11 χρόνια λειτουργίας κλείνει το Μουσείο Ακρόπολης και η συνέντευξη τύπου, η οποία πραγματοποιήθηκε χθες, την Πέμπτη 18 Ιουνίου, για τον ετήσιο απολογισμό του ξεκίνησε με την είδηση ενός «δώρου». Αυτό είναι το μαρμάρινο θραύσμα ανδρικής κεφαλής (440 π.Χ.) που προέρχεται από τη βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα και παρουσιάζεται αυτή τη στιγμή στην έκθεση «Δι’ αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Όπως ανέφερε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη, μετά το πέρας της έκθεσης το τεμάχιο αυτό θα έρθει στο Μουσείο της Ακρόπολης «γιατί εδώ ανήκει, σαν μία κίνηση που δηλώνει τη σταθερή πρόθεση της Ελλάδας για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα αλλά και σαν μία συμβολική κίνηση για μία άλλη νοοτροπία μεταξύ των μουσείων, εγκαινιάζοντας μία νοοτροπία συνεργασίας, μη κτητικότητας, μία νέα αρχή για τις σχέσεις μεταξύ των ελληνικών δημοσίων μουσείων».

Σίμη από τη βορειοανατολική γωνία της στέγης του Παρθενώνα © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Παίρνοντας τον λόγο ο Πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, μάς ενημέρωσε για την επισκεψιμότητα του Μουσείου και το γερό χτύπημα των πρώτων ημερών εξαιτίας του κλεισίματός του λόγω της πανδημίας:

«Μαζέψαμε τις δυνάμεις μας και αξιοποιήσαμε αυτό τον “νεκρό” χρόνο. Η επισκεψιμότητα του Μουσείου, η οποία για το Μουσείο αυτό είναι ο βασικός στόχος, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου ήταν εντελώς παράλληλη με αυτή του 2019, ξαφνικά αρχές Μαρτίου είδαμε μία πτώση, πχ. ο Μάρτιος του 2019 είχε 147.000 επισκέπτες και ο μισός Μάρτιος του 2020 είχε 26.000 επισκέπτες». Η συνολική επισκεψιμότητα του Μουσείου από τον Ιούνιο του 2019 έως τον Μάρτιο του 2020 είναι 1.283.125 επισκέπτες. Από αυτούς οι 1.019.185 [ 79%] ήταν μεμονωμένοι επισκέπτες, ενώ οι 263.940 [21%] ήταν σε ομάδες. Οι χώρες με τους περισσότερους επισκέπτες κατά φθίνουσα σειρά είναι: Ελλάδα [183.204], Η.Π.Α. [178.798], Γαλλία [78.255], Ηνωμένο Βασίλειο [51.370], Ισπανία [48.010], Ιταλία [46.470], Γερμανία [39.029], Αυστραλία [28.942], Καναδάς [22.034], Κίνα [21.925].

 

Την περίοδο που το Μουσείο παρέμεινε κλειστό [από τις 14 Mαρτίου 2020 έως και τις 14 Ιουνίου 2020] αξιοποίησε στο έπακρο την ευκαιρία για να πραγματοποιηθεί ένας συστηματικός καθαρισμός που ξεκίνησε από τον 3ο όροφο μέχρι τα βάθη του Μουσείου, και από αυτόν το Μουσείο Ακρόπολης βγήκε «φρεσκαρισμένο» ενώ συγχρόνως ανανεώθηκε κι ένα μέρος της έκθεσης, «ώστε ο επισκέπτης που έρχεται και ξανάρχεται να βλέπει νέα πράγματα στο Μουσείο». Συγκεκριμένα, στην προσπάθεια ενός βασικού στόχου που είχε τεθεί από πέρσι, όπως είπε ο καθηγητής Δ.Παντερμαλής, για το εκθεσιακό πρόγραμμα, ήταν να συνδεθούν όσο γίνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια τα εκθέματα του Μουσείου με τον τόπο από τον οποίο προέρχονται, γι’ αυτό τον λόγο στην είσοδο του Μουσείου προβάλλεται ένα βίντεο από τις σπηλιές της Ακρόπολης από τις οποίες έχει εκθέματα το Μουσείο, στο οποίο βίντεο υποδεικνύονται οι θέσεις που αυτά ήταν τοποθετημένα.

Παράλληλα προχώρησαν στην παρουσίαση των μακετών, μία πολύτιμη περιουσία που έχει το Μουσείο από το 1985, η οποία κυρίως δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Μανόλη Κορρέ γι’ αυτό, όπως αναφέρει και ο κ. Παντερμαλής «η αξία είναι αυξημένη αυτής της συλλογής των προπλασμάτων», τα οποία και ανανεώθηκαν, μπήκαν σε νέες προθήκες από ανοξείδωτο χάλυβα με “extra clear”, όπως λέγεται κρύσταλλο, παρουσιάζοντας την Ακρόπολη στις ποικίλες εποχές:

«γιατί η Ακρόπολη δεν είναι μία τοπογραφία αλλά πολλές τοπογραφίες, που έχουμε μία σειρά αλλαγών σε αυτήν και ο επισκέπτης πρέπει εύκολα να συλλάβει αυτές τις αλλαγές για να συλλάβει εύκολα τα ποικίλα εκθέματα στο Μουσείο».

Συνεχίζοντας ο κ. Παντερμαλής τονίζει ότι: το Μουσείο της Ακρόπολης στεγάζει δύο Ακροπόλεις, την Αρχαϊκή και την Κλασική και η αρχαϊκή για 50 χρόνια, ίσως και παραπάνω, έχει έναν και μόνο ναό, αυτόν που ονομάζουμε Εκατόμπεδο ή Προ-Παρθενώνα. Όλοι γνωρίζουμε το μεγάλο αέτωμα με τα δυο λιοντάρια που σπαράζουν έναν ταύρο, δεν αντιλαμβανόμαστε όμως ούτε το μέγεθος του ναού ούτε τη σημασία του. Γι’ αυτό εκθέσαμε σε συνεργασία με την Υπηρεσία Συντήρησης των Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ) ένα κιονόκρανο, μια τρίγλυφο και μια μετόπη από τον ναό αυτό». 

«Η προσπάθειά μας είναι να δείξουμε ότι το Μουσείο διαθέτει μία νέα Ακρόπολη, παλαιότερη από την Κλασική, χωρίς την οποία δεν είναι δυνατόν να αντιληφθεί κανείς την Κλασική Ακρόπολη και τα κλασικά κτίρια».

Η Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Στην αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών ξαναστήθηκαν ορισμένα γλυπτά, η περίφημη Κόρη της Λυών, ένα έργο που αποτελείται από δύο μεγάλα τμήματα, το ένα βρίσκεται στο Μουσείο της Λυών και το άλλο στην Ακρόπολη. Στην Κόρη Ακρ. 269 («Κόρη της Λυών»), το αντίγραφο του θραύσματος που βρίσκεται στη Λυών αντικαταστάθηκε με νέο και τα θραύσματα προσαρμόστηκαν με εμφανή αναστρέψιμο τρόπο, χωρίς αναπλάσεις, κάτι που άλλαξε τη φιλοσοφία παρουσίασης του γλυπτού. Βελτιώθηκε επίσης ο τρόπος έκθεσης του τέθριππου Ακρ. 575 και του πάνθηρα Ακρ. 552, που αποδίδονται σε μετόπες του Εκατομπέδου. Τη χρονιά που πέρασε, στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης, αποσύρθηκε από την προθήκη της έκθεσης το κεφάλι της Κόρης Ακρ. 696 («Κόρη με τον Πόλο») και συνδέθηκε με τα θραύσματα του κορμού που βρίσκονταν στις αποθήκες.

«Έχοντας τον σωστό φωτισμό και τη σωστή θέση του φωτιστικού σημείου αναδεικνύονται λεπτομέρειες και η λεπτομέρεια είναι το βασικό μυστικό του αρχαίου γλυπτού… και μέσα στη λεπτομέρεια βλέπει κανείς την ικανότητα και τη χαρά του τεχνίτη»: Όταν ο καθηγητής έκανε ιδιαίτερη μνεία στο θέμα, που όπως είπε, πάντα τους απασχολούσε στο Μουσείο αυτό, το θέμα του φωτός, καθώς με το τεχνητό φως πάντα είχαν προβλήματα, αφού ήταν δύσκολο να βρεθούν φωτιστικά σώματα, τα οποία θα προσομοίαζαν προς το φυσικό φως. Τελευταία όμως το Μουσείο εξοπλίστηκε με λαμπτήρες υψηλής απόδοσης LED, οι οποίες είναι πάρα πολύ κοντά στο φυσικό φως: «Εάν δείτε τις Καρυάτιδες τώρα, που παλιότερα “κιτρίνιζαν” λιγάκι από τους προβολείς, τώρα λούζονται σε φως που είναι περίπου σαν το φυσικό φως. Καταφέραμε στη μεγάλη αίθουσα να αλλάξουμε όλους τους λαμπτήρες κι έτσι έχει κανείς μια τελείως διαφορετική εικόνα ξεκινώντας την περιήγηση μέσα στο Μουσείο». Ο φωτισμός με προβολείς LED, άρχισε να εφαρμόζεται και στην αίθουσα του Παρθενώνα, η μισή περίπου ζωφόρος έχει φωτιστεί με τον σύγχρονο αυτό τρόπο και η διαφορά είναι τεράστια, «τα γλυπτά αυτά αποπνέουν φως, πρέπει να φαίνονται όλες οι λεπτομέρειες της φόρμας».

Σχετικά με το γνωστό σοβαρό ζήτημα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα έγινε αναφορά για το ότι προχωράει η παρουσίαση στον επισκέπτη των περιπετειών των Γλυπτών του Παρθενώνα, στην οποία το Μουσείο με τον δικό του τρόπο διεκδικεί τα Γλυπτά και την επανένωσή τους εξηγώντας τι είναι αυτή η επανένωση, πώς έγινε ο διαμελισμός και γιατί πρέπει να γίνει η επανένωση: «είναι κάτι που χρειάζεται απαραιτήτως για να αποκτήσει φωνή το γλυπτό».

Ανακοινώθηκε επίσης, ότι την επόμενη εβδομάδα θα δημοσιευτεί η προκήρυξη για τη θέση του Γενικού Διευθυντή, με φιλοδοξίες για υποψηφιότητες και από το εξωτερικό. Τέλος, ο Πρόεδρος του Μουσείου εξομολογήθηκε ότι είναι ένα σοκ, όταν από 6.000 επισκέπτες, είχαν την πρώτη μέρα 137, τη δεύτερη μέρα 214 και την τρίτη μέρα 130, κλείνοντας όμως είπε ότι «παρά τις αρρυθμίες που προέκυψαν εξαιτίας της πανδημίας, ξαναβρίσκουμε τον βηματισμό μας».

Δείτε αναλυτικά τον σύντομο απολογισμό του Μουσείου Ακρόπολης [ Ιούνιος 2019 – Μάιος 2020 ]