Στο νέο έργο της Μαριάννας Καβαλλιεράτου η σκηνή του Bios γεμίζει από τη συνάντηση δύο χορευτών, που προδιαγράφουν το ερμηνευτικό τους ταξίδι τους με τον τίτλο “Τhey“. Η Ελληνίδα χορεύτρια και χορογράφος έχει ήδη χαράξει τη δική της πορεία στη διεθνή σκηνή, εξερευνώντας κάθε φορά μια καινούρια κινητική σύνθεση και βάζοντας στο τραπέζι ένα επίκαιρο πλέγμα νοημάτων και εμπειριών.

Μέσα από τη συνεργασία της τα τελευταία είκοσι χρόνια με τον διάσημο Αμερικανό σκηνοθέτη Robert Wilson, προσμετρά πληθώρα έργων και δράσεων στη φαρέτρα της και προτιμά να αφήνει το θεατή ελεύθερο να αποκομίσει τα δικά του νοήματα σε αυτό που βλέπει, χωρίς πολλά πρέπει και μεγαλόστομες φράσεις.

Μπαίνοντας σε ένα καθαρό σκηνικό πεδίο, βρεθήκαμε στον κόσμο “τους” και στις πρόβες του ντουέτου “they”, σε μια διττή, ρηξικέλευθη συνθήκη, που πραγματεύεται το σεξουαλικό πρόσημο και την οριοθέτηση της ταυτότητας. Τι σημαίνει η επιλογή του φύλου; Πόσες αναγνώσεις έχει ένας κοινωνικός προσδιορισμός; Υπάρχει κάτι πιο ρευστό από τα πρότυπα της φύσης; Αυτή η επίκαιρη παράσταση, μοιάζει να παραμένει βαθιά διαχρονική.

©Myrto Apostolidou

©Myrto Apostolidou

Σε ένα διεμφυλικό σύμπαν, όπου όλα έχουν τη δική τους σημασία, διαδραματίζεται το αέναο παιχνίδι των δύο χορευτών με το πραγματικό, το φανταστικό, αλλά και το παιδικό στοιχείο. Εκεί οι ρόλοι εναλλάσσονται και η ελευθερία καταπνίγεται σταδιακά από τα κοινωνικά θέλω, οδηγώντας το θεατή στην επιταχυνόμενη διαστρωμάτωση των σκέψεων του για την αλήθεια που συναντά επί σκηνής. Με δύο μακριές, μαύρες φορεσιές οι ερμηνευτές «καταπίνονται» από τη διαδοχικότητα της κίνησης και αφήνουν μικρά, ακάλυπτα σημεία δέρματος για να δώσουν έμφαση σε όλα αυτά που δε λέγονται.

«Αυτή η σχέση έχει κάτι κλειστοφοβικό», μας λέει η Μαριάννα, «το ντουέτο ξεδιπλώνεται πάνω σε ένα κρεβάτι, που αποτελεί το απόλυτο σύμβολο της ερωτικής πράξης». Το κρεβάτι αυτό είναι μικρό, υποδηλώνοντας την πλήρη απουσία της ελευθερίας, μαζί με μια σειρά από παιχνίδια, αντικείμενα και μινιατούρες, που διατρανώνουν τη «συμπιεσμένη» πραγματικότητα των δύο πρωταγωνιστών. Με καθημερινές κινήσεις και στερεοτυπικούς ρόλους, ανταλλάσσουν βλέμματα με εικόνες και μοιράζονται μια κούπα τσάι που είναι και αυτή…μικρή.

Παρακολουθώντας τη χορευτική τους συνομιλία, οι φιγούρες θολώνουν και αναρωτιόμαστε πραγματικά αν πρόκειται για έναν ή δύο ανθρώπους. Το ηχηρό “they” γίνεται πλέον μεστό, όταν τα μεθοδικά σημεία της σύνθεσης μάς βάζουν στο μικρόκοσμο της σχέσης και μας συστήνουν τις δύο προσωπικότητες. Αναγνωρίζοντας τους κοινούς τόπους κάθε σχέσης και ταυτιζόμενοι με τη ρεαλιστικότητα των στιγμών, καλούμαστε να επιλέξουμε σιωπηρά τον “ρόλο” μας σε αυτό το ερωτικό παιχνίδι. Με έμφαση στο πάθος, την κατανόηση και το ξύπνημα της αλλαγής, η παράσταση θυμίζει το μικρό, συρρικνωμένο διαμέρισμα που στεγάζει κάθε σχέση.

Αυτή η διαρκής διαπραγμάτευση, που αντικρούει την αρμονία με το κινητικό ξάφνιασμα, οικειοποιείται τον ηλεκτρονικό ήχο που περιβάλλει τη σύνθεση. Η Μαριάννα, που συνεργάζεται χρόνια με τον Βρετανό συνθέτη Dom Bouffard μας εξηγεί, «ο ήχος που συνήθως επιλέγω έχει ηλεκτρονικό χαρακτήρα, αυτή τη φορά θέλαμε με τον Dom να το πάμε στο λίγο πιο ροκ». Με αποκορύφωμα την απρόσμενη εισβολή ενός «επαναστατικού» 70’s τραγουδιού, οι χορευτές σπάζοντας τα δεσμά, αγγίζουν την ιδέα της απελευθέρωσης, που κατά κάποιο τρόπο σιγόβραζε κάτω από τα καθίσματα των θεατών. Με μαύρες φούστες τρεμάμενες στον αέρα και βλέμμα αποφασιστικό, η γνήσια ταυτότητα πανηγυρίζεται μέσα από τα κινητικά μοτίβα και μας αφήνουν να σκεφτόμαστε τελικά: ότι σεξουαλικότητα δεν είναι μόνο πόσο το εκδηλώνεις αλλά και πόσο το…χαίρεσαι.

©Myrto Apostolidou

Πρόκειται για μια πολυεπίπεδη σύνθεση, που χτίζεται σταδιακά μέσα από την παλέτα των αλλαγών και την πολυτέλεια της παρατήρησης για το θεατή, το “they” σίγουρα δεν είναι μια παράσταση που αφορά κάποιους άλλους, παρά εμάς. Η ιστορία των πρωταγωνιστών ακτινογραφεί την απόδοση της ταυτότητας με έναν τρόπο ευθύ και μεστωμένο, χωρίς να προκαλεί ίχνος ενόχλησης ή αποτροπής. «Δεν ήταν η πρόθεσή μου να σοκάρω ή να προκαλέσω με αυτή την παράσταση, ήθελα να προσεγγίσω το θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας με τη δική μου αισθητική. Οι διαστάσεις αυτών των μηνυμάτων δεν είναι κάτι που αποκλίνει από τη σύγχρονη πραγματικότητα, αντίθετα απορρέουν από τα πιο ανθρώπινα και φυσικά ένστικτα της υπόστασής μας».

Info παράστασης:

«They» της Μαριάννας Καβαλλιεράτου | 5 – 8 Φεβρουαρίου 2018 | Bios