Ιούνιος του 2021 και η ανάγκη για δημιουργία και ψυχική ανάταση είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Διανύοντας λοιπόν τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού, φορτωμένοι από μια χρονιά πολύ δύσκολη και δυσλειτουργική, η ανάγκη όλων μας για φως, χρώμα, ζεστασιά και γαλήνη είναι στα ύψη.

Τα μουσεία, οι γκαλερί, οι πινακοθήκες και κάθε χώρος τέχνης είναι κοντά μας και πάλι για να μας γεμίσουν την ψυχή με αυτή τη γλυκιά χαρά που μόνο η κάθε λογής τέχνη μπορεί να μας χαρίσει. Τη στιγμή λοιπόν που στην Αθήνα επικρατεί ένας δημιουργικός αναβρασμός, στην επαρχία είναι ήδη έτοιμοι, να μας παρουσιάσουν με μεράκι και δουλειά ό,τι με κόπο ετοίμαζαν όλο αυτόν τον δύσκολο χρόνο. Εκθέσεις – αριστουργήματα, εικαστικές εγκαταστάσεις και άλλα πολλά σε 10 + 4 εκθέσεις που αξίζει να επισκεφτούμε στις ελληνικές πόλεις.

– 1 –

«Μεταμορφώσεις Θραυσμάτων», Ράνια Σχορετσανίτη στο Οθωμανικό Λουτρό Τρικάλων

H εικαστικός Ράνια Σχορετσανίτη, παρουσιάζει στο Οθωμανικό Λουτρό των Τρικάλων την ατομική έκθεση ψηφιδωτού «Μεταμορφώσεις Θραυσμάτων».

Η Ιστορικός τέχνης Μπία Παπαδοπούλου γράφει: «Τα πρόσφατα έργα της Ράνιας Σχορετσανίτη συνθέτουν μια βιωματική, συμβολική εγκατάσταση σε αρχιτεκτονική συνάφεια με τον εκθεσιακό χώρο στο Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό Τρικάλων του 16ου αιώνα.

Η ενότητα “Land” του 2019-2020 είναι ένα ιδιότυπο εικαστικό ημερολόγιο. Η καλλιτέχνης χαρτογραφεί με ψηφίδες τις ποδηλατικές διαδρομές της στο ποτάμι και την παλιά πόλη των Τρικάλων. Αποτυπώνει φευγαλέες εικόνες, σπαράγματα της μνήμης από τη θεσσαλική γη, μαζί με τη θέα των Μετεώρων όπως την αντικρύζει από το μπαλκόνι της. Τα φυσικά χρώματα των ψηφίδων αναπαράγουν την περιορισμένη χρωματική γκάμα παλιότερων ζωγραφικών έργων της…. Αυτή η πολυσύνθετη τεχνική των κλασικών Βυζαντινών ψηφιδωτών, μετατρέπεται στα χέρια της σε πρωτότυπο εργαλείο αφαίρεσης με το οποίο πλάθει ποιητικές σκηνές που κινητοποιούν τη φαντασία…

Τα έργα “Fragments” του 2020-2021, στημένα ιδιόρρυθμα ως επιτοίχια γλυπτά, αποτελούν συμπλέγματα από ξύλινες μονάδες που αναπαριστούν τραπέζια σε διάφορες προοπτικές και μεγέθη τα οποία μοιάζουν να περιστρέφονται. Παλιότερα οι γεωμετρικές αυτές μονάδες επικαλύπτονταν εξολοκλήρου με υφάσματα, συγκροτώντας συμπαγείς γλυπτικούς όγκους που απόκρυβαν την κρυφή εσωτερική δομή των έργων. Τώρα, η καλλιτέχνης αφαιρεί το περίβλημα και επιδεικνύει για πρώτη φορά τον γυμνό σκελετό, βαμμένο σε μαύρο χρώμα…O γρανίτης που επενδύει τμήματα από τις ξύλινες μονάδες δημιουργεί αντανακλάσεις διαφόρων αποχρώσεων του μαύρου, αναδεικνύοντας μικροσκοπικά ίχνη γυαλιού που εμπεριέχονται στη φυσική του σύσταση… Προτάσσει την ανάγκη για πνευματική ανύψωση και ψυχικό εξαγνισμό, προσφιλής θεματική της Σχορετσανίτη που τώρα αποκτά νέα δυναμική καθώς αποτελεί το εννοιολογικό νήμα μιας έκθεσης η οποία ξετυλίγεται ψευδαισθησιακά σε έναν κατεξοχήν χώρο κάθαρσης».

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί η Ράνια Σχορετσανίτη σε αυτή την έκθεση προσεγγίζει κλασικά βυζαντινά στοιχεία με μια σύγχρονη οπτική και δημιουργεί έναν «διάλογο» με το Οθωμανικό Λουτρό των Τρικάλων. Έκθεση υπέροχη και συγκινητική.

Διάρκεια Έκθεσης: 4 Ιουνίου 2021 – 14 Ιουλίου 2021

– 2 –

«Μνήμη Κ. Χατζόπουλου» στην Πινακοθήκη Αγρινίου

H έκθεση «Μνήμη Κ. Χατζόπουλου» στην Πινακοθήκη Αγρινίου πρόκειται για ένα μοναδικό ταξίδι στους σταθμούς της προσωπικής και συγγραφικής πορείας ενός σπουδαίου πνευματικού ανθρώπου. Μια έκθεση φόρος τιμής για τον Αγρινιώτη συγγραφέα και ποιητή Κωνσταντίνο Χατζόπουλο.

Η έκθεση περιλαμβάνει πορτρέτα που φιλοτέχνησε η σύζυγός του Sunny Haggmann-Χατζοπούλου, ο Γ. Λουκάς, ο Δ. Παπατρέχας, κ.ά., συλλεκτικές εκδόσεις που παραχώρησαν: η Βιβλιοθήκη Ανδρέα Τσιχριτζή, ο Βασίλειος Σολωμός, Χρήστος Μαγκλίνης, Χαράλαμπος Κουθούρης, οι κυρίες Μαίρη Χρυσικοπούλου και Βαρβάρα Μικέλλη.και σπάνια έγγραφα από το ΕΛΙΑ-Αρχείο Κ. Χατζόπουλου και προσωπικά αντικείμενα που παραχώρησαν οι απόγονοι της οικογενείας του, κυρίες Σοφία Λαχανά-Πατρώνη, Αλεξάνδρα Λαχανά και Μαργαρίτα Παπαστάμου-Μπέλλια. 

Ο Κωστής Παλαμάς που υπήρξε ένας από τους θαυμαστές του, ενθυμούμενος τα κοινά μαθητικά τους χρόνια στο Μεσολόγγι, γράφει: «…Τον αγναντεύω όξω από το σπίτι μου μαθητούδι, έφηβο, να προχωρεί στο δρόμο, φροντισμένο, κομψοντυμένο, στα κατάλευκα.Ύστερα από χρόνια βρεθήκαμε ανταμωμένοι στην Αθήνα. Εγώ πρεσβύτερος, κάπως ακουσμένος με τους στίχους μου, σκόρπιους εδώ κι εκεί. Ο Χατζόπουλος ήταν ένα έξυπνο παιδί, ζωηρό, ανυπόταχτο, διαχυτικό ή συμμαζεμένο, μα αξιαγάπητο, που μου κίνησε την προσοχή, μου ξύπνησε τη συμπάθεια. Και στο τέλος το θαυμασμό. Αργότερα γράφτηκε στο πανεπιστήμιο στα νομικά. Και πήρε το δίπλωμά του, κατόρθωμα για τους ανθρώπους του είδους του».

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί ο Κωνσταντίνος Χατζόπουλος υπήρξε ένας δραματικός οραματιστής, σπουδαίος πεζογράφος, ποιητής που άφησε το δικό του στίγμα στην ελληνική πεζογραφία. Πρόκειται για μια έκθεση – αφιέρωμα που αξίζει να τη δείτε.

Διάρκεια Έκθεσης: 20 Νοεμβρίου 2020 – 29 Aυγούστου 2021

– 3 –

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη | 3 εκθέσεις

When the Present is History” / «Όταν το παρόν είναι ιστορία»

Η ομαδική έκθεση “When the Present is History” / «Όταν το παρόν είναι ιστορία» παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, σε επιμέλεια της Δάφνης Βιτάλη, με τη συμμετοχή 17 σύγχρονων εικαστικών και βασικά συστατικά την Ιστορία και το Παρόν. Η έκθεση διερευνά τους τρόπους με τους οποίους οι καλλιτέχνες ανατρέχουν στην ιστορία, προκειμένου να ασχοληθούν με σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά θέματα, μέσα από έργα αρχειακής τεκμηρίωσης που διατρέχουν, όχι μόνο τη μνήμη και το παρελθόν, αλλά και τη σύγχρονη εμπειρία.

Στην έκθεση συμμετέχουν καλλιτέχνες από διαφορετικές γεωγραφίες που χρησιμοποιούν, οικειοποιούνται και αναδιαμορφώνουν ιστορικό αρχειακό υλικό, όπως φωτογραφίες, κείμενα, αντικείμενα, καθώς και ηχητικά, κινηματογραφικά και τηλεοπτικά αποσπάσματα, προκειμένου να δημιουργήσουν έργα που διαταράσσουν τις καθιερωμένες αφηγήσεις και προτείνουν εναλλακτικές αναγνώσεις και νέες ερμηνείες.

Καλλιτέχνες: Βαγγέλης Βλάχος, Ειρήνη Ευσταθίου, Γιώτα Ιωαννίδου, Στέφανος Τσιβόπουλος, Zbyněk Baladrán, Eric Baudelaire, Ege Berensel, Rossella Biscotti, Banu Cennetoğlu, Barış Doğrusöz, Alessandra Ferrini, Johan Grimonprez, Ivan Grubanov, Deimantas Narkevičius, Ines Schaber & Avery F. Gordon, Rayyane Τabet, Malastrada film (M. H. Bertino, D. Castelli & A. Gagliardo)

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα κίνηση του ευφυούς προγράμματος του MOMus που αξίζει να δοθεί βάση και για τις επόμενες του δράσεις, καθώς μιλάμε για πρωτοποριακή και σύγχρονη προσέγγιση ως προς τα εικαστικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο.

Διάρκεια έκθεσης: 22 Μαΐου 2021 – 12 Σεπτεμβρίου 2021

“In Vitro, 2019”, Larissa Sansour – Soren Lind

Το βάρος των γενεών και της μνήμης αποτυπώνονται με τον πιο δυνατό τρόπο στη δικάναλη κινηματογραφική προβολή της Λαρίσα Σανσούρ (Larissa Sansour) και του Σόρεν Λιντ (Søren Lind) στο έργο τους “In Vitro”.

Η Παλαιστίνια Λαρίσα Σανσούρ εκπροσώπησε τη Δανία στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας το 2019 με το συγκεκριμένο έργο, λειτουργώντας σχεδόν προφητικά, τόσο σε σχέση με την πανδημία που ακολούθησε, όσο και την αναταραχή που έζησε η Βηθλεέμ πρόσφατα, περιοχή όπου έγιναν τα γυρίσματα του In Vitro.

H Συραγώ Τσιάρα, επιμελήτρια της έκθεσης και αν. διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σημειώνει στο κείμενό της: 

«…Στη δικάναλη προβολή «In Vitro» η μνήμη είναι ένα ασήκωτο φορτίο που μια νέα γυναίκα, η Alia, προσπαθεί ν’ αποτινάξει αντιδρώντας στην επιβεβλημένη από τη μητέρα της νοσταλγία για τον γενέθλιο τόπο, έναν τόπο που καταστράφηκε ανεπανόρθωτα και για την ίδια δεν έχει κανένα νόημα, αφού δεν τον έζησε ποτέ, αλλά η μνήμη του εμφυτεύτηκε με τεχνητό τρόπο στο σώμα της. Όμως για τη μητέρα (Dunia) που διαβιεί υποχρεωτικά στο υπόγειο καταφύγιο χωρίς να έχει καμία επαφή με τον έξω κόσμο, η ανάμνηση του παρελθόντος συνιστά τη μόνη δυνατή πρόσδεση με τη ζωή. Στο ψυχρό και απόκοσμο περιβάλλον του υπόγειου καταφυγίου διεξάγεται μια διαγενεακή σύγκρουση στην οποία παρεμβάλλονται αρχειακά ντοκουμέντα και αυτοβιογραφικές αναφορές στην ταραγμένη ιστορία της Παλαιστίνης από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι το 1967.»

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί πρόκειται για μια πολύ ιδιαίτερη καλλιτεχνική φιγούρα με ένα άκρως επίκαιρο έργο που έχει να κάνει με τη μνήμη και τη χρησιμότητά της.

Διάρκεια έκθεσης: 14 Μαΐου – 26 Σεπτεμβρίου 2021

“The Camp”, Μαρία Ζερβός

Η Μαρία Ζερβός στο καινούργιο έργο της με τίτλο “The Camp” που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, συστήνει την περιπατητική ως επιλογή ζωής και τη συνδέει με την ανάκληση της μνήμης και τη διαμόρφωση ταυτότητας.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Συραγώ Τσιάρα σημειώνει αναλυτικά στο κείμενό της για το έργο της Μαρίας Ζερβός: «…Στο βιβλίο της ‘The Future of Nostalgia’ η Μπόυμ διακρίνει δύο είδη νοσταλγίας: την αναπαλαιωτική και την αναστοχαστική. Ενώ η πρώτη ιεροποιεί το παρελθόν και επιδιώκει να το διατηρήσει αναλλοίωτο κυρίως λόγω του εκτοπισμού και της χρονικής απόστασης από τον εξιδανικευμένο τόπο της παρελθούσας εμπειρίας, η δεύτερη αναγνωρίζει τα κενά, τις αντιφάσεις και τα τραύματα, έχει πιο προσωπικό χαρακτήρα και εκδηλώνεται ως μια αναψηλάφηση του παρελθόντος.

Και είναι αριστοτεχνικός ο τρόπος που κινηματογράφησε η Ζερβός αυτή την πορεία αναψηλάφησης και ανάκτησης της χαμένης μνήμης μέσα από τη διεξοδική καταγραφή της διαδρομής της Μπόυμ στα αστικά ερείπια του καταυλισμού: την παρακολουθεί να αγγίζει, να επεξεργάζεται τις λεπτομέρειες του τοίχου που περιβάλλει τον καταυλισμό με μια αργή και κοντινή λήψη που θυμίζει τα πλάνα μεγάλης διάρκειας του Αντονιόνι, ενός από τους σκηνοθέτες που αγάπησε η Μπόυμ παρακολουθώντας τις ταινίες του στην κινηματογραφική λέσχη που διατηρούσε ο πατέρας της στο Λένινγκραντ.»

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί η καλλιτέχνης δουλεύει με μια αξιοσημείωτη διεπιστημονική προσέγγιση του βίντεο και της περφόρμανς που αξίζει να τη γνωρίσετε.

Διάρκεια έκθεσης: 14 Μαΐου – 26 Σεπτεμβρίου 2021

– 4 –

«Αναζητώντας τον Οδυσσέα», Αλέξανδρος Μαγκανιώτης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών

Η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Αλέξανδρου Μαγκανιώτη με τίτλο «Αναζητώντας τον Οδυσσέα», πραγματοποιείται σε συνεργασία με την ΕΦΑ Αχαΐας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών.

Εμπνευσμένος από το έπος του Ομήρου, την «Οδύσσεια», ο Αλέξανδρος Μαγκανιώτης περιγράφει μια ιστορία αναζήτησης ταυτότητας∙ μέσα από μια μοναδική, ευφάνταστη και πρωτότυπη τεχνική ζωγραφικού μοντάζ μεταγράφει τις περιπέτειες και τις περιπλανήσεις του Οδυσσέα, στις εμπειρίες όλων και στις συνήθεις εικόνες της αθηναϊκής πραγματικότητας.

Πιο συγκεκριμένα, οι δυσκολίες, οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες αναζήτησης της αστικής ζωής, αντανακλώνται σε ζωγραφικά έργα, που σχολιάζουν την ταυτότητα των κατοίκων μιας σύγχρονης μεγαλούπολης. Μπλέκοντας τον μύθο, την αρχαιοελληνική και λαϊκή παράδοση, την πολυπολιτισμικότητα και το αρχιτεκτονικό τοπίο της πόλης, οι συνθέσεις του Αλέξανδρου Μαγκανιώτη εξιστορούν ένα βίωμα προσωπικό, ελληνικό και ευρωπαϊκό συνάμα.

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί ο Αλέξανδρος Μαγκανιώτης είναι ένας πολλά υποσχόμενος καλλιτέχνης με βαθιά φιλοσοφική προσέγγιση σε σχέση με την εσωτερική αναζήτηση του «εγώ» αλλά και της ταυτότητας του. Μέσα από αυτή την έκθεση μας συστήνει τη δική του ματιά στην έννοια του μύθου του Οδυσσέα που συνάδει με τη δική του αναζήτηση στον δρόμο για την «Ιθάκη».

Διάρκεια έκθεσης: 17 Μαΐου 2021 – 4 Ιουλίου 2021

– 5 –

Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα | 2 εκθέσεις

«Μαργαρίτες/Daisies»

Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα παρουσιάζει την ομαδική πρωτότυπη εικαστική έκθεση, παραγωγή της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείου Γ. Ι. Κατσίγρα, με τίτλο «Μαργαρίτες/Daisies» σε επιμέλεια Αντιγόνης Καψάλη, η οποία εντάσσεται στις δράσεις της στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην Πολιτιστική Διαδρομή του Συμβουλίου της Ευρώπης «Δρόμοι του Ιμπρεσιονισμού».

Η συμμετοχή του μουσείου είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς αποτελεί την πρώτη ελληνική συμμετοχή στο δίκτυο Ιμπρεσιονιστών της Πολιτιστικής Διαδρομής του Συμβουλίου της Ευρώπης. Σκοπός του προγράμματος είναι η δικτύωση και ο «διάλογος» του μουσείου, με άλλα μουσεία της Ευρώπης που έχουν στην συλλογή τους έργα του Ιμπρεσιονισμού.

Η έκθεση δανείζεται τον τίτλο «Μαργαρίτες», από την ομώνυμη ανθογραφία της Θάλειας Φλωρά – Καραβία,- έργο της Συλλογής Γ. Ι. Κατσίγρα – και επαναπροσεγγίζει το έργο της, δημιουργώντας έναν οπτικό γραμματισμό, προσδίδοντας του, έτσι, μια σύγχρονη καλλιτεχνική υπόσταση. Δεκατρείς καλλιτέχνες τιμούν τη ζωγράφο, κατασκευάζοντας έργα επηρεασμένα από το έργο της. Οι Μαργαρίτες, που παρουσιάζονται στο αίθριο του μουσείου, πειραματίζονται με τις αισθητηριακές εμπειρίες του θεατή με στόχο να διεγείρουν την κριτική του σκέψη και να εντείνουν τη βιωματική του τέρψη, μέσα από μια πληθώρα υφών και εικόνων.

Ως σύγχρονες γυναίκες και καλλιτέχνες θίγουν την τωρινή εικαστική ελευθερία, φέρνοντας στο φως τις αντίξοες συνθήκες στις οποίες έζησαν και εργάστηκαν οι καλλιτέχνιδες μιας άλλης εποχής.

Συμμετέχουν: Μαριάννα Γκουντουβά, Ζωή Ζηπέλα, Ρούλα Καραφέρη, Λιάνα Κρανιώτου, Δήμητρα Οικονόμου, Μαρία Παναγιώτου, Αθανασία Παπατζέλου, Ελένη Σαρλή, Ιφιγένεια Σδούκου, Ζωή Σεϊτάνη, Βασιλική Σουλτούκη, Θεοδώρα Τσιάτσιου, Βιβή Τσιόγκα.

Διάρκεια έκθεσης: 25 Μαΐου 2021 – 24 Μαΐου 2022

«Το Πλήθος και η Μοναξιά», Γιάννης Γαΐτης 

Η έκθεση καταγράφει την πορεία του Γιάννη Γαΐτη από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980, με αντιπροσωπευτικά έργα του, που καθορίζουν την τέχνη του, χρονικά και αισθητικά: από τις πρώτες ζωγραφικές του συνθέσεις, με εμφανείς τις επιρροές από τον Pablo Picasso και την τέχνη των σουρεαλιστών έως τις αναζητήσεις του στους δρόμους της αφαίρεσης. Και από τους αφηγηματικούς του μικρόκοσμους έως τα ανώνυμα και ομοιόμορφα ανθρωπάκια του, με τα ριγέ και καρό κοστούμια, τα ανθρωπάκια με τα οποία ο ίδιος ταυτίζεται και μας ζητάει να ταυτιστούμε.

Το ανθρωπάκι γίνεται σήμα-εικόνα, ιδεόγραμμα και ανθρώπινο ομοίωμα, αντι-ήρωας, καθρέφτης του Γιάννη Γαΐτη, αλλά και του απλού ανθρώπου, εκφραστής και παλμογράφος της εποχής του, χωρίς να ηθικολογεί και να οδηγείται σε ηχηρές και μεγαλόστομες καταγγελίες, χωρίς να «στρατεύεται» ή να επιλέγει έναν διδακτικό τόνο.

Το ανθρωπάκι του Γιάννη Γαΐτη έρχεται να επικοινωνήσει και να απευθυνθεί, να μορφοποιήσει το κατεστημένο και, συνάμα, να επαναστατήσει και να εναντιωθεί σ’ αυτό, να δοκιμάσει τους φόβους και τις ανησυχίες, να προστατεύσει και να προειδοποιήσει για την ανάγκη αυτογνωσίας, να ευαισθητοποιήσει και να κρατήσει άσβεστη την ελπίδα της υπέρβασης, να αμφισβητήσει και να αμφιβάλει.

Επιμέλεια έκθεσης: Λορέττα Γαΐτη: Αρχιτέκτονας – Μουσειολόγος και Γιάννης Μπόλης: Ιστορικός της τέχνης

Διάρκεια έκθεσης: 10 Οκτωβρίου 2020 – Οκτώβριο 2021

Γιατί αξίζει να επισκεφθείτε την Πινακοθήκη: Γιατί η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας πρόκειται για ένα πρότυπο χώρο διάδοσης των εικαστικών τεχνών με διεθνείς προδιαγραφές, η έκθεση «Μαργαρίτες» πρόκειται για μια κίνηση με σκοπό να τιμήσει την έννοια της γυναικείας καλλιτεχνικής υπόστασης, παρουσιάζοντας έργα από εξαιρετικές εικαστικούς του σήμερα και η έκθεση με έργα του Γιάννη Γαΐτη πρόκειται για μια συλλογική σπουδαία δουλειά που παρουσιάζει το έργο ενός από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους.

– 6 –

«Ιεροί Λόγοι / COVID-19», Αιμιλία Παπαφιλίππου

Οι Ιεροί Λόγοι είναι μια δημιουργία της καλλιτέχνιδος Αιμιλίας Παπαφιλίππου, ενός πρωτότυπου εικαστικού έργου για τη Μικρή Επίδαυρο, μετά από ανάθεση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Η Πανδημία ως παγκόσμια εμπειρία οξύμωρης συνύπαρξης διαχωρισμού και συνεκτικότητας. Με αναφορές και στο παράδοξο κείμενο Ιεροί λόγοι του Αίλιου Αριστείδη (117 – 181 μ.Χ.), για τη θεραπεία του από τον θεό Ασκληπιό και την προσπάθειά του να εκφραστεί.

Η εικαστικός αναφέρει: «Η πανδημία, και η τεχνολογία, έχουν αποκαλύψει τα πολλαπλά επίπεδα που είμαστε όλοι αλληλένδετα συνδεδεμένοι, αλληλοεξαρτώμενοι και αδιαχώριστοι ο ένας από τον άλλο, βιολογικά και όχι μόνο. Πλέγμα δικτυακής συνείδησης αναδύεται και ενισχύεται η κατανόηση της διευρυμένης κοινής μοίρας και ευθύνης που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει, όπου το  μικρό θέατρο της Επιδαύρου, γίνεται, με άλλον τρόπο, ο τόπος όπου εξετάζουμε Εαυτόν και Κόσμον.»

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί η Αιμιλία Παπαφιλίππου καλείται να δημιουργήσει μια εικαστική εγκατάσταση σε έναν ιερό χώρο με τεράστιο ιστορικό και πολιτιστικό βάρος και το αποτέλεσμα είναι μοναδικό.

Διάρκεια έκθεσης: 13 Αυγούστου 2021 – 5 Σεπτεμβρίου 2021

Το Επετειακό Πρόγραμμα του ΕΙΜ με τίτλο “ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ΄21” έχει σκοπό να τιμήσει την επέτειο της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Το πρόγραμμα έχει πανελλήνια εμβέλεια και επιδιώκει να αναδείξει τις ιδέες, τις αιτίες, τα πρόσωπα, τα γεγονότα και τα αποτελέσματα του Αγώνα της Ανεξαρτησίας, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μέσα από συγκρούσεις και συνθέσεις διαφορετικών συμφερόντων και παραδόσεων.

Περιλαμβάνει τρεις πυλώνες: την κεντρική έκθεση στην Αθήνα, εκθέσεις σε δέκα πόλεις της περιφέρειας σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και ιδρύματα και πλωτή έκθεση που θα ταξιδέψει σε 23 νησιά του Αιγαίου. Στο πρόγραμμα εντάσσεται επίσης και η κοπή του αναμνηστικού μεταλλίου για την 200ετηρίδα του Αγώνα της Ανεξαρτησίας:

– 7 –

ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21 στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο Γαλαξιδίου

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (ΕΙΜ) παρουσιάζει, στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο Γαλαξιδίου την έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: Γαλαξίδι», σε συνεργασία με τον Δήμο Δελφών, το Δίκτυο Δελφών, την Επιτροπή Μέριμνας του Ν.Ι.Μ.Γ., και το Σωματείο «Οι Φίλοι του Ναυτικού και Ιστορικού Μουσείου Γαλαξιδίου». 

Η έκθεση, πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Επετειακού Προγράμματος του ΕΙΜ «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21» και έχει στόχο να τιμήσει την επέτειο της 200ετηρίδας της Ελληνικής Επανάστασης και να αναδείξει την ιστορική σημασία της πόλης ως έναν από τους σημαντικότερους ναυτοτόπους του Ελλαδικού χώρου κατά τον 18ο και 19ο αι. 

Πρόκειται για μια έκθεση – παρέμβαση εντός της μόνιμης έκθεσης του μουσείου, εμπλουτισμένη με ψηφιοποιημένο οπτικό υλικό, η οποία αποσκοπεί στην προβολή της καθοριστικής σημασίας του ναυτικού Αγώνα στην έκβαση της Ελληνικής Επανάστασης.

Εκτίθενται πολύ σημαντικά κειμήλια και βίντεο των πλοίων του Ελληνικού και Οθωμανικού στόλου καθώς και ζωγραφικά και χαρακτικά έργα της Συλλογής ΕΙΜ. Στην έκθεση παρουσιάζονται ακόμα τεκμήρια με τοπικό ενδιαφέρον όπως η πάλα και το τρομπόνι του καπετάνιου Γιάννη Μητρόπουλου, ο οποίος ηγήθηκε του σώματος των Γαλαξιδιωτών στη μάχη στο Χάνι της Γραβιάς, καθώς και πρωτότυπες επιστολές.

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί πρόκειται για μια θαυμάσια πρωτοβουλία σύμπραξη πολλών σημαντικών πολιτιστικών φορέων με στόχο την ανάδειξη της Ελληνικής επανάστασης και μέσω αυτής της έκθεσης αναδεικνύεται το Γαλαξίδι ως ένας από τους σπουδαιότερους ναυτικούς σταθμούς της χώρας.

Διάρκεια έκθεσης: 1 Ιουνίου 2021 – 31 Δεκεμβρίου 2021

– 8 –

«ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ», στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο  (ΕΙΜ) παρουσιάζουν την περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ», στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης.

Η ιστορική Δημητσάνα, στην καρδιά της ορεινής Αρκαδίας, αποτέλεσε σταυροδρόμι των προσπαθειών για την απελευθέρωση της Πελοποννήσου και αποδείχθηκε ζωτικής σημασίας για τον Αγώνα του 1821. Διατήρησε άσβεστη την εθνική συνείδηση και υπήρξε πατρίδα σημαντικών λογίων, ιεραρχών και πολεμιστών. Επιπλέον, η παραγωγή μπαρούτης, στην οποία η Δημητσάνα είχε παράδοση, αποδείχθηκε καθοριστική για τις προσπάθειες των εξεγερμένων σε όλον τον ελληνικό χώρο.

Η έκθεση στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης δείχνει την πορεία της Επανάστασης, φωτίζοντας πτυχές της τοπικής ιστορίας και των συνθηκών που διαμόρφωσαν κοινωνικά και πολιτικά τον Μοριά κατά τον αιώνα πριν από το 1821. Μεταξύ άλλων, παρουσιάζονται ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός, η Δημητσάνα με τις σχολές της και τις βιβλιοθήκες της, καθώς και οι ιεράρχες που φοίτησαν εδώ πριν βρεθούν να ηγούνται πνευματικά του Ελληνισμού.

Ανάμεσα στα κειμήλια της έκθεσης ξεχωρίζουν προσωπικά αντικείμενα, όπλα, πορτρέτα και προτομές αρχιερέων, οπλαρχηγών και άλλων πρωταγωνιστών του Αγώνα, όπως ο Γρηγόριος Ε´, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Παπαφλέσσας κ.α. Προβάλλεται, επίσης, σημαντικό αρχειακό υλικό (έγγραφα, χαλκογραφίες, επιστολές, βιβλία, κ.ά.), ενώ η έκθεση πλαισιώνεται από πρωτότυπες οπτικοακουστικές παραγωγές με θέμα την καθημερινή ζωή αγωνιστών και πολιτών, τις μάχες του Αγώνα, τη διαμόρφωση των συνόρων του ελληνικού κράτους.

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί η Δημητσάνα υπήρξε σταθμός στον αγώνα για την απελευθέρωση και η έκθεση αυτή προβάλλει όλο το εξαιρετικά ενδιαφέρον ιστορικό υπόβαθρο της σπουδαίας αυτής πόλης. 

Διάρκεια έκθεσης: 11 Ιουνίου 2021 – 29 Νοεμβρίου 2021

– 9 –

«ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στα Ιωάννινα

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (ΕΙΜ) παρουσιάζουν την περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ», στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στα Ιωάννινα.

Τα Ιωάννινα, ως μορφωτικό κέντρο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, ως πολιτικό κέντρο του ισχυρότερου πασαλικιού των ευρωπαϊκών οθωμανικών κτήσεων και ως διπλωματικός και εμπορικός κόμβος, έπαιξαν τεράστιο ρόλο στην επώαση των συνθηκών που οδήγησαν στην Επανάσταση. Το Σούλι, πρώτη επαναστατική σπίθα πριν ακόμη από την έναρξη του Αγώνα, παρά την οριστική του καταστροφή, έχει μείνει στην Ιστορία ως σημαντικός διαχρονικός πόλος αντίστασης.

Η Ήπειρος, προσέφερε ηγετικά στελέχη της Φιλικής Εταιρείας, θρυλικούς αγωνιστές, μεγάλους δασκάλους του Γένους, πολιτικούς και εθνικούς ευεργέτες που θα έχτιζαν τη νέα Ελλάδα. Μέσα στον εμβληματικό χώρο του Ιτς Καλέ, φωτίζονται πτυχές όπως ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός και η άνθηση του εμπορίου, ο δεσποτισμός του Αλή Πασά, η ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας, η έκρηξη της Επανάστασης και η συμβολή της Ηπείρου σε αυτήν, η πολιτική ωρίμαση, οι εμφύλιες διαμάχες, η ίδρυση της Ελληνικής Πολιτείας με κυβερνήτη τον Καποδίστρια. Μοναδικά εθνικά κειμήλια από τις πλούσιες συλλογές του ΕΙΜ «επιστρέφουν» στον τόπο τους.

Γιατί αξίζει να την επισκεφθείτε: Γιατί μέσω αυτής της έκθεσης αναδεικνύεται η πορεία της Ηπείρου και των Ιωαννίνων προς την Επανάσταση. Πρόκειται για μια εξαιρετικής σημασίας έκθεση που αξίζει να τη δείτε.

Διάρκεια έκθεσης: 29 Μαΐου 2021 – 29 Νοεμβρίου 2021

– 10 –

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών | 2 εκθέσεις

 «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ» και «Σύμβολα της Επανάστασης του 1821»

«ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Η έκθεση αποτελεί συνεργασία του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου με το Τελλόγλειο Ίδρυμα και τη Βιβλιοθήκη – Κέντρο Πληροφόρησης Α.Π.Θ.

Ακολουθώντας τη δομή και το σκεπτικό της κεντρικής έκθεσης του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου στην Αθήνα, ρίχνει φως στην ιστορική διαδρομή από την προεπαναστατική περίοδο έως τη δημιουργία του Ελληνικού κράτους, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην περιοχή της Μακεδονίας.

Παρουσιάζονται πολύτιμοι θησαυροί του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, αλλά και της συλλογής Ιωάννη Τρικόγλου, όπως έγγραφα, έργα τέχνης, αλλά και προσωπικά αντικείμενα των αγωνιστών της Επανάστασης. 

Διάρκεια έκθεσης: ως μέσα Σεπτεμβρίου 2021.

Η έκθεση “Σύμβολα της Επανάστασης του 1821” συνιστά συνεργασία της Επιτροπής ΑΠΘ για το 1821 με τη Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΑΠΘ και το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών. Παρουσιάζει τεκμήρια από τη Συλλογή Ιωάννη Τρικόγλου, που βρίσκεται στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ.

Μέσα από 56 έργα (λιθογραφίες, επιζωγραφισμένες λιθογραφίες και χαρακτικά), που βασίζονται σε πίνακες των Karl Krazeisen, Peter von Hess κ.ά., ξεδιπλώνονται πτυχές του Αγώνα, μέσα από τη ματιά καλλιτεχνών, που έζησαν από κοντά τα γεγονότα ή γνώρισαν τους πρωταγωνιστές τους. Η σχεδιαστική δεξιοτεχνία συναντά την ιστορική αφήγηση κι ο θαυμασμός την εξιδανίκευση και τον αφηρωισμό των προσώπων, που ηγήθηκαν της Ελληνικής Επανάστασης.

Διάρκεια έκθεσης: 26 Μαΐου 2021 – 31 Οκτωβρίου 2021

Γιατί αξίζει να επισκεφθείτε το Ίδρυμα: Το Τελλόγλειο Ίδρυμα είναι αφιερωμένο στην έρευνα της τέχνης αλλά και στην ελληνική πρωτοπορία. Οι εκθέσεις του είναι άξιες προσοχής και ιδιαίτερα οι παραπάνω με έναυσμα την Ελληνική επανάσταση τόσο εκείνη από τη σειρά ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21 αλλά και εκείνη με τα σύμβολα της επανάστασης μέσα από σπάνια τεκμήρια.

Πολύ σημαντικό να τονίσουμε το αξιοσημείωτο έργο που γίνεται σε κάθε μουσείο, αρχαιολογικό χώρο, χώρο τέχνης σε κάθε χωριό, πόλη, νησί και κοινότητα της Ελλάδας. Γίνεται μεγάλος αγώνας προβολής της ελληνικής και όχι μόνο τέχνης και η σημασία της προώθησης κάθε μικρής και μεγάλης πολιτιστικής ενέργειας είναι υψίστης σημασίας.

Με κάθε έκθεση που γίνεται προωθούνται και οι μόνιμες συλλογές των μουσείων, για αυτό ας στηρίξουμε όσο μπορούμε αυτό το σημαντικό έργο και ας επισκεφθούμε αυτές και άλλες πολλές εκθέσεις που γίνονται στην πόλη μας, αλλά και στις γειτονικές πόλεις. Μόνο μέσω της στήριξης μας και της προσφοράς μας θα συνεχίσουμε την προώθηση της ελληνικής παράδοσης αλλά και της σύγχρονης τέχνης στη χώρα μας.