Κείμενο: Άννα Σταυροπούλου

“Δεν είμαι εδώ για να ζήσω μια ζωή με την καρέκλα μου”, είχε δηλώσει σε παλιότερη συνέντευξή του το 2011 ο Γρηγόρης Καραντινάκης, ως νέος Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ). Τώρα όμως, με τη λήξη της τριετούς θητείας του η καρέκλα αυτή κάποιον περιμένει και είναι άγνωστες οι βουλές τόσο του ΔΣ του Κέντρου, όσο και του ΥΠΠΟ. Ο νόμος 3905/2010 για τον κινηματογράφο προβλέπει την εκλογή του Διευθυντή μέσω πρόσκλησης ενδιαφέροντος. Βέβαια, προβλέπει επίσης ότι η θητεία του μπορεί να ανανεωθεί με απόφαση του υπουργού. Το νεοσύστατο ΔΣ του ΕΚΚ σε κάθε περίπτωση δεν θέλησε να κάνει χρήση αυτής της πρόβλεψης και έσπευσε να προκηρύξει πρόσκληση ενδιαφέροντος, πριν καν λήξει η θητεία του ΓΔ στις 14 Ιουλίου. Αυτή η βιάση είναι που για πολλούς δημιουργεί ερωτηματικά. Αμφιθυμία βέβαια έχει προκαλέσει και η ίδια η σύνθεση του ΔΣ, που διορίστηκε πρόσφατα από τον απελθόντα υπουργό πολιτισμού. Πάντως πρόσφατα ο Πρόεδρος του ΔΣ Πέτρος Μάρκαρης και ένα μέλος του, δήλωσαν ότι είχαν προτείνει την ανανέωση της θητείας του Γρηγόρη Καραντινάκη. Επίσης, ενδιαφέρον έχει το τι μέλει γενέσθαι με τις αποφάσεις που εκκρεμούν προς έγκριση από το ΔΣ, κατά τον ένα περίπου χρόνο που αυτό είχε μείνει ακέφαλο μετά την παραίτηση του προέδρου του, Γ. Παπαλιού, αλλά και μελών του.

Ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Καραντινάκης, με σπουδές στο Λομονόσωφ της Μόσχας την εποχή της περεστρόικα, μέλος των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη, συνεργάτης του ΚΘΒΕ και με έργο στον κινηματογράφο, το θέατρο και την τηλεόραση, διορίστηκε στο ΕΚΚ σε μια εποχή που οι χρηματοδοτήσεις δεν δίνονταν σε ταινίες και τα σενάρια ανέμεναν τα χρηματοδοτικά προγράμματα του Κέντρου. Κατά τη θητεία του υπήρξαν μεν και πάλι διαμαρτυρίες σκηνοθετών και παραγωγών προς το ΥΠΠΟ για ζητήματα μη εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου για τον κινηματογράφο, αλλά φαίνεται ότι κατά γενική ομολογία ο Καραντινάκης κατάφερε τελικά να προχωρήσει σε πολλά από αυτά που είχε εγγυηθεί.


Γρηγόρης Καραντινάκης, σκηνοθέτης και τρέχων Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου μέχρι τις 14 Ιουλίου

Σύμφωνα με στέλεχος του Υπουργείου Πολιτισμού, η θητεία του θεωρείται πετυχημένη και θα υποστηριχθεί προς τον υπουργό, για πολλούς λόγους: Μείωσε παλιές οφειλές και χρέη, αλλά και τα λειτουργικά έξοδα του ΕΚΚ. Διεκδίκησε οφειλές του δημοσίου προς το Κέντρο, συγκέντρωσε 6,5 εκ. ευρώ από επιστροφές φόρου και δημιούργησε αποθεματικό. Έφερε χορηγίες του ΟΠΑΠ για ταινίες, ύψους 1,5 εκ, ευρώ, κατά την διετία 2012-2014. Χειρίστηκε ευρωπαϊκά κονδύλια και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Πέτυχε την τριετή συμφωνία με το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου για συμπαραγωγές ταινιών. Προχώρησε σε διακρατικές συνεργασίες όπως με την Ολλανδία, την Κροατία ή το Ισραήλ. Ταξίδεψε τις ελληνικές ταινίες σε διεθνή φεστιβάλ. Για παράδειγμα, το 2012, 218 ελληνικές ταινίες συμμετείχαν σε 104 διεθνή φεστιβάλ και 90 ταινίες σε 61 πολιτιστικές εκδηλώσεις και αφιερώματα του εξωτερικού. Εφάρμοσε το πρόγραμμα “Καινοτομία” στις διεθνείς συμβάσεις. Το ΕΚΚ εντάχθηκε στις καλές πρακτικές της Δ/νσης Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Υπεγράφη προγραμματική σύμβαση με τον ΕΟΤ για οπτικοακουστικές παραγωγές. Συνδιοργανώθηκαν εκδηλώσεις με δωρεάν προβολές ταινιών, όπως το Athens Open Air Film Festival, σε φεστιβάλ της περιφέρειας, το ΚΕΘΕΑ και το Βυζαντινό μουσείο. Έλαβε έγκριση για χρηματοδότηση 8 ελληνικών συμπαραγωγών από το Eurimages. Το 2012 το ΕΚΚ συστεγάστηκε με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το 2013 εκδόθηκε ο νέος χρηματοδοτικός κανονισμός του Κέντρου.


Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ) στοχεύει στην ενίσχυση και προώθηση του ελληνικού κινηματογράφου σε Ελλάδα και εξωτερικό

Στα μέσα Ιουνίου δημοσιοποιήθηκε επιστολή 240 σημαντικών ανθρώπων του κινηματογράφου από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό προς τη νέα ηγεσία του ΥΠΠΟ, με την οποία υποστήριξαν την παραμονή του Γρηγόρη Καραντινάκη στο ΕΚΚ. Ανάμεσά τους ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης, τον οποίο ρωτήσαμε γιατί εκφράζει τη στήριξή του. «Ο Καραντινάκης δούλεψε σοβαρά, με υπομονή και γενναιότητα, δημιουργώντας ένα σοβαρό και καθοριστικό υποσχετικό. Σε δύσκολους καιρούς το ΕΚΚ κατάφερε να χρηματοδοτεί και να υποστηρίζει ελληνικές ταινίες και να τις προωθεί στο εξωτερικό. Έκανε συνετή διαχείριση με κινήσεις αθόρυβες και πέτυχε σπουδαία πράγματα, όπως η ελληνογαλλική συνεργασία για παραγωγή ταινιών. Είναι ντροπή λοιπόν, ενώ είμαστε λίγοι  να κάνουμε φατρίες, ενώ θα έπρεπε να είμαστε συνασπισμένοι».

Ένας ακόμα από τους συνυπογράφοντες, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, δηλώνει ευχάριστα έκπληκτος από την καλή λειτουργία του Κέντρου: «Το ΕΚΚ πάντα έπασχε από έναν διευθυντή που να ξέρει από μέσα τα προβλήματα του κινηματογραφιστή, ο οποίος περιμένει τη διαδικασία έγκρισης του σεναρίου, έρχεται αντιμέτωπος με τη βαθιά γραφειοκρατία, περιμένει 4 χρόνια μέχρι που να μη θέλει πια να κάνει την ταινία. Ο Καραντινάκης έχει περάσει από αυτά και κατάφερε να βρει τρόπους, ώστε να γίνει η μηχανή του Κέντρου πιο ευέλικτη και γρήγορη. Οι διαδικασίες απλοποιήθηκαν και έβλεπες αποτελέσματα, ότι το σύστημα λειτουργεί . Βρήκε τρόπους να είναι κοντά στις ταινίες, τις έβλεπε ο ίδιος. Επίσης, άνοιξε διαύλους επικοινωνίας με το εξωτερικό, το ΕΚΚ προώθησε ιδιαίτερα τη συμμετοχή  ταινιών σε διεθνή φεστιβάλ».

Ίσως το ΕΚΚ μοιάζει πλέον να έχει περισσότερο μέλλον κι έτσι προσελκύει περισσότερους υποψήφιους μνηστήρες. Η πραγματικότητα είναι ότι ουδείς αναντικατάστατος. Αυτό έχει φορεθεί πολύ στην ελληνική διοίκηση και θα ήταν μια χαρά, εάν όλα ήταν τόσο καλά οργανωμένα, ώστε η συνέχειά τους να μην εξαρτάται από το εκάστοτε πρόσωπο. Ωστόσο, δυστυχώς ή ευτυχώς, όλα έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους. Και φαίνεται ότι η πορεία του μέχρι σήμερα Διευθυντή του ΕΚΚ είναι καλή και δεν παρουσιάζει σοβαρές συγκρούσεις ή σφάλματα. Το ότι αφυπνίστηκαν αντανακλαστικά και υπήρξαν αντιδράσεις είναι επίσης ένα αισιόδοξο σημάδι.

Εν αναμονή λοιπόν των εξελίξεων που σύντομα, φαντάζομαι, θα έχουμε…

Σχεδιασμός κεντρικής φωτογραφίας άρθρου: Αλίκη Σκουλικίδη