H Αψίδα του Θριάμβου περιτυλιγμένη θα μοιάζει με ένα ευφάνταστο δώρο. L’Arc de Triomphe, Wrapped. Ένα προσωρινό έργο τέχνης, όνειρο ζωής από το 1960 των εμπνευστών της ιδέας Christo και Jeanne-Claude  που για 16 ημέρες από το Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου έως την Κυριακή, 3 Οκτωβρίου 2021 θα προσελκύσει τα βλέμματα όλων.

Στα χρώματα της γαλλικής σημαίας με 25.000 τετραγωνικά μέτρα ανακυκλώσιμου υφάσματος πολυπροπυλενίου σε ασημί μπλε χρωματισμούς και 3.000 μέτρα κόκκινου σχοινιού θα τυλιχτεί η Αψίδα του Θριάμβου, σε συνεργασία με το Centre des monuments nationaux και το Centre Pompidou που οργανώνει παράλληλα και μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο και τη ζωή του Christo.

Arc de Triumphe, Wrapped (Project for Paris) Collage 1988 Pencil, fabric, twine, pastel, charcoal, wax crayon, map, and Photostat 71 x 56 cm (28 x 22“) — Private collection André Grossmann 1988 Estate of Christo V. Javacheff

Jeanne-Claude on the Pont de la Tournelle Paris, 1962 Christo 1962 Estate of Christo V. Javacheff

Christo on the Quai de la Tournelle Paris, 1962 Jeanne-Claude 1962 Estate of Christo V. Javacheff

Ο Christo Vladimirov Javacheff, γνωστός ως Christo, έφυγε από τη ζωή πριν από περίπου ένα χρόνο, στις 31 Μαΐου 2020 και η σύζυγός του Jeanne-Claude νωρίτερα στις 18 Νοεμβρίου 2009. Το ζευγάρι στη ζωή και στην καλλιτεχνική πορεία του δημιούργησε έργα κυρίως σε δημόσιους χώρους με βασικό εικαστικό πρωταγωνιστικό έργο το τύλιγμα γνωστών εμβληματικών κτηρίων. Ανάμεσα στα διάσημα έργα τους περιλαμβάνεται το τύλιγμα του Ράιχσταγκ στο Βερολίνο και της γέφυρας Ποντ Νεφ στο Παρίσι, το μήκους 39 χλμ έργο Running Fence ανάμεσα στις κομητείες Μαρίν και Σόνομα της Καλιφόρνια, και τις Πύλες στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης.

Το έργο στην Αψίδα του Θριάμβου, L’Arc de Triomphe, Wrapped μαζί και με τη μεγάλη έκθεση στρέφουν το βλέμμα στο παρελθόν αλλά και το μέλλον αφού έχουν διττό στόχο: από τη μία πλευρά να αναδείξουν με εορταστικό τρόπο τη ζωή και το έργο των δύο καλλιτεχνών και από την άλλη να τροφοδοτήσουν συζήτηση για το θριαμβευτικό τώρα και το αύριο όπου όλα είναι πιθανά και εφικτά ακόμα και όσα αρχικά έμοιαζαν απίθανα.

Η απόφαση κι έγκριση πάρθηκε πιο εύκολα από όσο περίμενε ο Christo. Η ιδέα υπήρχε στο μυαλό αλλά και σχέδια από το 1960 ενώ ήταν πριν λίγο καιρό όταν μετά από μια κουραστική μέρα προγραμματισμού της έκθεσης στο Centre Pompidou, όπου ο Christo περπατώντας με τον Bernard Blistène, Διευθυντή του Pompidou και συζητώντας πώς συνηθίζεται ένας καλλιτέχνης να συνδυάζει ένα δημόσιο έργο με μια έκθεσή του ο Christo δηλώνει στον Blistène, «το μόνο πράγμα που θέλω να κάνω είναι το τύλιγμα της Αψίδας του Θριάμβου. Η ειρωνεία είναι ότι, όταν λέω στον Blistène ότι θα ήθελα να το κάνω αυτό, με πήρε στα σοβαρά και σε λιγότερο από ένα χρόνο, ο Πρόεδρος Μακρόν ενέκρινε το έργο. Τα πράγματα συμβαίνουν στη ζωή τελείως απροσδόκητα. Από το 1962 έκανα σχέδια για την Αψίδα αλλά ποτέ δεν πίστευα ότι θα έπαιρνα κάποτε άδεια».

Ήταν τότε που ζούσε σε ένα μικρό διαμέρισμα με θέα την Αψίδα του Θριάμβου όταν άρχισε να κάνει τα πρώτα του σχέδια μαζί με την Jeanne-Claude ολοκληρώνοντας και ένα φωτομοντάζ με το έργο όπως το είχαν φανταστεί δίχως να γνωρίζουν ότι σχεδόν 60 χρόνια αργότερα αυτό θα έπαιρνε σάρκα και οστά.

Christo in his studio working on a preparatory drawing for L’Arc de Triomphe, Wrapped New York City, 2020 Anastas Petkov 2020 Estate of Christo V. Javacheff

Christo The Arc de Triumph (Project for Paris, Place de l’Etoile – Charles de Gaulle) Wrapped Collage 2018 Pencil, charcoal, wax crayon, fabric, twine, enamel paint, photograph by Wolfgang Volz, hand-drawn map, and tape 30.5 x 77.5 cm and 66.7 x 77.5 cm (12 x 30½“ and 26¼ x 30½“) — Private collection André Grossmann 2018 Estate of Christo V. Javacheff

Στο παρελθόν έχει δεχθεί έντονη κριτική για την καλλιτεχνική αξία των έργων του αλλά και για τη ζημιά που ίσως προκαλούν στο περιβάλλον. Ακόμα και ο ίδιος ο Christo ήταν ο πρώτος που αναγνώριζε το έργο του ως «παράλογο και άχρηστο» αλλά δεν πρέπει ίσως να ξεχνάμε ότι η προφανής αδυναμία του έργου είναι αυτό που την έκανε ξεχωριστή – ότι πρόκειται για την απόλυτη ανάδειξη της ελευθερίας μέσα στην οποία οφείλουμε να ζούμε κάτι που επιτρέπει και ενθαρρύνει τη δημοκρατία και την πολυφωνία.

Φαίνεται πως ένας λόγος για τον οποίο ο Μακρόν υποστήριξε το έργο ήταν η αποκατάσταση του μνημείου στα μάτια του κοινού, μετά τον «διασυρμό» του κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων των κίτρινων γιλέκων το 2018. Αν και ο Christo έχει υπογραμμίσει πως δεν πρόκειται για έργο με πολιτικό χαρακτήρα, ωστόσο δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τον ισχυρό συμβολισμό ενός τεράστιου «επίδεσμου» γύρω από ένα εθνικό μνημείο για τους στρατιώτες που «έπεσαν» υπερασπίζονταν τη χώρα τους.

Η Αιώνια Φλόγα, μπροστά από τον Τάφο του Άγνωστου Στρατιώτη στην Αψίδα του Θριάμβου, θα παραμένει αναμμένη καθ ‘όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας και της επίδειξης του έργου. Οι σύλλογοι των βετεράνων αλλά και οι εθελοντές που έχουν δεσμευτεί για τις αξίες της Γαλλικής Δημοκρατίας θα διασφαλίσουν τη συνέχεια της μνήμης και την καθημερινή τελετή αναζωπύρωσης της φλόγας που αποτίει φόρο τιμής στον Άγνωστο Στρατιώτη και σε αυτούς που έχασαν τη ζωή τους αγωνιζόμενοι για τη Γαλλία.

Ένα έργο σύμβολο απόλυτης ελευθερίας όπως άλλωστε και κάθε έργο του διάσημου ζευγαριού της τέχνης. Ο ίδιος ο Christo έχει αναφέρει ότι κάθε έργο τους «ανήκει σε μια συγκεκριμένη στιγμή και δεν μπορεί να επαναληφθεί. Και αυτή είναι η δύναμή του, ότι δεν μπορεί να αγοραστεί, δεν μπορεί να ανήκει σε κανέναν».

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από έσοδα των έργων του Christo.