Πρόκειται για μια από τις πιο παράξενες εκθέσεις του καλοκαιριού. Το κοινό αντιδρά, βρίσκει μερικά εκθέματα από ανατριχιαστικά μέχρι τρομακτικά. Το Ινστιτούτο Χένρι Μουρ στην Αγγλία, διερευνά τη σχέση των τεχνών με την προσθετική, σε μια έκθεση με τίτλο “The Body Extended: Sculpture and Prosthetics”, που θυμίζει τον συναρπαστικό και τρομακτικό κόσμο των κινηματογραφικών εφέ.

Ο άνθρωπος προσπαθεί να επεκτείνει και να ενισχύσει το σώμα του. Αυτή η ιστορία των προσθέσεων έχει διερευνηθεί από την τέχνη όσο προχωρούσε και η εξέλιξη της ιατρικής επιστήμης. Τα αινίγματα που θέτουν οι καλλιτέχνες παρουσιάζονται σε 70 έργα τέχνης και αντικείμενα που δημιουργούν απορία, διαλύουν το όριο μεταξύ ιατρικής και τέχνης. Ή αλλιώς: Τα προσθετικά άκρα, οι μάσκες, είναι από μόνα τους έργα τέχνης πολλές φορές.

Yael Bartana, Entartete Kunst Lebt (2010) video still. Courtesy of Annet Gelink Gallery, Amsterdam, and Sommer Contemporary Art, Tel Aviv

Yael Bartana, Entartete Kunst Lebt (2010) video still. Courtesy of Annet Gelink Gallery, Amsterdam, and Sommer Contemporary Art, Tel Aviv

Η τεχνολογία της προσθετικής απογειώθηκε μετά το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς αναπτύχθηκε για εκείνους που τραυματίστηκαν στον πόλεμο. Μετά το 1914, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Χένρι Μουρ, πάνω από 41.000 βετεράνοι στο Ηνωμένο Βασίλειο είχαν χάσει ένα άκρο, ενώ στη Γερμανία ένας στους 16 πολίτες είχαν υποστεί μεγάλο τραυματισμό.

Heinrich Hoerle ‘Denkmal der unbekannten Prothesen’ (‘Monument to Unknown Prostheses’), 1930

Heinrich Hoerle ‘Denkmal der unbekannten Prothesen’ (‘Monument to Unknown Prostheses’), 1930

Ήταν η εποχή που οι καλλιτέχνες βοήθησαν στην εξέλιξη των άβολων και επώδυνων πρώτων προσθετικών μελών εκείνης της εποχής. Για παράδειγμα η γλύπτρια Anna Coleman Ladd συνεργάστηκε με χειρουργούς για να κατασκευάσουν μάσκες για τα πρόσωπα των στρατιωτών που είχαν τραυματιστεί στα χαρακώματα.

Rebecca Horn, Finger Gloves (1972) Photo Achim Thode ©Rebecca Horn / DACS, 2016

Rebecca Horn, Finger Gloves (1972) Photo Achim Thode ©Rebecca Horn / DACS, 2016

Η προσθετική τεχνολογία σήμερα έχει φτάσει σε απίστευτα ύψη, με παράδειγμα τα μέλη που χρησιμοποιούν οι αθλητές σε αγώνες όπως οι παρα-ολυμπιάδες, που υπερβαίνουν ακόμα και τη φυσική ανθρώπινη ικανότητα.

Καλλιτέχνες και επισκέπτες διερωτώνται και για μια άλλη πλευρά της προσθετικής, την πιο εφιαλτική εκδοχή της, όταν άνθρωπος και «μηχανή» γίνονται ένα.

Louise Bourgeois, Henriette (1985)

Louise Bourgeois, Henriette (1985)

Στην έκθεση υπάρχουν αντικείμενα προσθετικής από τα μουσεία Freud, Hunterian, Imperial War Museum, Thackray Medical δίπλα σε έργα των Matthew Barney, Yael Bartana, Louise Bourgeois, και Rebecca Horn.

Κεντρική φωτογραφία άρθρου: “Προσθετική προσώπου στο εργαστήριο της Anna Coleman Ladd”

Info έκθεσης: “The Body Extended: Sculpture and Prosthetics” | 21 Ιουλίου – 23 Οκτωβρίου 2016 | Henry Moore Institute