starΜε τη συμμετοχή της Κατερίνας Ντούσκα στη Eurovision 2019 σημειώνεται η 40ή αποστολή της Ελλάδας στον μουσικό διαγωνισμό, που πραγματοποιείται φέτος για 64η χρονιά.

Τα μεγάλα ξεκινήματα είναι πάντα τα πιο αμήχανα αλλά και τα πιο αξιομνημόνευτα: Έτσι ξεκίνησε η πορεία της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό -Διεθνή μάλλον τώρα με τη συμμετοχή της Αυστραλίας- Διαγωνισμό Τραγουδιού, με τον οποίο έχει μια σχέση άξια πολλών αναλύσεων. Τα σαμποτάζ που μόνο στις ελληνικές συμμετοχές συμβαίνουν, οι βολές περί «ποιότητας τραγουδιών», αλλά και ο αέρας της νίκης πριν τον καταποντισμό είναι λίγα μόνο από τα χαρακτηριστικά που έχουν μείνει αναλλοίωτα στον χρόνο και μάλλον έχουμε μάθει να τα αγαπάμε. Ας είναι. Europe, start voting now!

[1]

1974 | Μπράιτον, Ηνωμένο Βασίλειο

Μαρινέλλα | «Κρασί, θάλασσα και τ’ αγόρι μου»

Λίγο άρτο, λίγο θέαμα και η Χούντα μου: Τελευταίες εβδομάδες δικτατορίας ήταν όταν αποφασίστηκε η Μαρινέλλα να είναι η πρώτη συμμετοχή της Ελλάδας στη Eurovision. Μόλις δύο χρόνια πιο πριν, η Βίκυ Λέανδρος είχε γίνει η πρώτη Ελληνίδα που κέρδισε τον Διαγωνισμό (για το Λουξεμβούργο). Η πιο δημοφιλής ερμηνεύτρια της εποχής της στην Ελλάδα πετά για Μπράιτον ήδη νικήτρια στις καρδιές μας σύμφωνα με τον Τύπο, όμως λίγο το εξω-ευρωπαϊκό στυλ του τραγουδιού, λίγο η πρώτη φορά, λίγο τα «αντίποινα» για τη δικτατορία, η Ελλάδα αποχωρεί από τον διαγωνισμό με μόλις 7 βαθμούς στις βαλίτσες της. Αυτό βέβαια δεν εμπόδισε το τραγούδι από το να γίνει κλασικό και να ακούγεται έως και σήμερα.

Θέση: 11η από τις 17, με 7 βαθμούς. Κέρδισαν οι Abba με το “Waterloo” (Σουηδία).

[2]

1976 | Χάγη, Ολλανδία

Μαρίζα Κωχ | «Παναγιά μου, Παναγιά μου»

Με απόφαση του Μάνου Χατζιδάκι, διευθυντή τότε του Τρίτου Προγράμματος, η Μαρίζα Κωχ παίρνει το χρίσμα για τη δεύτερη και κρισιμότερη συμμετοχή της Ελλάδας στη Eurovision: Το «Παναγιά μου, Παναγιά μου», ένα τραγούδι με ευθείες βολές προς την Τουρκία για την εισβολή στην Κύπρο το 1974, προκάλεσε αντιδράσεις στην αντίπερα όχθη, με τις απειλές για τη ζωή της τραγουδίστριας να μην αργούν να έρθουν. Με τις φήμες περί Τούρκου σκοπευτή που θα εκτελούσε την Κωχ κατά τη διάρκεια της ερμηνείας, η EBU της ζήτησε να αποχωρήσει, χωρίς βέβαια αυτό το αίτημα να βρίσκει ανταπόκριση: Όλη η Ευρώπη άκουσε για τα συντρίμμια της Κύπρου.

Θέση: 13η από τις 18, με 20 βαθμούς. Κέρδισαν οι Brotherhood of Man με το “Save Your Kisses for Me” (Ηνωμένο Βασίλειο).

[3]

1977 | Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο

Πασχάλης, Ρόμπερτ Ουίλλιαμς, Μπέσσυ Αργυράκη και Μαριάννα Τόλη | «Μάθημα σολφέζ»

Κι εδώ έχουμε το πρώτο καθαρόαιμο γιουροβιζιονικό τραγούδι της Ελλάδας. Η τυχερή τετράδα έφερε ένα μάθημα σολφέζ επί σκηνής που ήταν και φαβορί για τη νίκη. Εν τέλει, αποτέλεσε την πρώτη ελληνική συμμετοχή που κατάφερε να μπει εντός τελικής πεντάδας, όμως -ας το παραδεχτούμε τώρα που είναι νωρίς- τίποτα δεν θα θύμιζε Ελλάδα αν δεν υπήρχαν τα εκ των υστέρων παράπονα περί αποκλειστικού σαμποτάζ: Τα μικρόφωνα λέγεται πως «έπεσαν μυστηριωδώς» στην αρχή του τραγουδιού. Μιλάμε δηλαδή για τον πρόγονο του «Φταίει ο Ρώσος / Σουηδός / Κοσοβάρος σκηνοθέτης που φέτος δεν είχαμε καλά πλάνα», που ακούγαμε μεταξύ 2007 και 2011.

Θέση: 5η από τις 18, με 92 βαθμούς. Κέρδισε η Marie Myriam με το “L’oiseau et l’enfant” (Γαλλία).

[4]

1978 | Παρίσι, Γαλλία

Τάνια Τσανακλίδου | «Τσάρλυ Τσάπλιν»

Η πορεία εντός τελικής δεκάδας συνεχίστηκε για την Ελλάδα με την Τάνια Τσανακλίδου και το αφιερωματικό τραγούδι της «Τσάρλυ Τσάπλιν», ο οποίος και είχε πεθάνει λίγους μήνες νωρίτερα. Η εκπληκτική φωνή της Τσανακλίδου ανταμείφθηκε με 66 βαθμούς, όμως τίποτα δεν μπόρεσε να ξεπεράσει το διαχρονικό πια “A-Ba-Ni-Bi”, το πρώτο τραγούδι γραμμένο στην εβραϊκή γλώσσα που κατέκτησε την κορυφή του διαγωνισμού.

Θέση: 8η από τις 20, με 66 βαθμούς. Κέρδισαν οι Izhar Cohen & the Alphabeta με το “A-Ba-Ni-Bi” (Ισραήλ).

[5]

1979 | Ιερουσαλήμ, Ισραήλ

Ελπίδα | «Σωκράτη»

Θεό δεν τον λένε, κεριά δεν του καίνε, όμως ο Σωκράτης έκανε το θαύμα του, μέσα από τη φωνή της Ελπίδας. Η ετήσια εμφάνιση της Ελλάδας στην τελική δεκάδα παγιώνεται, η σκηνική παρουσία της ενδυναμώνεται (με τη χορογραφία της Μαριάννας Τόλη), και η Ελλάδα αποκτά το δικό της Jesus Christ Superstar. Άξιο.

Θέση:  από τις 19, με 69 βαθμούς. Κέρδισαν οι Gali Atari and Milk and Honey με το “Hallelujah” (Ισραήλ).

[6]

1980 | Χάγη, Ολλανδία

Άννα Βίσση και Επίκουροι | «Ωτοστόπ»

Νέα δεκαετία, νέο αίμα: Ένα νέο ποπ είδωλο που μόλις είχε ξεπροβάλλει πήρε το εισιτήριο για τη Χάγη (το Ισραήλ δεν κατάφερε να διοργανώσει για δεύτερη φορά τον διαγωνισμό για οικονομικούς λόγους), όμως δεν ήταν αυτό που περίμενε η Ευρώπη: Το «Ωτοστόπ» της Άννας Βίσση ήταν αρκετά εκτός ευρωπαϊκού στιλ, και γι’ αυτό βρέθηκε εκτός δεκάδας.

Θέση: 13η από τις 19, με 30 βαθμούς. Κέρδισε ο Johnny Logan με το “What’s Another Year” (Ιρλανδία).

[7]

1981 | Δουβλίνο, Ιρλανδία

Γιάννης Δημητράς | «Φεγγάρι καλοκαιρινό»

Αν και άγνωστο σήμερα, το «Φεγγάρι καλοκαιρινό» του Γιάννη Δημητρά πίσω στο 1981 σημείωσε από τις καλύτερες ελληνικές επιδόσεις στον διαγωνισμό. Το πρώτο one man show από Ελλάδα ανταμείφθηκε και προτιμήθηκε ξανά εντός δεκαετίας, χωρίς το ανάλογο βέβαια αποτέλεσμα, όπως θα δούμε στο 1985…

Θέση: από τις 20, με 55 βαθμούς. Κέρδισαν οι Bucks Fizz με το “Making Your Mind Up” (Ηνωμένο Βασίλειο).

[8]

1983 | Μόναχο, Γερμανία

Κρίστη Στασινοπούλου | «Μου λες»

Πριν όμως το καταστροφικό 1985, υπήρξε το ατυχές 1983 (το 1982 και το 1984 η Ελλάδα απείχε από τον διαγωνισμό). Η συμμετοχή της Στασινοπούλου με το «Μου λες» ήταν η πρώτη της Ελλάδας που έλαβε δωδεκάρι -και μάλιστα δύο: ένα από Κύπρο κι ένα από Ισπανία-, όμως πέρα από αυτό, δεν υπήρξε περαιτέρω σημαντική «βοήθεια».

Θέση: 14η από τις 20, με 32 βαθμούς. Κέρδισε η Corinne Hermès με το “Si la vie est cadeau” (Λουξεμβούργο).

[9]

1985 | Γκέτεμποργκ, Σουηδία

Τάκης Μπινιάρης | «Μοιάζουμε»

Σπάνια, εξαιρετικά σπάνια, έχει επιβραβεύσει η Ευρώπη solo ανδρικές μπαλάντες. Μάλιστα, αν παρατηρήσει κανείς τα στατιστικά, αυτές είναι οι πρώτες που βγαίνουν εκτός συναγωνισμού. Κι εφόσον η εμφάνιση του Τάκη Μπινιάρη, δυστυχώς, δεν είχε κάποιο «πυροτέχνημα» που θα στήριζε το τραγούδι, δεν υπήρχε λόγος να γίνει εδώ εξαίρεση στον κανόνα.

Θέση: 16η από τις 19, με 15 βαθμούς. Κέρδισαν οι Bobbysocks! με το “La det swinge” (Νορβηγία).

[10]

1987 | Βρυξέλλες, Βέλγιο

Bang | «Στοπ!»

Ένα Bang χρειάστηκε για να επανέλθει η Ελλάδα στην πρώτη δεκάδα, έξι χρόνια μετά τον Γιάννη Δημητρά. Το “Stop!” ήταν ένα τραγούδι εντός ήχου της δεκαετίας, εντός κλίματος του διαγωνισμού και εντός ευρωπαϊκού αέρα, και γι’ αυτό βρέθηκε εντός τελικής δεκάδας.

Θέση: 10η από τις 22, με 64 βαθμούς. Κέρδισε ο Johnny Logan με το “Hold Me Now” (Ιρλανδία).

Και η ιστορία συνεχίστηκε…