«Πέρασαν σχεδόν τρεις εβδομάδες από το κλείσιμο των θεάτρων και όλων των χώρων πολιτισμού και, μέρα με τη μέρα, αντιλαμβανόμαστε όλο και περισσότερο πόσο αναγκαία είναι η επαφή με τη ζωντανή Τέχνη στη ζωή μας.»: Τα πρώτα λόγια της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου, όταν ανακοίνωσε διαδικτυακά, λόγω της πανδημίας του κορονοΐού, το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2020. Για την ακρίβεια μίλησε για τον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος, με την ελπίδα ότι αυτό θα μπορέσει να πραγματοποιηθεί με τις μικρότερες δυνατές απώλειες, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

«Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου είναι ένα διεθνές γεγονός που αγκαλιάζεται με ενθουσιασμό από κοινό και καλλιτέχνες εδώ και 65 χρόνια. Κανονικά, θα βρισκόμασταν στην Πειραιώς 260 με φίλους καλλιτέχνες και δημοσιογράφους για να ανακοινώσουμε το πρόγραμμά μας. Ένα πρόγραμμα που χτίζουμε εδώ και επτά μήνες, με τη σύμπραξη όλου του προσωπικού του Φεστιβάλ, με την έμπρακτη συμπαράσταση του Διοικητικού μας Συμβουλίου και, φυσικά, με τους πολύτιμους καλλιτεχνικούς μου συνεργάτες: τη Stefanie Carp για τις Διεθνείς παραγωγές Θεάτρου, τον Κώστα Πηλαβάκη για τη Μουσική, τον Ηλία Χατζηγεωργίου για τον Χορό και την Εύη Νάκου για την καλλιτεχνική έρευνα και την ανάπτυξη κοινού. Ζούμε, όμως, μια πρωτοφανή κατάσταση και, έτσι, η επικοινωνία μας περιορίζεται σε αυτό το μήνυμα», συνέχισε να αναφέρει στην ανακοίνωσή της.

Δεν παρουσίασε αναλυτικά το πρόγραμμα και φυσικά δεν μπορούσε να αναφερθεί σε ημερομηνίες συγκεκριμένες καθώς όπως είπε: «Εξετάζουμε διαφορετικές εκδοχές για τις ημερομηνίες πραγματοποίησης της φετινής διοργάνωσης». Μίλησε όμως για τους βασικούς άξονες στους οποίους στηρίχθηκε η σύλληψη και ο σχεδιασμός του φετινού προγράμματος:

«Βασικό μας μέλημα ήταν η επέκταση του φεστιβαλικού ίχνους και η εμβάθυνση σε αυτό: Επέκταση στα είδη Τέχνης και διεύρυνση του κοινού στο οποίο απευθυνόμαστε. Εμβάθυνση της εμπλοκής του κοινού μας στη φεστιβαλική εμπειρία συνολικά. Ακόμα, έναν σημαντικό άξονα αποτελεί για εμάς η έκπληξη, οι απρόσμενες συναντήσεις, το γκρέμισμα της αντίληψης ότι κάποια είδη δεν είναι φεστιβαλικά ή δεν ταιριάζουν σε συγκεκριμένους χώρους».

Ξεκινώντας από το Θέατρο, η κατεύθυνση του προγράμματος είναι οι Έλληνες δημιουργοί να εξερευνήσουν λιγότερο χαρτογραφημένες περιοχές «επιθυμώντας να δοκιμαστούν για πρώτη φορά σε άγνωστα πεδία ή να συνεχίσουν την έρευνά τους σε πεδία που ήδη τους έχουν απασχολήσει». Με σκοπό να «δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε νέα είδη», χτίζοντας παραστάσεις πάνω στις νέες δραματουργικές φόρμες.

Όσον αφορά το ξένο ρεπερτόριο του Θεάτρου αλλά και του Χορού το φετινό πρόγραμμα ακολουθεί δύο κατευθύνσεις: Συστήνει νέα πρόσωπα με τη νέα ενότητα «Για πρώτη φορά στην Ελλάδα», ενώ επαναφέρει και αγαπημένους δημιουργούς, που έχουν σημαδέψει την ιστορία του Φεστιβάλ.

Schaubühne – Thomas Ostermeier Ιστορία της βίας Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Εντουάρ Λουί

Schaubühne – Thomas Ostermeier | Ιστορία της βίας | Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Εντουάρ Λουί | Photo: Arno Declair

Teatro La Re-sentida – Marco Layera Paisajes para no colorear Τοπία χωρίς χρώμα

Teatro La Re-sentida – Marco Layera | Paisajes para no colorear | Τοπία χωρίς χρώμα | Photo: Nicolas Calderon

Ξεχωριστή μνεία έγινε για τις συμπαραγωγές: «Ανοίγουμε ένα μεγάλο κεφάλαιο συμπαραγωγών, που από φέτος θα δείξει τα πρώτα δείγματα γραφής του, και στα επόμενα χρόνια στοχεύουμε να απλωθεί όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και στην Επίδαυρο. Θα παρουσιάσουμε πάνω από 1.400 καλλιτέχνες, από περισσότερες από 30 χώρες, και περίπου 70 εκδηλώσεις, με 40 πρεμιέρες και νέες παραγωγές».

Thank God It’s Monday at the Cherry Orchard Μια post-documentary παράσταση βασισμένη στον Βυσσινόκηπο του Άντον Τσέχοφ

Thank God It’s Monday at the Cherry Orchard | Μια post-documentary παράσταση βασισμένη στον Βυσσινόκηπο του Άντον Τσέχοφ | Photo: Μichalis Valasoglou

Δανάη & Διονύσιος Free at Last

Δανάη & Διονύσιος | Free at Last

Παράλληλα, ένας νέος κύκλος για το Αρχαίο Δράμα, ανοίγει με στόχο την ερευνητική προσέγγιση του είδους από Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Εγκαινιάζεται το ερευνητικό πρόγραμμα «Πάροδος», το πρώτο διακαλλιτεχνικό, ερευνητικό πρόγραμμα με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση στη δραματουργία, τις σκηνικές φόρμες και τις διαδικασίες καλλιτεχνικής παραγωγής του αρχαίου δράματος. Θα έχει διάρκεια επτά εβδομάδων και θα πραγματοποιηθεί για τέσσερις εβδομάδες στην Αθήνα και στη συνέχεια στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, που οι φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες θα έχουν την αποκλειστική του χρήση για τρεις εβδομάδες. 

Μιχαήλ Μαρμαρινός | Ιχνευταί του Σοφοκλή

Μιχαήλ Μαρμαρινός | Ιχνευταί του Σοφοκλή

Ομάδα SUM – Latinitas Nostra Danke Βασισμένο στο «Membra Jesu Nostri» του Dieterich Buxtehude

Ομάδα SUM – Latinitas Nostra Danke | Βασισμένο στο «Membra Jesu Nostri» του Dieterich Buxtehude

Η Μικρή Επίδαυρος θα αφιερωθεί στη μουσική και το μουσικό θέατρο: με συναυλίες και παραστάσεις που αναφέρονται σε ένα ευρύ φάσμα της μουσικής, περφόρμανς που διασχίζουν τα είδη του πειραματικού θεάματος, από το μπαρόκ μέχρι την ηλεκτρονική μουσική και από την όπερα μέχρι την υποβρύχια ανακάλυψη μιας βυθισμένης πολιτείας.

Staatskapelle Dresden – Myung-Whun Chung – Emanuel Ax Έργα Μπετόβεν, Μπραμς

Staatskapelle Dresden – Myung-Whun Chung – Emanuel Ax | Έργα Μπετόβεν, Μπραμς

Gogol Center – Kirill Serebrennikov Νεκρές ψυχές Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Νικολάι Γκόγκολ

Gogol Center – Kirill Serebrennikov Νεκρές ψυχές | Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Νικολάι Γκόγκολ | Photo: Alex Yocu

Δύο νέες πτυχές του φετινού προγράμματος θα είναι η ηλεκτρονική μουσική και το clubbing performance, ανοίγοντας τις πόρτες στην εγχώρια και διεθνή club κουλτούρα. Με τον νέο κύκλο που φέρει τον τίτλο: “Layers of Street” θα παρουσιαστεί ένα αφιέρωμα στο hip hop και τη street κουλτούρα, ενώ για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, θα πραγματοποιηθεί ένα διήμερο battle, μια χορευτική «μάχη» με έπαθλα, υπό τον τίτλο Athens Festival Urban Dance Contest.

Χριστίνα Μαξούρη | Τα τραγούδια της Σωτηρίας

Χριστίνα Μαξούρη | Τα τραγούδια της Σωτηρίας | Photo: Μαρίλη Ζάρκου

Max Richter

Max Richter

Στο Ηρώδειο για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί ένας συγκροτημένος «Κύκλος Τζαζ», που απαρτίζεται από πολύ μεγάλα ονόματα του είδους και ταυτόχρονα, αγαπημένοι έλληνες δημιουργοί θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά τον νέο τους δίσκο. 

Παράλληλα με τις εκδηλώσεις/παραστάσεις, με σκοπό την ενίσχυση της φεστιβαλική εμπειρίας εγκαινιάζονται νέες και ιδιαίτερες δράσεις με την ενότητα «Πρόλογος», στο πλαίσιο της οποίας, μισή ώρα πριν από τις πρεμιέρες στην Πειραιώς 260, θεατρολόγοι και ειδικοί του χορού θα ξεναγούν το κοινό στο «σύμπαν» κάθε παράστασης, ενώ μετά τις παραστάσεις οι δημιουργοί θα συζητούν με το κοινό στην ενότητα «Έξοδος».

Münchner Kammerspiele – Christopher Rüping Dionysos Stadt Η πόλη του Διονύσου

Münchner Kammerspiele – Christopher Rüping Dionysos Stadt | Η πόλη του Διονύσου | Photo: Julian Baumann

Γιάννης Αγγελάκας - Νίκος Βελιώτης Λύκοι στη χώρα των θαυμάτων

Γιάννης Αγγελάκας – Νίκος Βελιώτης | Λύκοι στη χώρα των θαυμάτων | Photo: Iakovos Dizikirikis

Τέλος, ενισχύοντας την κατεύθυνση για την εμπειρία της θέασης, η Κατερίνα Ευαγγελάτου ανακοίνωσε τη «μετατροπή» του υπαίθριου χώρου της Πειραιώς 260 σε μία Πλατεία, «στη δική μας Πλατεία», όπως αποκάλεσε. Σ’ αυτήν θα «γεννηθεί» ένας χώρος συνάντησης, με τεράστια τραπέζια, με μίνι εστιατόριο, με μπαρ:

«όπου το κοινό θα μπορεί να έρχεται νωρίτερα, αλλά και να παραμένει μετά τη λήξη των παραστάσεων, να συνομιλεί για αυτά που είδε, να μοιράζεται την εμπειρία του, πίνοντας ένα ποτήρι κρασί. Είναι μια αγαπημένη συνήθεια διεθνώς αλλά και –κυρίως– ένα αναπόσπαστο κομμάτι της παράδοσής μας: το μοίρασμα της ζωής, των μικρών και μεγάλων επεισοδίων της, γύρω από ένα τραπέζι».

Νίκος Καραθάνος Το κουκλόσπιτο του Χένρικ Ίψεν

Νίκος Καραθάνος | Το κουκλόσπιτο του Χένρικ Ίψεν

Ξεφυλλίστε το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2020