Έφυγε στα 85 του χρόνια ο Βασίλης Δημητρίου, ένας από τους τελευταίους μιας μακράς παράδοσης που έδωσε ζωγραφική πνοή στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

«Ό,τι και να συνέβαινε, τα πανό του ήταν κάθε Τετάρτη έτοιμα για 40 χρόνια, πάντα συνεπής και αγαπητός σε όλους όσους τον ήξεραν.», αναφέρει στην ανάρτησή του στο facebook ο κινηματογράφος Αθήναιον, για τον πολύτιμο συνεργάτη τους, που ζωγράφιζε τις γιγαντοαφίσες του σινεμά εδώ και δεκαετίες και δεν μπορούσε κάποιος να μην τις παρατηρήσει περνώντας τα φανάρια της Κηφισίας και Αλεξάνδρας.

Ο εικαστικός Βασίλης Δημητρίου, που επί 65 και πλέον χρόνια ζωγράφιζε τις αφίσες ταινιών σε κινηματογραφικές αίθουσες, πέθανε από τη νόσο του Πάρκινσον. Αυτοδίδακτος ζωγράφος ξεκίνησε να ζωγραφίζει τα πόστερ στην ηλικία των 14 χρονών για τον κινηματογράφο Αττικόν στην Κυψέλη, ως βοηθός του ζωγράφου Κώστα Γρηγοριάδη, ενώ μετά δούλεψε δίπλα στον επιγραφοποιό Βικέντιο Μπέκνερ. Τη δεκαετία του ’60, τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου είχε τόση δουλειά που μπορεί να αναλάμβανε να σχεδιάσει πάνω από 10 αφίσες την εβδομάδα. «Έχω ζωγραφίσει τον Κλιντ Ιστγουντ 50 φορές. Αν κλείσω τώρα τα μάτια μου, μπορώ να ζωγραφίσω τον Κλιντ Ιστγουντ.», έλεγε ο Βασίλης Δημητρίου. 

Αφιέρωμα στον ζωγράφο είχαν κάνει οι New York Times αναφέροντας: «Οταν οι βουβές ταινίες ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1920, τα στούντιο του Χόλιγουντ χρησιμοποίησαν γραφίστες για να μεταδώσουν την αίγλη και τον ενθουσιασμό των νέων κυκλοφοριών και χειροποίητες πινακίδες έρχονταν για να κοσμούν θέατρα σε όλο τον κόσμο. Η άνοδος του αυτοκινήτου βοήθησε στην τόνωση μιας ακμάζουσας βιομηχανίας βαμμένων πινακίδων αυτοκινητόδρομων σε όλη την Αμερική, την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Αλλά σε μια εποχή μαζικής παραγωγής εκτυπώσεων, η πρακτική ήταν εκτός λειτουργίας. Μόνο ένας μικρός αριθμός ανθρώπων όπως ο Δημητρίου διατηρεί την παράδοση…».

Παρόμοια αναφορά είχε κάνει και το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων σε αφιέρωμά του στον Βασίλη Δημητρίου: «Ο Δημητρίου, επιζήσας της γερμανικής Κατοχής, παραμένει αποφασισμένος να παλέψει ολομόναχος ενάντια στην digital εκτύπωση, για όσο αντέξει. Κι αυτό διότι για εκείνον, είναι τέχνη ό,τι βγαίνει από την καρδιά.

Για περισσότερα από 65 χρόνια, ο μικροσκοπικός με τον μπερέ καλλιτέχνης έχει σχεδιάσει όλα τα μεγάλα ονόματα».