Οι «Επικίνδυνες», που σύντομα θα μας συστηθούν στην ΕΡΤ, έρχονται για να μας μιλήσουν για τις έμφυλες ανισότητες και τη θέση της γυναίκας στην Ελλάδα σήμερα. Σε σκηνοθεσία της Γεύης Δημητρακοπούλου, αρχισυνταξία της Σοφίας Ευτυχιάδου και εκτέλεση παραγωγής της ελc productions 

Η εκπομπή είναι βασισμένη στην ιδέα του βιβλίου «Είμαι επικίνδυνη», ενός συλλογικού έργου με 100 μαρτυρίες γυναικών που μιλούν για την πραγματικότητα που βιώνουν στη σημερινή Ελλάδα. Η Μαριάννα Σκυλακάκη, η Μαρία Γιαννιού, η Μαίη Ζαννή και η Στέλλα Κάσδαγλη, που μαζί με την Πηνελόπη Θεοδωρακάκου επιμελήθηκαν το βιβλίο, ξεκινούν ένα νέο τηλεοπτικό αυτή τη φορά ταξίδι που σκοπό έχει να μεγαλώσει την ομάδα των επικίνδυνων. Όπως στο βιβλίο, τώρα και στην οθόνη, οι τέσσερις παρουσιάστριες δίνουν η μία τη σκυτάλη στην άλλη και αναλαμβάνουν σε κάθε επεισόδιο να συντονίσουν μια διαφορετική συζήτηση γύρω από ζητήματα που σχετίζονται με τα έμφυλα στερεότυπα, την έμφυλη κακοποίηση και τον σεξισμό. 

Έχουμε τελικά όλες, όλοι και όλα τις ίδιες ευκαιρίες και τα ίδια δικαιώματα; Οι «Επικίνδυνες» είναι μια τηλεοπτική συνάντηση γυναικών που απαντούν μέσα από τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους σε όλα αυτά τα ερωτήματα που αφορούν τις έμφυλες διακρίσεις αλλά και την ανάγκη των ανθρώπων για ισότητα και συμπεριληπτικότητα   

Η Σοφία Ευτυχιάδου αρχισυντάκτρια και η Γεύη Δημητρακοπούλου σκηνοθέτρια των «Επικίνδυνων» μας μιλούν αναλυτικότερα για το τι θα δούμε στην εκπομπή.  

Το θέμα της έμφυλης ανισότητας μοιάζει πλέον να βρίσκεται στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου. Τι έρχονται να προσθέσουν οι «Επικίνδυνες» σε αυτόν τον διάλογο;

Σοφία: Το ελληνικό #MeToo είναι σε εξέλιξη και αυτό, πράγματι, είναι σπουδαίο. Το πώς όμως έχει ανοίξει ο δημόσιος διάλογος είναι ένα άλλο ζήτημα. Θέλω να πω ότι μοιάζει να ανοίγει η συζήτηση για τις έμφυλες ανισότητες στην Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και σημαντικά θέματα που δεν τα έχουμε αγγίξει ακόμη, όπως, για παράδειγμα, αυτό της θεσμικής ευθύνης για περιστατικά βιασμών και κακοποιητικών συμπεριφορών ή για τον ρόλο της Εκκλησίας ή των ΜΜΕ στη διαιώνιση πατριαρχικών στερεοτύπων. Η εκπομπή φιλοδοξεί να ονοματίσει τις διακρίσεις και τις ανεπάρκειες, να μιλήσει για δύσκολα θέματα και να συμβάλλει με προτάσεις σε ένα διάλογο κρίσιμο σε μια ιστορική στιγμή.  

Γεύη: Στην Ελλάδα, υπήρξαν πριν λίγους μήνες ευκαιρίες για να συζητηθούν στη δημόσια σφαίρα αυτά που ονομάζουμε έμφυλα ζητήματα, από την ισότητα όπως λες, αλλά και θέματα κακοποιήσεων. Δυστυχώς αποδείχτηκε πως για άλλη μία φορά δεν υπήρξαν ούτε τα κατάλληλα εργαλεία, ούτε οι κατάλληλες λέξεις, αλλά ούτε και οι σωστές διαθέσεις από μέσα επικοινωνίας και δημοσιογράφους έτσι ώστε να εξεταστούν στον πυρήνα τους τα παραπάνω ζητήματα. Ελπίζω πως η εκπομπή θα βοηθήσει δίνοντας χώρο στο να ακουστούν απόψεις και πλαίσια αναλύσεων, τα οποία μπορούν να ενισχύσουν τον διάλογο για τα έμφυλα ζητήματα.

Πιστεύετε ότι μέσα από αυτή την εκπομπή ο κόσμος θα δει και θα ακούσει πράγματα με τα οποία δεν είναι καθόλου εξοικειωμένος;

Σοφία: Οι «Επικίνδυνες» είναι ένα workinprogress για όλη την ερευνητική και δημιουργική ομάδα και, από αυτήν την άποψη, θεωρώ ότι η τηλεθεάτρια και ο τηλεθεατής θα δουν και θα ακούσουν στοιχεία, σκέψεις, οπτικές, στις οποίες δεν είχαν εκτεθεί πιο πριν. 

Γεύη: Σίγουρα θα ακουστούν οπτικές, αναλύσεις και πλαίσια τα οποία δεν είναι διαδεδομένα στο ευρύ κοινό. Πιστεύω ότι πολλά από αυτά μπορεί και να ενοχλήσουν. Αλλά γενικά, έτσι θα έπρεπε να είναι η τηλεόραση, να προσφέρει νέες ιδέες και εργαλεία διαχείρισης στο κοινό, να ενημερώνει και να μορφώνει ή επιμορφώνει κάθε θεάτρια και θεατή.

Σοφία ποιος είναι ο βασικός στόχος της αρχισυνταξίας;

Σοφία: Η αρχισυνταξία της εκπομπής βασίζεται σε μια διαθεματική προσέγγιση. H διαθεματικότητα -όρος που εισήγαγε η Κίμπερλι Κρένσο– υποστηρίζει την ιδέα ότι οι εμπειρίες των γυναικών δεν καθορίζονται μόνο από το φύλο τους αλλά και από άλλες όψεις της ταυτότητας και της κοινωνικής τους θέσης, όπως είναι η φυλή, η εθνικότητα, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η τάξη, η ηλικία. Έτσι, η εκπομπή δίνει βήμα σε κάθε επεισόδιο σε διαφορετικές γυναίκες, διαφορετικών ηλικιών και εμπειριών που έρχονται στο σήμερα από πολλαπλές πορείες, δίνει ορατότητα σε γυναίκες «αόρατες», δίνει χώρο σε θέματα δύσκολα και ανείπωτα έως τώρα. Το κάθε επεισόδιο έχει στο κέντρο του και μια άλλη θεματική. Για παράδειγμα, ξεκινάμε με την αφύπνιση και το #ΜeToo, περνάμε μετά στον καθημερινό σεξισμό, ανοίγουμε τη συζήτηση για το «τι είναι φύλο», αφιερώνουμε επεισόδια για την ισότητα στην εργασία, την εκπροσώπηση στην πολιτική, για τη βία, για τη σεξουαλικότητα, για τον ρόλο των ΜΜΕ και της εκπαίδευσης. Στόχος μας είναι να δοθεί βήμα σε ομιλήτριες που θα μας οδηγήσουν σε μια άλλη θέαση των ζητημάτων, θα μας κάνουν μέσα από τις γνώσεις, το πάθος και τα βιώματά τους να αναγνωρίσουμε τα φλέγοντα ζητήματα ανισοτήτων. Και είναι σημαντικό ότι και η ίδια η ομάδα της εκπομπής, από την αρχισυνταξία και την παρουσίαση μέχρι τη σκηνοθεσία και το μοντάζ, είναι μια γυναικεία ετερόκλητη ομάδα και αυτό έχει κάτι τρομερά γοητευτικό. Εάν καταφέρουμε να αναδείξουμε την πεποίθηση ότι ο φεμινισμός είναι το πιο ελπιδοφόρο κίνημα της εποχής μας, τότε θα έχουμε πετύχει πολλά και σημαντικά. 

Γεύη τι σημαίνει για εσένα ο τίτλος «Επικίνδυνες»;

Γεύη: Ο τίτλος ήρθε έτοιμος σε εμάς, αλλά η αλήθεια είναι πως μου άρεσε. Γενικά γυναίκες, θηλυκότητες και άλλα άτομα έχουμε ζήσει ολόκληρες ζωές κινδυνεύοντας. Από το σπίτι μέχρι τη δουλειά, από τη προσωπική σχέση μέχρι την τυχαιότητα μίας σύντομης γνωριμίας περιμένοντας να αγοράσουμε εισιτήριο για το μετρό, ενέχει πάντα ο κίνδυνος μίας οποιασδήποτε κακοποιητικής ή παραβιαστικής συμπεριφοράς, χειρονομίας ή ακόμα και βλέμματος, γιατί και τα βλέμματα και μπορούν και είναι παραβιαστικά. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες το να αυτοαποκαλούμαστε επικίνδυνες, κρύβει μέσα του μία συνθήκη στην οποία μπορεί και να γινόμαστε σιγά σιγά οι ίδιες επικίνδυνες. Μ’ αρέσει. Καλό είναι να σταματήσουμε να προσέχουμε εμείς και να αρχίσουν να προσέχουν οι άλλοι.

Τι εικόνες θέλεις να δώσεις στο κοινό μέσα από τις «Επικίνδυνες»;

Γεύη: Δύσκολη ερώτηση, μιας και μιλάμε για μία τηλεοπτική εκπομπή και όχι για μία ταινία. Θα πω ωστόσο ότι θέλω να δώσω όσο το δυνατόν πιο συμπεριληπτικές εικόνες ανθρώπων και καταστάσεων.

Συντελεστές: 

Γεύη Δημητρακοπούλου, Σκηνοθέτρια

Σοφία Ευτυχιάδου, Αρχισυντάκτρια

Άννα Ρούτση, Αρχισυντάκτρια

Κωνσταντίνος Τζώρτζης, Project Manager

Νίκος ΒερβερίδηςCreative Producer

Αλέξης Καπλάνης, Διευθυντής Παραγωγής

Πάνος Μανωλίτσης, Διευθυντής Φωτογραφίας

Μαριγώ Σιάκκα, Βοηθός Αρχισυνταξίας

Πέτρος Ιωαννίδης, Εικονολήπτης

Κωνσταντίνος Νίλσεν, Εικονολήπτης

Δαμιανός Αρωνίδης, Εικονολήπτης

Δάφνη Φαράζη, Ηχολήπτρια

Αναστάσιος Γκίκας, Ηχολήπτης

Νεφέλη Ζευγώλη, Μοντέρ

Δημήτρης Μάρης, Μίξη ήχου

Εκτέλεση παραγωγής ελc productions

Σε συνεργασία με την production house

Όλοι οι συντελεστές που συμμετέχουν στην παραγωγή καθώς και οι ομιλήτριες και ομιλητές υποβάλλονται σε συχνά test για τον Covid-19. Μένουμε ασφαλείς. Ευχαριστούμε θερμά τον Όμιλο ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΗ.