Με τα φαβορί και όλες τις προβλέψεις των τελευταίων ημερών να δικαιώνονται, η φετινή 90η τελετή απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που πραγματοποιήθηκε χθες, Κυριακή 4 Μαρτίου, στο Dolby Theater του Λος Άντζελες, έληξε χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις, πύρινους ομιλητές, συγκινητικά στιγμιότυπα, πολιτικές καταγγελίες και ανατροπές στις βραβεύσεις, παρά τον επετειακό της χαρακτήρα.

Μεγάλος νικητής της βραδιάς, η υποψήφια για 13 Όσκαρ ταινία του Μεξικανού Γκιγιέρμο ντελ Τόρο για το αντισυμβατικό επιστημονικής φαντασίας ερωτικό του παραμύθι με τίτλο «Η Μορφή του Νερού». Το φιλμ του Ντελ Τόρο, που ξετυλίγει την ερωτική ιστορία μιας νεαρής μουγκής καθαρίστριας (την οποία υποδύεται η Σάλι Χόκινς) και ενός αμφίβιου πλάσματος αγνώστου ταυτότητας με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο στην Αμερική του 1962, απέσπασε 4 χρυσά αγαλματίδια: Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Μουσικής και Σκηνικών.

©Chris Pizzello/Invision/AP/REX/Shutterstock

©Chris Pizzello/Invision/AP/REX/Shutterstock

«Όταν ήμουν παιδί στο Μεξικό, έβλεπα ταινίες του κλασικού σινεμά. Κι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ μου είπε, αν ανέβεις απόψε στη σκηνή, να νιώσεις μέρος αυτής της κληρονομιάς και να είσαι περήφανος. Αφιερώνω το βραβείο στους νέους, που μας δείχνουν πώς γίνονται τα πράγματα, σε όλες τις χώρες. Μεγαλώνοντας στο Μεξικό, ποτέ δεν πίστευα ότι θα μου συνέβαινε αυτό, αλλά μου συνέβη. Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη φαντασία για να μιλήσετε για όλα αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο σήμερα, μπορείτε να το κάνετε. Αυτή είναι μια πόρτα, κλοτσήστε την και μπείτε», δήλωσε ο Ντελ Τόρο παραλαμβάνοντας το βραβείο του, προσθέτοντας: «Είμαι μετανάστης, σαν τον Αλεχάντρο, τον Γκαέλ, τη Σάλμα και τα τελευταία 25 χρόνια ζω σ’ ένα κόσμο που είναι παντού. Νομίζω το ωραιότερο πράγμα είναι να σβήνουμε τα όρια. Το 2014 είχα μια τρελή ιδέα για έναν αμφίβιο θεό και μία μουγκή γυναίκα και κάποιοι πίστεψαν ότι αυτή η ταινία ήταν σίγουρο στοίχημα. Ευχαριστώ τους φίλους και την οικογένειά μου».

Το βραβείο καλύτερης ταινίας παρουσίασαν και φέτος ο Γουόρεν Μπίτι και η Φέι Ντάναγουεϊ, στους οποίους πέρσι είχε δοθεί λάθος φάκελος για την ανακοίνωση του βραβείου, δίνοντας το Όσκαρ στο La la land, ενώ το είχε κερδίσει το Moonlight, κάνοντας μια από τις πιο μεγάλες γκάφες στην ιστορία του θεσμού.

Γκάρι Όλντμαν

Γκάρι Όλντμαν

Τα δύο μεγάλα βραβεία Πρώτου Ανδρικού και Πρώτου Γυναικείου Ρόλου δόθηκαν – όπως ήταν αναμενόμενο – σε δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς, στον Γκάρι Όλντμαν (Η πιο σκοτεινή ώρα) και στην Φράνσις ΜακΝτόρμαντ (Οι τρεις πινακίδες έξω απ’ το Έμπινκ, στο Μιζούρι) αντίστοιχα. «Ζω χρόνια στην Αμερική κι είμαι ευγνώμων για τα δώρα που μου έδωσε. Το σπίτι μου, την οικογένειά μου, και τώρα το Όσκαρ. Οι ταινίες έδωσαν ένα όνειρο σ’ ένα αγόρι από του Σαουθάμπτον», δήλωσε ο Γκάρι Όλντμαν, ο οποίος μετά από πολλά χρόνια καριέρας κατάφερε να κερδίσει για πρώτη φορά το χρυσό αγαλματίδιο για την ερμηνεία του ως Ουίνστον Τσώρτσιλ.

Από την άλλη, η ΜακΝτόρμαντ, παρέλαβε το δεύτερο Όσκαρ στην καριέρα της (μετά το πρώτο της βραβείο για την ερμηνεία της στο Fargo των αδελφών Κοέν), με το γνωστό μαύρο χιούμορ της να ενυπάρχει στον ευχαριστήριο λόγο της. «Έχω κάποια πράγματα να πω. Ευχαριστώ τον Μάρτιν ΜακΝτόνα – δες τι έκανες. Είμαστε ένα μάτσο αναρχικοί, αλλά τα καταφέρνουμε καλά», είπε και κάλεσε όλες τις γυναίκες υποψήφιες, σε κάθε κατηγορία, να σηκωθούν. «Μη μας μιλάτε μόνο απόψε στο πάρτι, καλέστε μας στα γραφεία σας να μιλήσουμε για τη δουλειά μας», κατέληξε στον φορτισμένο πολιτικά λόγο της.

Φράνσις ΜακΝτόρμαντ

Φράνσις ΜακΝτόρμαντ

Παρότι στις δύο προηγούμενες βραβεύσεις (Χρυσές Σφαίρες και BAFTA) το κλίμα της βραδιάς ήταν επικεντρωμένο στο κίνημα του #metoo και σ’ αυτό του #timesup, τα φετινά Όσκαρ κινήθηκαν σε ήπιους τόνους αναφορικά με το θέμα της κακοποίησης των γυναικών στο Χόλυγουντ και την ανισότητα ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες των ίδιων επαγγελμάτων. Μόνο ο παρουσιαστής της βραδιάς, ο Τζίμι Κίμελ, ήταν αυτός που έκανε μια σαφή, πλην χαριτωμένη και χαλαρή αναφορά στον Χάρβεϊ Γουάινστιν που διαγράφηκε από την Ακαδημία, λέγοντας πως «μόνο άλλο ένα μέλος της Ακαδημίας είχε την ίδια  ποινή, επειδή… έδινε τα screeners του».

Τζίμι Κίμελ

Τζίμι Κίμελ

Δείτε αναλυτικά τα βραβεία:

Καλύτερη Ταινία: Η Μορφή του Νερού του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο

Σκηνοθεσία: Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο για το Η Μορφή του Νερού

Α’ Ανδρικός Ρόλος: Γκάρι Όλντμαν για το H Πιο Σκοτεινή Ώρα

Α’ Γυναικείος Ρόλος: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το Οι Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι

Β’ Ανδρικός Ρόλος: Σαμ Ρόκγουελ για το Οι Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι

Β’ Γυναικείος Ρόλος: Άλισον Τζάνεϊ για το Εγώ, η Τόνια

Πρωτότυπο Σενάριο: Τζόρνταν Πιλ για το Τρέξε!

Διασκευασμένο Σενάριο: Τζέιμς Άϊβορι για το Να Με Φωνάζεις Με Τ’ Όνομά Σου

Φωτογραφία: Ρότζερ Ντίκινς για το Blade Runner 2049

Μοντάζ: Λι Σμιθ για τη Δουνκέρκη

Ξενόγλωσση Ταινία: Μια Φανταστική Γυναίκα του Σεμπάστιαν Λέλιο (Χιλή)

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: Coco

Μουσική: Αλεξάντρ Ντεσπλά για τη Μορφή του Νερού

Τραγούδι: Remember Me από το «Coco»

Ντοκιμαντέρ: Icarus του Μπράιαν Φόγκελ

Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: Heaven Is a Traffic Jam on the 405 του Φρανκ Στίφελ

Σκηνικά: Πολ Ντέναμ Οστερμπερι, Σέιν Βιό, Τζέφρι Α. Μέλβιν για τη Μορφή του Νερού

Ενδυματολογία: Μαρκ Μπρίτζες για την Αόρατη Κλωστή

Οπτικά Εφέ: Τζον Νέλσον, Γκερντ Νέφζερ, Πολ Λάμπερτ, Ρίτσαρντ Ρ. Χούβερ για το Blade Runner 2049

Μακιγιάζ & Κομμώσεις: Καζουχίρο Τσούτζι, Ντέιβιντ Μαλινόφσκ, Λούσι Σίμπικ για το H Πιο Σκοτεινή Ωρα

Ηχητικό Μοντάζ: Ρίτσαρντ Κινγκ, Άλεξ Γκίμπσον για τη Δουνκέρκη

Ήχος: Γκρεγκ Λάντακερ, Γκάρι Α. Ρίζο, Μαρκ Γουάινγκαρτεν για τη Δουνκέρκη

Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: Dear Basketball των Γκρεκ Κιν και Κόμπε Μπράιαντ

Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: The Silent Child των Κρις Όβερτον και Ρέιτσελ Σέντον

Κεντρική φωτογραφία άρθρου: ©ABC