Κείμενο: Κατερίνα Μόσχου [ΕΑΤpetit]

Η μοναδική γεύση του παντζαριού και το μεθυστικό του άρωμα, είναι που το κάνουν τόσο ξεχωριστό. Ίσως, να έχεις στη βιβλιοθήκη σου το Άρωμα του Ονείρου, ένα βιβλίο άκρως σουρεαλιστικό, που σε ταξιδεύει ανά τους αιώνες, ψάχνοντας για απαντήσεις στα καίρια ερωτήματα της ζωής, χρησιμοποιώντας τις «μαγικές» ιδιότητες του παντζαριού. Είναι δύσκολο να μην μνημονεύσω ένα τέτοιο ονειρικό βιβλίο, πολλώ μάλλον, όταν γίνεται ιδιαίτερη μνεία σε ένα από τα αγαπημένα μου ζαρζαβατικά.

Αυτή η πορφυρή ρίζα έχει και άλλες ιδιότητες, εκτός από «μαγικές». Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε αρκετές βιταμίνες (όπως C, B6 και B9) και μέταλλα (όπως μαγνήσιο, κάλιο και μαγγάνιο). Το κόκκινο χρώμα του βολβού οφείλεται σε χρωστικές που ονομάζονται βηταλαΐνες και παρουσιάζουν έντονη αντιοξειδωτική δράση. Επιπλέον, θεωρείται ότι βοηθάει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, στη θωράκιση του οργανισμού από καρδιακές παθήσεις και στη βελτίωση της λειτουργίας του πεπτικού συστήματος. Όλες οι παραπάνω αναφορές αποτελούν, βέβαια, ένα μικρό δείγμα των πολλών ωφελειών του συγκεκριμένου λαχανικού. Ωστόσο, βασική προϋπόθεση για τη μέγιστη διατήρηση των θρεπτικών του συστατικών, είναι η ελάχιστη επεξεργασία του. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα κηπευτικά, αρκετά θρεπτικά συστατικά καταστρέφονται κατά τη διαδικασία μαγειρέματος των λαχανικών. Επομένως, καλό είναι να προσπαθούμε να τα επεξεργαζόμαστε όσο το δυνατόν λιγότερο. Μια άλλη ιδέα είναι να τα καταναλώνουμε ακολουθώντας διάφορες παρασκευές, όπως για παράδειγμα να είναι βρασμένα ή ωμά. Έτσι, ο οργανισμός μας θα έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει περισσότερα θρεπτικά συστατικά.

Υπάρχουν αρκετά λαχανικά που μπορούν να καταναλωθούν και ωμά σε διάφορες σαλάτες. Εκτός από το παντζάρι, το καρότο, το άσπρο και το κόκκινο λάχανο, το κολοκύθι, το μπρόκολο και το κουνουπίδι είναι κάποια τέτοια παραδείγματα. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι να προμηθευτείς τα υλικά και να πειραματιστείς!

Παρακάτω θα διαβάσεις μια συνταγή για μια νόστιμη σαλάτα με παντζάρι, σιτάρι ολικής άλεσης, πορτοκάλι και φιστίκια Αιγίνης.

Προετοιμασία 45 λεπτά, αναμονή (12 ώρες για το ολόκληρο σιτάρι), μερίδες 4

Υλικά

500gr φρέσκα παντζάρια
250gr ολόκληρο σιτάρι ολικής άλεσης
2 φρέσκα πορτοκάλια
2 φρέσκα κρεμμύδια
40gr φιστίκια Αιγίνης
σπόροι από φρέσκο ρόδι
μισό ματσάκι άνηθος
Ελαιόλαδο
Αλάτι

Εκτέλεση

Ξεπλένουμε καλά το σιτάρι κάτω από τρεχούμενο νερό. Το τοποθετούμε σε ένα μπολ με νερό και το αφήνουμε να μουλιάσει για περίπου 12 ώρες. Αφού περάσει ο χρόνος αναμονής, μεταφέρουμε το σιτάρι σε μια κατσαρόλα με νερό και αλάτι και τοποθετούμε την κατσαρόλα πάνω σε δυνατή φωτιά. Μόλις πάρει μια καλή βράση το σιτάρι, χαμηλώνουμε την ένταση της εστίας και σιγοβράζουμε για περίπου 40 λεπτά.

Στη συνέχεια, το στραγγίζω καλά ώστε να μην κρατάει καθόλου υγρασία. Η παραπάνω διαδικασία μπορεί να γίνει και την προηγούμενη μέρα από την παρασκευή της σαλάτας.

Παράλληλα, τοποθετούμε μια κατσαρόλα με νερό πάνω σε δυνατή φωτιά.

Πλένουμε καλά και καθαρίζουμε τα παντζάρια και μόλις βράσει το νερό της κατσαρόλας τα ρίχνουμε μέσα. Τα βράζουμε για 10-15 λεπτά ή όσο επιθυμώ ανάλογα με τα γούστα μου.

Μόλις είναι έτοιμα τα παντζάρια, τα στραγγίζω και τα αφήνω λίγο να κρυώσουν.

Στη συνέχεια τα κόβω σε κύβους και τα μεταφέρω σε ένα μπολ. Εναλλακτικά μπορείς να τα πλύνεις, καθαρίσεις και να τα κόψεις σε κύβους παραλείποντας το βράσιμο.

Ταυτόχρονα, πλένω καλά τον άνηθο και τα φρέσκα κρεμμύδια και τα ψιλοκόβω και τα ρίχνω στο μπολ με τα παντζάρια.

Επίσης, πλένω καλά τα πορτοκάλια, τα καθαρίζω από τη φλούδα τους, τα κόβω σε μέτρια κομμάτια και τα μεταφέρω και αυτά στο μπολ με τα υπόλοιπα υλικά της σαλάτας.

Στο ίδιο μπολ προσθέτω το σιτάρι, τους σπόρους του φρέσκου ροδιού, ελαιόλαδο και αλάτι.

Ανακατεύω καλά ώστε να αναμειχθούν καλά τα υλικά, σερβίρω και απολαμβάνω!