Νέο ρεκόρ για την ασσυριακή τέχνη σημείωσε η πώληση ενός σπάνιου και μεγάλης αξίας ανάγλυφου ηλικίας 3.000 ετών, από το οίκο δημοπρασιών Christie’s. Παρόλο που οι αρχές του Ιράκ πιέζουν για τον επαναπατρισμό της γύψινης πλάκας η πώληση έγινε στη δημοπρασία Christie’s antiquities στη Νέα Υόρκη και το έργο τέχνης πουλήθηκε σε τριπλάσια αξία από την αρχική του εκτίμηση που ήταν περίπου 10 εκατομμύρια δολάρια.

Η τιμή πώλησης έφτασε τα 31 εκατομμύρια δολάρια κάνοντας νέο ρεκόρ πλειστηριασμών για την ασιατική τέχνη και το ανάγλυφο που αναπαριστά μια φτερωτή θεότητα της εποχής της βασιλείας του Ashurnasirpal II, γύρω στο 883-859 π.Χ. παίρνει το δρόμο για τον νέο του ιδιοκτήτη.

Η γύψινη πλάκα έχει ύψος 7 πόδια με ανάγλυφη την εικόνα μιας θεότητας χαραγμένη στην επιφάνεια. Είναι ένα από τα ωραιότερα παραδείγματα αρχαίας ασσυριακής τέχνης που έρχονται στην αγορά εδώ και δεκαετίες. Ανακαλύφθηκε από τον Βρετανό αρχαιολόγο Sir Austen Henry Layard μεταξύ 1845 και 1851 σε μια τοποθεσία κοντά στα ερείπια του Βορειοδυτικού Παλατιού, στην αρχαία πόλη Nimrud, που βρίσκεται στο σημερινό Ιράκ. Αναφέρεται ακόμα ότι η ανασκαφή εγκρίθηκε από τον Μεγάλο Βεζίρη του οθωμανού σουλτάνου τον 19ο αιώνα.

Η γύψινη πλάκα είναι μια από τις τρεις που υπήρχαν και πουλήθηκαν σε έναν Αμερικανό ιεραπόστολο, ο οποίος τους έδωσε στο Virginia Theological Seminary στην Alexandria της πόλης Βιρτζίνια το 1859. Η βιβλιοθήκη του ιδρύματος αποφάσισε να πουλήσει τη μία από τις τρεις πλάκες που κατέχει προκειμένου να καλύψει το κόστος των αυξημένων ασφαλίστρων των υπολοίπων δύο κομματιών και να στηρίξει το ταμείο υποτροφιών του ιδρύματος.

Η δημοσιότητα που προέκυψε από την πώληση του έργου ώθησε το ιρακινό Υπουργείο Πολιτισμού να ζητήσει τον επαναπατρισμό της πινακίδας και οι ακτιβιστές φαίνεται να διεξήγαγαν διαμαρτυρίες έξω από την έδρα των Christie’s στη Νέα Υόρκη. Οι εκπρόσωποι του οίκου δημοπρασιών δήλωσαν πως δεν υπάρχει νομική βάση για επαναπατρισμό του έργου καθώς αυτό εισήχθη το 1860 στις Ηνωμένες Πολιτείες, πολύ νωρίτερα από την θέσπιση των νόμων περί εισαγωγής και εμπορίας αρχαιοτήτων.

Καθώς η αγορά έχει πλημμυρίσει από έργα, τα οποία κυρίως προέρχονται από λεηλασίες αρχαιοτήτων από τον ISIS, οι νόμιμοι κάτοχοι αρχαιοτήτων σπεύδουν να τα ασφαλίσουν και να διασφαλίσουν την ιδιοκτησία τους.