Η παράσταση Oedipus, Sex with Mum was Blinding στο BAM της Νέας Υόρκης.

Τον τελευταίο καιρό η Έλλη Παπακωνσταντίνου και η ομάδα της ODC Ensemble μας έχουν συνηθίσει σε πολύ καλές ειδήσεις. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας της όπερας σε μουσική Τηλέμαχου Μούσα και Julia Kent «Oedipus – Sex with Mum was Blinding» στο CCRMA (Computer Research in Music and Acoustics) στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, όπου η Παπακωνσταντίνου διεξήγαγε εξάμηνη έρευνα με βραβείο Fulbright (Fulbright Artist’s Award), η παράσταση Oedipus, Sex with Mum was Blinding θα παιχτεί στο κεντρικότατο θέατρο της Νέας Υόρκης “ΒΑΜ” το ερχόμενο Φθινόπωρο.

Στην Αθήνα θα έχουμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε σύντομα. Η παράσταση υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το κοινωφελές ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

Μετά τη σημαντική βράβευση ΜΤΝnow awards το Πλατωνικό Σπήλαιο παρουσιάζεται στις 19 Μαΐου στο Operadagen Festival της Ολλανδίας. Ακόμα μια διεθνής διάκριση για την Έλλη Παπακωνσταντίνου και την ODC Ensemble.

Η τελευταία παράσταση της Παπακωνσταντίνου Το Σπήλαιο [the Cave] σε πρωτότυπη μουσική Τηλέμαχου Μούσα, που είδαμε τον Ιανουάριο στο Θέατρο Τέχνης και τον Οκτώβριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, βραβεύθηκε φέτος στον παγκόσμιο μουσικό διαγωνισμό Music Theatre NOW και πρόκειται να παρουσιαστεί σε λίγες μέρες σε ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα φεστιβάλ νέας όπερας στον κόσμο. Πρόκειται για το Operadagen Festival της Ολλανδίας στις 19 Μαΐου.

Τι είναι ο μουσικός διαγωνισμός MUSIC THEATRE NOW

Το ΤΜΝOW είναι μια συνέργεια των σημαντικότερων φορέων μουσικού θεάτρου παγκοσμίως, όπως των φορέων: Operadagen Festival, (Ρότερνταμ -Ολλανδία), Prototype Festival (Νέα Υόρκη ΗΠΑ), NOA Festival (Βίλνιους – Λιθουανία), Beijing Music Festival (Πεκίνο – Κίνα) και Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου της Σαγκάης ACT (Shanghai International Contemporary Theatre Festival ACT).

Μετά τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε σε φεστιβάλ της Βρετανίας και της Δανίας, η παράσταση διακρίθηκε ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες παραστάσεις από όλο τον κόσμο στο διεθνή διαγωνισμό. H Shoshana Polanco μέλος της κριτικής επιτροπής γράφει:

«Το Σπήλαιο [the Cave], της Έλλης Παπακωνσταντίνου, μας συνεπαίρνει από την πρώτη στιγμή με την εντυπωσιακή μουσική και τα visuals του. Πολύ κοντά στη σημερινή διεθνή «πραγματικότητα», την κακοφωνία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την ασταμάτητη εικονική πληροφορία …που μας βομβαρδίζουν καθημερινά απ’ το πρωί ως το βράδυ. Αλλά, είναι όντως αυτή η «πραγματικότητα» ή είμαστε ακόμα δεσμώτες στο Σπήλαιο του Σωκράτη;»

Πρόκειται για μια μεγάλη διάκριση για την ομάδα ODC Ensemble που είναι από τις ελάχιστες ομάδες θεάτρου που ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει το Σπήλαιο στο φεστιβάλ των Αισχυλίων στις 9 Σεπτεμβρίου στην Ελευσίνα και στα Δημήτρια στις 8 και 9 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη.

Το Σπήλαιο [the Cave].

Μια ανατρεπτική cyberpunk όπερα που εμπνέεται από το αλληγορικό κείμενο του Πλάτωνα. Η πολυβραβευμένη, καινοτόμος Ομάδα ODC που ιδρύθηκε από την Έλλη Παπακωνσταντίνου (Fulbright Artist’s Award 2018-2019), φέρνει στο σήμερα την αιώνια σύγκρουση Γνώσης και Αλήθειας με την παραμόρφωσή τους στον χαοτικό κόσμο των fake news και της fake life του διαδικτύου.

Το Σπήλαιο είναι μια όπερα – ορατόριο σε πρωτότυπη μουσική Τηλέμαχου Μούσα. Μία παράσταση φιλοσοφικού διαλόγου που συνδυάζει πολλαπλά στοιχεία και επίπεδα οπτικοακουστικών περιοχών, όπου διαφορετικά ερεθίσματα συγχωνεύονται ταυτόχρονα ως αναστοχασμός αλλά και ζωντανή εμπειρία της «εποχής των εικόνων» στην οποία ζούμε. Το λιμπρέτο αναπτύσσεται γύρω από ιδέα της ψηφιακής εποχής και της εικονικής πραγματικότητας και το ερώτημα κατά πόσο επηρεάζεται η αντίληψή μας για την πραγματικότητα από τη συνεχή έκθεσή μας στην υπερπληροφόρηση της εικόνας.

Με αφορμή την αλληγορία του Σπηλαίου του Πλάτωνα, το έργο προκαλεί το κοινό να προβληματιστεί πάνω στην σύγκρουση της πραγματικότητας και της φαντασίας, της ύλης και της μη ύλης, εστιάζοντας στην εξερεύνηση του γνῶθι σαὐτόν. Το Σπήλαιο κινείται στα όρια της σύγχρονης όπερας συσχετίζοντας την ψευδαίσθηση με το θέατρο σκιών, σε μια σύνθεση που ανοίγει ψυχικά και ποιητικά τοπία.

Στον Πλάτωνα, η λέξη «Μουσική» προέρχεται από το ρήμα μῶσθαι, που σημαίνει «αναζητώντας την αλήθεια». Λυρικές φωνές, spoken word και ηλεκτρονικά περιβάλλοντα συνυπάρχουν σ’ αυτήν την παράσταση, με εικόνες ψευδαισθητικές και θέατρο σκιών σε μια σύνθεση με πολλαπλές υφές. Τραγουδιστές, εικαστικοί, περφόρμερ συμπράττουν σε μια καταιγιστική παράσταση που εντυπωσίασε κοινό και κριτικούς κατά τη θριαμβευτική της ευρωπαϊκή περιοδεία, η οποία κατέληξε σε δύο παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα πλαίσια των εκδηλώσεων της επιτυχημένης σειράς ΓΕΦΥΡΕΣ και βραβεύτηκε στον διεθνή διαγωνισμό Music Theatre NOW edition 2018.

Μια διεθνής συμπαραγωγή που έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Danish Arts Council.

ODC Ensemble

Η βραβευμένη ODC Ensemble (1st Prize Award, BE Festival 2017 for the REP – UK, winner of the Music Theatre NOW international competition 2018) έχει ιδρυθεί από τη σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου και έχει την έδρα της στην Αθήνα. H ODC Ensemble δημιουργεί κυρίως υβριδικές παραστάσεις, εμπνέει και προκαλεί το κοινό με κλασικά και σύγχρονα έργα ενώ δίνει έμφαση στην εκπαίδευση.

Το 2011 η Έλλη Παπακωνσταντίνου, από κοινού με το ODC Ensemble, δημιούργησε ένα χώρο συλλογικής έκφρασης, δικτύωσης καλλιτεχνών και πολιτών, μια θερμοκοιτίδα σύγχρονης τέχνης, το «Βυρσοδεψείο», το οποίο και διηύθυνε από το 2011 μέχρι και το 2016.