Ζωγράφος, σκιτσογράφος, γλύπτης, κεραμίστας, χαράκτης, διακοσμητής, συγγραφέας. Ο πολυσχιδής Πικάσο άφησε περισσότερα από 60.000 έργα πριν πεθάνει σε ηλικία 91 ετών μέσα στο τελευταίο του εργαστήρι στο Μουζέν στη νοτιοανατολική Γαλλία.

Το 1932 θεωρείται η χρονιά στην οποία εδραιώθηκε η φήμη του. Σε αυτούς του 12 μήνες δημιούργησε περισσότερα από 300 έργα, 100 από αυτά εκτίθενται στο Μουσείο Πικάσο, στο Παρίσι, σε μια έκθεση που διαρκεί μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου του 2018. Η επιμελήτρια της έκθεσης Βιρζινί Πεντρισό «βάφτισε» την έκθεση «Πικάσο 1932: Ερωτική Χρονιά», γιατί ο Πικάσο χρησιμοποιούσε κατ΄εξοχήν τον ερωτισμό του ως κινητήριο δύναμη στα έργα του.

Picasso- La rêve, 1932

Picasso- La rêve, 1932

Sleeping Nude (Marie-Thérèse Walter), 1932

Sleeping Nude (Marie-Thérèse Walter), 1932

Ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται είναι το αριστουργηματικό «Το Όνειρο», ένα ιδιαίτερα ερωτικό πορτραίτο της κοιμωμένης Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, της ερωμένης του εκείνη την περίοδο. Ένα άλλο είναι το «Κορίτσι μπροστά σ’ έναν καθρέφτη» – δάνειο από το MoMA της Νέας Υόρκης – και στο οποίο επίσης απεικονίζεται η Μαρί Τερέζ Βαλτέρ. Τα έργα είναι φορτισμένα με μια έντονη ερωτική και σεξουαλική δύναμη.

Ο Πικάσο συνάντησε μια μέρα του 1927 την Μαρί Τερέζ Βαλτέρ, όταν αυτός ήταν 46 χρονών κι εκείνη μόλις 17. Η ιστορία της πρώτης συνάντησης του Πάμπλο Πικάσο και της Μαρί Τερέζ Βαλτέρ και της σχέσης που ακολούθησε, είναι μία από τις πλέον συναρπαστικές στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα. Η Μαρί Τερέζ αγνοούσε πλήρως τη φήμη που ήδη περιέβαλε τον ξένο που την πλησίασε μια ημέρα την ώρα που έφευγε από το μετρό του Παρισιού. «Ήμουν ένα αθώο κορίτσι», θυμόταν αργότερα. «Δεν ήξερα τίποτα – ούτε για τη ζωή ούτε για τον Πικάσο… Είχα πάει για ψώνια στην Γκαλερί Λαφαγιέτ και ο Πικάσο με είδε την ώρα που έφευγα από το μετρό. Με άρπαξε απλά από το μπράτσο και μου είπε: “Είμαι ο Πικάσο! Εσύ και εγώ θα κάνουμε σπουδαία πράγματα μαζί”».

Η σχέση του ζευγαριού κρατήθηκε ως επτασφράγιστο μυστικό για πολλά χρόνια, τόσο επειδή ο Πικάσο ήταν τότε ακόμη παντρεμένος με την ΄Ολγα Χοχλόβα – μια Ρωσο-Ουκρανή χορεύτρια που είχε γνωρίσει κατά τη διάρκεια της περιοδείας της με τα Ρωσικά Μπαλέτα- όσο και λόγω της ηλικίας της Μαρί Τερέζ.

Woman with Yellow Hair, 1932

Woman with Yellow Hair, 1932

Femme avec Livre, 1932

Femme avec Livre, 1932

Woman at the Mirror, 1932, MoMA NYC

Woman at the Mirror, 1932, MoMA NYC

Για ένα μεγάλο διάστημα η Μαρί Τερέζ εμφανιζόταν στα έργα του Πικάσο μόνο συγκαλυμμένα, με τα χαρακτηριστικά της να ενσωματώνονται συχνά στο φόντο των πινάκων. Ωστόσο, μέχρι το τέλος του 1931, ο Πικάσο δεν μπορούσε πια να καταπιέζει τη δημιουργική παρόρμηση που του ενέπνεε η ερωμένη του, και το 1932 η Μαρί Τερέζ έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή της σε πλήρως αναγνωρίσιμη μορφή. Ήταν τότε, που φιλοτεχνήθηκε ο πίνακας «Η Διάλεξη» από τη δραστική μείξη της φυσικής γοητείας και της σεξουαλικής αθωότητας της Μαρί Τερέζ που είχαν μεθυστική επίδραση στον Πικάσο. Ανάμεσα στα άλλα διάσημα έργα του με την Μαρί Τερέζ είναι το «Όνειρο» και το «Κορίτσι στον καθρέφτη».

Info έκθεσης:

 «Πικάσο 1932: Ερωτική Χρονιά» | 10 Οκτωβρίου 2017 – 11 Φεβρουαρίου 2018 | Μουσείο Πικάσο, Παρίσι