Στο νησί Sulawesi της Ινδονησίας, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν το σπήλαιο Leang Tedongnge και μέσα σε αυτό τη ζωγραφιά ενός χοίρου ηλικίας 45.000 ετών που όχι μόνο μαρτυρά την ύπαρξη της τέχνης σε εποχές που δεν μπορούμε να φανταστούμε πώς θα μπορούσε να είναι ο άνθρωπος αλλά ίσως είναι το παλαιότερο έργο τέχνης στον κόσμο.

Οι εμβρόντητοι, από το ίχνος της ανθρώπινης έκφρασης μέσα στο σπήλαιο, αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι έχουν ανακαλύψει το παλαιότερο γνωστό αντιπροσωπευτικό έργο τέχνης του κόσμου με τρεις άγριους χοίρους ζωγραφισμένους βαθιά μέσα στην ασβεστολιθική σπηλιά στο νησί Sulawesi.

Οι αρχαίες εικόνες είναι φτιαγμένες με κόκκινη χρωστική ουσία και απεικονίζει μια ομάδα από χοίρους που φαίνονται να πολεμούν. Οι δυο εικόνες φαίνεται να έχουν υποστεί μεγάλη ζημιά, αλλά η τρίτη παραμένει σε σχεδόν παρθένα κατάσταση και είναι άθικτη.

Η εντύπωση που προκαλεί το πιο παλιό έργο παραστατικής τέχνης στον κόσμο είναι τεράστια. Τη σπηλιά και τα έργα τα ανακάλυψε ο αρχαιολόγος Basran Burhan, φοιτητής διδακτορικού του Πανεπιστημίου Griffith, τον Δεκέμβριο του 2017. Το μέρος είναι προσβάσιμο μόνο κατά τη διάρκεια της περιόδου ξηρασίας, μέσω μιας μεγάλης διαδρομής πάνω από βουνά και μέσα από ένα τραχύ δασικό μονοπάτι.

Η αμέσως προηγούμενη παλαιότερη γνωστή εικόνα αρχαίας τέχνης προέρχεται από ένα κοντινό σπήλαιο, το Leang Bulu Sipong, το οποίο ανακαλύφθηκε από την ίδια ομάδα. Ανακοινώθηκε στα τέλη του 2019, ότι το έργο 43.900 ετών απεικονίζει οκτώ φιγούρες με όπλα στο χέρι που πλησιάζουν τους άγριους χοίρους και μικρούς ιθαγενείς βούβαλους.

Αυτές οι ανακαλύψεις στην Ινδονησία θέτουν υπό αμφισβήτηση τις παλιές πεποιθήσεις ότι η τέχνη προέρχεται από την Ευρώπη, όπου τοποθεσίες όπως το σπήλαιο El Castillo της Ισπανίας και το σπήλαιο Chauvet της Γαλλίας έχουν έργα ηλικίας 35.000 έως 40.000 ετών στα σπήλαια που έχουν βρεθεί.

«Οι άνθρωποι που το έφτιαξαν ήταν εντελώς μοντέρνοι, ήταν ακριβώς σαν εμάς, είχαν όλη την ικανότητα και τα εργαλεία για να κάνουν οποιαδήποτε ζωγραφική τους άρεσε», δήλωσαν οι αρχαιολόγοι.

Οι μικροί αγριόχοιροι που απεικονίστηκαν είναι γηγενείς και εξακολουθούν να βρίσκονται στο νησί αν και σε ολοένα και μικρότερους αριθμούς. Η απεικόνισή τους την εποχή των Παγετώνων μας οδηγεί σε συμπεράσματα για τον ρόλο και τη συμβολική σημασία που είχαν οι χοίροι στην αρχαία κυνηγετική κουλτούρα.