«Το 2019 ευχόμουν να μπορούσε ο κόσμος να κάνει μια προσωρινή παύση… Το μόνο που ήθελα ήταν μια στιγμή που η ανθρωπότητα δεν θα αναγκαζόταν να κάνει τίποτα, μια στιγμή χωρίς φιλοδοξίες, χωρίς οδηγίες, χωρίς προσδοκίες. Το 2020, λίγες μόνο ημέρες μετά τα εγκαίνια μιας ατομικής έκθεσης σχεδίων μου με τίτλους, όπως: “Making Out While an Empire Burns” (“Ερωτοτροπώντας ενώ μια αυτοκρατορία καταρρέει”) και “The Goddess of Doing Nothing” (“Η Θεά της απραξίας”), η ευχή μου έγινε “πραγματικότητα”. Αλλά η αδράνεια και η έλλειψη κατεύθυνσης δεν ήταν τόσο απελευθερωτική όσο θα περίμενε κανείς. Το να αφεθείς είναι δύσκολο, ακόμα κι αν το θέλεις και το επιδιώκεις, ακόμα κι όταν έχεις κάποιον να σε πάρει αγκαλιά.

Αυτά τα έργα μιλάνε για μια γυναίκα που ζει σε μια γυάλα στην Αθήνα. Είναι καταγραφές της προσπάθειας της να κρατήσει τα πόδια της στο έδαφος και να παραμείνει προσγειωμένη, καθώς παρακολουθεί γύρω της τον κόσμο να αλλάζει. Είναι τα μάντρα που λέει στον εαυτό της, στην προσπάθειά της να ενστερνιστεί τη σφαιρικότητα του κόσμου, ακόμη και όταν η αίσθηση του “σπιτιού” μοιάζει να ισοπεδώνεται και να μεταφράζεται σε μηνύματα sms, email και βιντεοκλήσεις. Είναι μάνταλα που εμπεριέχουν όλων των ειδών τα “κύματα” συναισθημάτων που προέκυψαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναταραχής και μετάβασης», λέει η Chioma Ebinama.

Μπορεί η επιθυμία της να μοιάζει προφητική, ωστόσο η καραντίνα αποδείχθηκε μια παραγωγική περίοδος που την πέρασε στην Ελλάδα, στο The Breeder Open Studio, για το οποίο και δημιούργησε ένα στούντιο μέσα στην γκαλερί, που ήταν ανοιχτό κατόπιν ραντεβού, έτσι ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να τη συναντήσουν από κοντά, να συζητήσουν μαζί της την πρακτική της και να παρακολουθήσουν ζωντανά τη διαδικασία παραγωγής των έργων της.

 Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο The Breeder Open Studio έχουν την πολυτέλεια του χρόνου, καθώς επίσης και τη μοναδική ευκαιρία να περάσουν χρόνο στην Αθήνα και να εμπνευστούν από τη μοναδική αρχαία ελληνική κληρονομιά και τη ζωντανή, σύγχρονη, καλλιτεχνική σκηνή της πόλης. Η παρουσία τους μέσα στην γκαλερί πριν από την έκθεση επιτρέπει στους καλλιτέχνες να οικειοποιηθούν τον χώρο και να αποκτήσουν μια βαθύτερη σύνδεση με την πόλη της Αθήνας.

Έτσι, από τις 3 Σεπτεμβρίου έως τις 17 Οκτωβρίου 2020 η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση, με τίτλο “Leave the thorns and take the rose”.

© Chioma Ebinama, Παραχώρηση γκαλερί The Breeder.

Η Chioma Ebinama (1988, ΗΠΑ) δημιουργεί παραστατικές ακουαρέλες σε χαρτί με σκοπό να εξερευνήσει το σχέδιο και την οπτική αφήγηση ως διαλογιστική πρακτική και εργαλείο για την αυτο-απελευθέρωση. Μεγαλωμένη στις Ηνωμένες Πολιτείες από Νιγηριανούς Χριστιανούς μετανάστες γονείς, προσελκύεται από την αισθητική της τυποποιημένης θρησκείας λόγω της προοπτικής που δίνει σε ό,τι αφορά την εσωτερική ζωή. Καθώς δημιουργεί νέες μυθολογίες για την Αφρικανική Διασπορά, το έργο της επηρεάζεται από αμέτρητες πηγές, από τη κοσμολογία της Δυτικής Αφρικής έως τη λαϊκή τέχνη του Νότου, αλλά και μέχρι την ‘οπτική’ γλώσσα της δυτικής θρησκείας και των ανατολικών πνευματικών παραδόσεων. Στο έργο της διακρίνεται επίσης μια αναζήτηση σε σχέση με το φύλο και τις queer ταυτότητες μέσω μιας παραστατικής γλώσσας που επηρεάζεται από τον σουρεαλισμό και τον πολιτισμό lgbo. Οι πολλαπλές αισθητικές κατευθύνσεις στο έργο είναι ενδεικτικές της νομαδικής ζωής της Ebinama η οποία τα τελευταία χρόνια αναπνέει τον αέρα του Μεξικού, της Νότιας Κορέας, της Ινδίας, της Μαλαισίας και τώρα της Ελλάδας.

Η Ebinama έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην γκαλερί Catinca Tabacaru (2018) στη Νέα Υόρκη και στο Ινστιτούτο Fortnight (2020) στη Νέα Υόρκη, στο Boys ’Quarters Project Space στο Port Harcourt της Νιγηρίας (2019).

Επιλεγμένες ατομικές εκθέσεις: Never Done: 100 Years of Women in Politics and Beyond, The Frances Young Tang Teaching Museum and Art Gallery at Skidmore College, Saratoga Springs, NY (Σεπτέμβριος 2020); Alien Landscape, 303 Gallery, Νέα Υόρκη, NY (2020); Ambra Nera, The Breeder, Αθήνα (2019).

Βρίσκεται επίσης στη διαδικασία εικονογράφησης ενός παιδικού βιβλίου που γράφτηκε από τον Kevin Young, συντάκτη ποίησης του περιοδικού The New Yorker και διευθυντή του Schomburg Center for Research in Black Culture με το έργο ‘Make Me A World’ το οποίο ανέλαβε να εκδόσει ο εκδοτικός οίκος Random House books και επιμελήθηκε ο εικαστικός Christopher Myers.