Έκανε πολλά χρόνια να βρει τη θέση του στο πάνθεον της ζωγραφικής ο Γκιστάβ Καγιεμπότ και να τον αποδεχθούν οι κριτικοί που τον θεωρούσαν περισσότερο προστάτη των τεχνών παρά αξιοσημείωτο ζωγράφο. Η Alte Νationalgalerie του Βερολίνου παρουσιάζει τα έργα του έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2019 με μία έκθεση για τον Γάλλο ζωγράφο που θεωρείται σήμερα κεντρική φιγούρα του ιμπρεσιονιστικού κινήματος.

Ο Καγιεμπότ ανέπτυξε στενές σχέσεις με το  κίνημα του ιμπρεσιονισμού και  εξέθεσε πίνακές του μαζί με τους ιμπρεσιονιστές φίλους του, αλλά επίσης αγόραζε έργα τους και χρηματοδοτούσε τις ατομικές τους εκθέσεις. Το δηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης: Painter and Patron of Impressionism, ζωγράφος και προστάτης του ιμπρεσιονισμού, καθώς με το ενδιαφέρον του αλλά και την οικονομική του στήριξη προστάτευσε πολλούς ζωγράφους που εξέφραζαν τα νέα κινήματα της εποχής τους από τις επιθέσεις των άκαμπτων ακαδημαϊκών.

The Parquet Planers

Ο Γκιστάβ Καγιεμπότ γεννήθηκε το 1848 σε ένα σπίτι της ανώτερης τάξης με πατέρα κληρονόμο εργοστασίων κλωστοϋφαντουργίας. Περνούσε τα καλοκαίρια του στην πόλη Yerres, περίπου 20 χλμ. Νότια του Παρισιού και πιθανότατα από εκείνη την εποχή άρχισε να ζωγραφίζει. Έκανε σπουδές νομικής και πήρε και πτυχίο μηχανικού. Λίγο μετά τις σπουδές του πήρε μέρος στο Γαλλο-Πρωσικό πόλεμο και υπηρέτησε έως το 1871. Μετά τον πόλεμο άρχισε να επισκέπτεται το ατελιέ του Léon Bonnat, όπου άρχισε να μελετά σοβαρά τη ζωγραφική. Το 1873, ο Caillebotte εισήλθε στην École des Beaux-Arts, αλλά δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του. Έκανε το ντεμπούτο του στη δεύτερη έκθεση ιμπρεσιονιστών το 1876, παρουσιάζοντας οχτώ έργα ζωγραφικής, όπως το Les raboteurs de parquet (1875), το παλαιότερο αριστούργημά του. Το έργο θεωρήθηκε χυδαίο και απορρίφθηκε από ορισμένους κριτικούς. Εκείνη την εποχή έργα που ήταν αποδεκτά και αφορούσαν την εργατική τάξη ήταν μόνο αυτά που έδειχναν αγρότες. Σήμερα το έργο αυτό δεσπόζει μεταξύ των ιμπρεσιονιστικών έργων στο Musée d’Orsay στο Παρίσι.

Paris, a Rainy Day

Τα έργα του θεωρούνται νέο-ιμπρεσιονιστικά, αν και έχουμε δείγματα της τέχνης του επηρεασμένα από τον pointillism που εξέφραζε ο Zωρζ Σερά. Αν και το στιλ του ανήκει στη σχολή του ρεαλισμού είναι έντονα επηρεασμένο από τον ιμπρεσιονισμό. Τα έργα του διακρίνονται από ακρίβεια χωρίς θεατρικότητα. Τα έργα του έχουν διαφορετική τεχνική κάτι που μας δείχνει το διαρκή πειραματισμό του. Οι σκηνές που απεικονίζει αφορούν σκηνές και τελετουργικά της ζωής της ανώτερης τάξης αλλά και σκηνές δρόμων και ήρεμες εικόνες της υπαίθρου. Σε εμάς είναι περισσότερο γνωστός για τα έργα του που αφορούν το αστικό Παρίσι με προοπτική και ένα αποτέλεσμα που θυμίζει τους Αμερικανούς ρεαλιστές σαν τον Έντουαρντ Χόπερ.

Παρά τη διαρκή παραγωγή έργων ο Καγιεμπότ σταμάτησε να ζωγραφίζει στα 34 του χρόνια για να αφιερωθεί στην κηπουρική. Συναναστρεφόταν με τον Ρενουάρ και είχε για χρόνια σχέση με μια γυναίκα κατώτερης κοινωνικής τάξης που δεν παντρεύτηκε ποτέ αλλά της άφησε μια σοβαρή κληρονομιά. Πέθανε στα 45 ενώ εργαζόταν στον κήπο του.

Για πολλά χρόνια και επειδή δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ να πουλήσει τα έργα του δεν είχε εκτιμηθεί από τους ιστορικούς τέχνης. Έπρεπε να περάσουν 70 χρόνια για να βρει τη θέση του ανάμεσα στους ομότεχνούς του. Η τέχνη του ξεχάστηκε σε μεγάλο βαθμό μέχρι τη δεκαετία του 1950, όταν οι απόγονοί του άρχισαν να πωλούν την οικογενειακή συλλογή. Το 1964, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου απέκτησε το πρώτο έργο, προωθώντας το αμερικανικό ενδιαφέρον γι ‘αυτόν. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, τα έργα του εκτέθηκαν ξανά και επανεξετάστηκαν κριτικά.

Naked Woman Lying on a Couch

Woman at a Dressing Table

Portraits in the Countryside

Boating on the Yerres

Place Saint Augustin, Misty Weather

Boulevard des Italiens

White and Yellow Chrysanthemums

Info έκθεσης:

Gustave Caillebotte. Painter and Patron of Impressionism | 17 Μαΐου 2019 – 15 Σεπτεμβρίου 2019 | Alte Nationalgalerie, Βερολίνο