Από τις 6 έως τις 24 Ιουλίου θα διεξαχθεί το φετινό 70ο Φεστιβάλ της Αβινιόν που ανακοίνωσε τον προγραμματισμό του την περασμένη Πέμπτη. Ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Ολιβιέ Πι, στο ρεπερτόριο που φέρει ξεκάθαρα τη σφραγίδα των επιλογών του, συγκαταλέγει και μια ελληνική παράσταση. Το «6am: How to disappear completely» της ομάδας Blitz, που έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Οκτώβριο στην Στέγη. Έτσι οι Blitz στις 7 και 10 Ιουλίου θα είναι η δεύτερη ελληνική ομάδα που μέσα σε λίγα χρόνια φιλοξενείται στο σημαντικότερο διεθνώς θεσμό για τις παραστατικές τέχνες. Η προηγούμενη ήταν και πάλι με παραγωγή της Στέγης, δύο χρόνια πριν με τον «Κυκλισμό του Τετραγώνου», που είχε σκηνοθετήσει ο Δημήτρης Καραντζάς.

«6am: How to disappear completely», ομάδα Blitz, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών 2015

«Πώς να ζήσει κανείς όταν η πολιτική είναι απελπιστική, αδιαφορώντας για το μέλλον;» αναρωτιέται σύμφωνα με τη Le Monde ο Ολιβιέ Πι, γνωστός μας και στην Ελλάδα από τη σκηνοθεσία του στο «Vitrioli» του Μαυριτσάκη για το Εθνικό Θέατρο τη θεατρική περίοδο 2012-13, παράσταση που επίσης ταξίδεψε στην Αβινιόν. «Πώς να ζήσει όταν οι ιδέες δεν έχουν καμιά αξία και το κοινωνικό σώμα διχάζεται, φοβάται, σιωπά; Όταν η επανάσταση είναι αδύνατη, εξακολουθεί να υπάρχει το θέατρο» καταλήγει, συστήνοντας παράλληλα τη φετινή αφίσα που δημιούργησε ο Γαλλο-αλγερινός εικαστικός Adel Abdessemed, η οποία σε πορτοκαλί φόντο – «της βιταμίνης C ή του Δαλάϊ Λάμα» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ολιβιέ Πι – παρουσιάζει ένα άλογο τη στιγμή που καταφέρνει να απελευθερωθεί από τα δεσμά του.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του 70ού Φεστιβάλ της Αβινιόν, Ολιβιέ Πι

Πιο πολιτικό από ποτέ, φέτος το Φεστιβάλ ρίχνει τους προβολείς του στους δημιουργούς της Μέσης Ανατολής και παράλληλα καταφέρνει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες δημιουργοί να καλύπτουν το ένα τρίτο του συνολικού προγραμματισμού. Παράλληλα, ενισχύει σημαντικά τον αριθμό των παραστάσεων που πραγματεύονται το ζήτημα της πολιτικής ανικανότητας και την άνοδο του λαϊκισμού και του εθνικισμού. Επιλογές που φέρουν πράγματι, ξεκάθαρα το στίγμα του. Ωστόσο η καλλιτεχνική παρουσία του ίδιου του Ολιβιέ Πι είναι διακριτική, αφού επιλέγει να παρουσιάσει μια εκδοχή του Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου και να μην υπογράψει μια ολοκληρωμένη παράσταση.

Την τιμή της έναρξης του Φεστιβάλ στο Παλάτι των Παπών παραχωρεί απλόχερα στον Ίβο βαν Χόβε (γνωστό μας από τις «Σκηνές από ένα γάμο» το 2011 στην Στέγη), όπως είχε ήδη ανακοινωθεί. Ο Φλαμανδός καλλιτεχνικός διευθυντής του ολλανδικού Toneelgroep θα ανεβάσει στα γαλλικά τους «Καταραμένους», βασισμένους στην ομώνυμη ταινία του Βισκόντι, μαζί με το θίασο της Κομεντί Φρανσέζ, ο οποίος θα επιστρέψει στο Παλάτι των Παπών έπειτα από είκοσι τρία χρόνια απουσίας. Στη διανομή συναντάμε, μεταξύ άλλων, ονόματα όπως ο Ντενί Πονταλιτές και ο Γκιγιόμ Γκαλιέν.

Όσον αφορά στους καλλιτέχνες της Μέσης Ανατολής, θα λάβουν μέρος δημιουργοί από το Λίβανο, το Ιράν, την Αίγυπτο, το Ισραήλ (ο Αμός Γκιτάι) και τη Συρία. Άλλα σημαντικά σημεία του προγραμματισμού αποτελούν το ογκώδες μυθιστόρημα του Ρομπέρτο Μπολάνιο «2666» προσαρμοσμένο σε έναν θεατρικό μαραθώνιο δώδεκα ωρών σε σκηνοθεσία του Julien Gosselin, η θεατρική μεταφορά των «Καραμάζοφ» του Ντοστογιέφσκι από τον Jean Bellorini, Τόμας Μπέρνχαρντ από τον Κριστιάν Λουπα, αλλά και την πιο πρόσφατη δουλειά του διεθνούς φήμης Βελγο-μαροκινού χορογράφου Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι με τίτλο «Βαβέλ 7,16».

Info: «70ό Φεστιβάλ της Αβινιόν», 6 – 24 Ιουλίου 2016