Στο πλαίσιο του ReMap 4, η Kunsthalle Athena προσκαλεί και φιλοξενεί μια έκθεση του καλλιτεχνικού δικτύου Daily Lazy Projects. Στο ελculture.gr μίλησε η Τούλα Πλουμή, μία από τους τέσσερις συνιδρυτές του δικτύου.

ελculture: Πώς επελέγησαν οι καλλιτέχνες για την έκθεση «In the Studio»;
Τούλα Πλουμή: Οι τέσσερις που απαρτίζουμε την ομάδα Daily Lazy Projects, δηλαδή οι Στέλιος Καραμανώλης, Γιώργος Σταμκόπουλος, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης και εγώ, επιλέξαμε ο καθένας μας από 8-9 καλλιτέχνες. Οι καλλιτέχνες δεν είναι μόνο Έλληνες. Έχουμε τρεις Γάλλους, Αμερικανούς, ένα Βραζιλιάνο, κάποιους Βερολινέζους. Ο Διονύσης συνεργάστηκε με τη Lydia Pribisova για την επιλογή των Σλοβάκων καλλιτεχνών.

ελc: Όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση έχουν παρουσιαστεί ήδη στο blog σας; Ποια είναι η διαδικασία για να παρουσιάσει κανείς τη δουλειά του μέσω του blog;
Τ. Π.: Ναι, βέβαια, έχουν ήδη παρουσιαστεί μέσω του blog μας. Η παρουσίαση γίνεται έπειτα από προσωπική πρόσκληση. Εμείς ζητάμε από τους καλλιτέχνες να συμμετάσχουν, δεν υπάρχει open call. Προσπαθούμε να παρουσιάζουμε αρκετούς καλλιτέχνες από τις ίδιες πόλεις προκειμένου να μπορούν να διαφανούν οι συγγένειες μεταξύ τους. Για παράδειγμα, από την πρόταση της Lydia μπορείς να δεις την ταυτότητα της σκηνής της Μπρατισλάβας. Εμφανείς είναι ακόμα οι συγγένειες από τη σκηνή της Αθήνας ή του Βερολίνου.

ελc: Ποιες είναι οι συγγένειες στη σκηνή της Αθήνας; Ποια είναι η ταυτότητα της εικαστικής παραγωγής σε διάφορες πόλεις;
Τ. Π.:
Για παράδειγμα, στο Βερολίνο είναι abstract τα έργα. Kαι στη Βιέννη είναι abstract και πολύ πιο ζωγραφικά. Στην Αθήνα χρησιμοποιείται πολύ το σχέδιο και η αναπαράσταση, και τελευταία βλέπεις μια τάση προς τη γλυπτική. Φυσικά μπορεί να υπάρχουν και ομοιότητες ανάμεσα στις σκηνές της Αθήνας, του Λονδίνου ή του Βερολίνου.

ελc: Τελικά μπορούμε να μιλήσουμε για ελληνική εθνική ταυτότητα στην τέχνη;
Τ. Π.:
Ενιαία δεν υπάρχει. Υπάρχουν πολλές ταυτότητες, πολλές ομάδες και παρέες. Για παράδειγμα, οι δουλειές των LO AND BEHOLD έχουν αρκετές ομοιότητες μεταξύ τους. Διακρίνεις τη γενιά τους.

ελc: Ποιος είναι ο σκοπός της δημιουργίας του blog σας;
Τ. Π.:
Είναι ένα είδος αρχείου ή ημερολογίου. Το ξεκίνησε ο Στέλιος Καραμανώλης μαζί μου. Ποστάρουμε υλικό από δουλειές που μας αρέσουν. Ανεβάζουμε ακόμα και υλικό που μπορεί να μην έχει άμεση σχέση με την τέχνη, όπως η παρουσίαση βιβλίων και περιοδικών. Γίνεται συλλογή πληροφοριών. Οι καλλιτέχνες δε συζητάνε μόνο για την τέχνη. Ένα έργο φτιάχνεται αφού έχουν συλλεχθεί διάφορες πληροφορίες και ερεθίσματα. Τελευταία, έχουμε προσθέσει και ένα καινούργιο τμήμα που λέγεται «Conversation With», όπου καλούμε ανθρώπους που δεν έχουν απαραίτητα σχέση με την τέχνη. Παρουσιάζονται θέματα για συζήτηση. Όμως, η Daily Lazy Projects διαφοροποιείται από το blog και έχει να κάνει με την οργάνωση εκθέσεων. Απλώς το blog χρησιμοποιήθηκε από την ομάδα για να παρουσιάσει μέσα από αυτό το project «In The Studio».

ελc: Να μιλήσουμε λίγο περισσότερο για το project και την έκθεση «In The Studio»;
Τ. Π.:
Ό,τι υπάρχει στο blog είναι η παρουσίαση του χώρου, του στούντιο, διαφόρων καλλιτεχνών της δουλειάς του. Είναι ένας τρόπος γνωριμίας με το έργο τους. Ένας εύκολος τρόπος, μια πρώτη προσέγγιση. Η έκθεση στην Kunsthalle Athena παρουσιάζει αντικείμενα από το στούντιο κάποιων καλλιτεχνών ή και έργα τους. Τα αντικείμενα συνήθως λειτουργούν ως προετοιμασία ή μελέτη για την παραγωγή του έργου. Για παράδειγμα, ο Αργιανάς παρουσιάζει μια καρέκλα στην οποία στεγνώνει μακαρόνια. Είναι ένας τρόπος για να οργανώσει τη σκέψη του. Ο Brent Wadden παρουσιάζει δύο καρέκλες που τις έχει ντύσει με πουλόβερ και είναι χρηστικά αντικείμενα. Σε αυτές μάλιστα βασίστηκε η δουλειά του με τα γεωμετρικά σχήματα. Κάποιοι εκθέτουν μισοτελειωμένους καμβάδες. Λόγου χάρη, η Morgane Tschiember παρουσιάζει τρία μοντέλα για γλυπτά. Υπάρχουν μακέτες. Ο επισκέπτης μπορεί να δει την έρευνα που σχετίζεται με τη δημιουργία του έργου τέχνης. Με την αφετηρία. Τον πειραματισμό. Τη σκέψη, την προετοιμασία, τη διαδικασία.

ελc: Έχετε παρουσιάσει στο blog συνολικά 130 καλλιτέχνες. Είναι ένα project σε εξέλιξη;
Τ. Π.:
Ξεκίνησε το 2011 και θα συνεχιστεί. Είναι μια καλή βάση για επόμενες εκθέσεις, οι οποίες μάλλον θα είναι στο Βερολίνο ή στη Ρουμανία. Επίσης, θα ξαναπαρουσιάσουμε το πρότζεκτ «Thrills and Chills», αλλά με περισσότερους καλλιτέχνες.

ελc: Αλήθεια, γιατί δημιουργήσατε την ομάδα;
Τ. Π.:
Και πριν από τη δημιουργία της οργανώναμε εκθέσεις μόνοι μας. Ακόμα και πριν τελειώσουμε τη σχολή. Χωρίς τη μεσολάβηση επιμελητών ή γκαλερί. Υπήρχε πάντα αυτή η τάση, αλλά τώρα δημιουργήσαμε την ομάδα για να μπορούμε να λειτουργούμε καλύτερα και πιο εντατικά. Πιο προγραμματισμένα. Προφανώς δεν είμαστε επιμελητές, αλλά κάναμε μια πλατφόρμα που απευθύνεται από καλλιτέχνες σε καλλιτέχνες.

ελc: Θεωρείτε ότι οι επιμελητές δεν μπορούν να υποστηρίξουν σωστά τη δουλειά σας;
Τ. Π.:
Καθόλου. Αλλά έτσι μας δίνετε η δυνατότητα να έχουμε μεγαλύτερη επικοινωνία με τους συναδέλφους μας. Και αυτή η διαδικασία είναι πιο δημιουργική και γόνιμη. Μας δίνεται η δυνατότητα συνεργασίας.

ελc: Τα έργα που παρουσιάζετε παράγονται μέσα από αυτή την επικοινωνία;
Τ. Π.:
Όχι, κάθε καλλιτέχνης που προσκαλείται παρουσιάζει ό,τι θέλει. Αλλά η γνωριμία και η επικοινωνία, συχνά η παρουσία καλλιτεχνών από το εξωτερικό εδώ και η καθημερινή επαφή ανοίγουν τους ορίζοντες.

ελc: Συζητάτε θέματα αισθητικής και τέχνης; Για πολιτική;
Τ. Π.:
Τα πάντα. Και είναι σημαντικό ότι δε γνωριζόμαστε μέσα από μια ομιλία ή ένα συνέδριο, αλλά σε προσωπική βάση. Έτσι, δημιουργούνται οι τάσεις και οι σκηνές, από τις παρέες.

ελc: Ποιοι είναι πιο ανοιχτοί σε αυτή την επαφή, οι Έλληνες ή οι ξένοι; Ποια είναι η ηλικία των καλλιτεχνών;
Τ. Π.:
Οι ξένοι. Και το καταλάβαμε από τις προτάσεις συμμετοχής που στείλαμε. Η ανταπόκριση είναι μεγαλύτερη από τους ξένους. Είναι πιο ανοιχτοί σε αυτές τις διαδικασίες. Ο Έλληνας θέλει να ωφεληθεί άμεσα με κάποιον τρόπο. Οι ηλικίες των καλλιτεχνών ξεκινούν περίπου από τα τριάντα, αλλά θέλαμε να έχουμε και μεγαλύτερους καλλιτέχνες όπως ο Μιχάλης Κατζουράκης και η Λίζη Καλλιγά, ώστε να επεκταθεί ο διάλογος.

ελc: Το στήσιμο των έργων στην Kunsthalle Athena πώς θα είναι; Αλληλεπιδρούν;
Τ. Π.:
Κάποιοι που θα έχουν περισσότερα έργα θα έχουν το δικό τους χώρο. Τα άλλα θα συνυπάρχουν. Παρουσιάζουμε από ζωγραφική και γλυπτική μέχρι βίντεο και φωτογραφία. Παράλληλα, παρουσιάζονται διάφορα statements από τους καλλιτέχνες.

ελc: Οι χώροι που σας ενδιαφέρουν να διοργανώνετε τις εκθέσεις σας θέλετε να είναι εναλλακτικοί; Θα εκθέτατε στην Εθνική Πινακοθήκη;
Τ. Π.:
Ναι, βέβαια. Δε θεωρούμε τους εαυτούς μας εναλλακτικούς ή αντιθεσμικούς.

Η έκθεση «In the Studio» παρουσιάζεται στην Kunsthalle Athena, στο πλαίσιο του ReMap 4, από τις 8 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2013.