά και οργάνωσης και συντονισμού των εργασιών».

Girl

Girl

Το τέλος του Φεστιβάλ θα δοθεί την Κυριακή 11 Νοεμβρίου με το Girl του μόλις 27χρονου Βέλγου Λουκάς Ντοντ (βραβεία σκηνοθεσίας, ερμηνείας, Queer Palm, Fipresci στο τμήμα “Ένα Κάποιο Βλέμμα” του Φεστιβάλ Καννών). Ενώ ο Ορέστης Ανδρεαδάκης έκλεισε την παρουσίαση με το «καθιερωμένο ποίημα, το οποίο μας ενέπνευσε», όπως είπε, επιλέγοντας για τη φετινή χρονιά τους στίχους από το τραγούδι των Στέρεο Νόβα, «Το παιχνίδι της εξουσίας»:

Μετά τις τρεις τα μεσάνυχτα περπατάς μόνος
κι όλα τ’ αστεία ξεχνάς όταν ανοίγει αυτός ο δρόμος
σκέφτεσαι πως κάποιος απόψε μπορεί ν’ αλλάξει τη ζωή σου
ή από τα πόδια ως την κορφή να σιχαθείς την ψυχή σου
πληρώνοντας με μοναξιά έναν παράξενο φόρο
γιατί υπάρχει ένας κόσμος που δεν καταλαβαίνει
πώς καταντά μια επιθυμία που μένει κρυμμένη…

Καλό Φεστιβάλ και ραντεβού στο λιμάνι!

Info:

Δείτε τη λίστα των ταινιών του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης