Ήταν σίγουρα μια δύσκολη χρονιά για το θέατρο και ήταν ακόμη πιο δύσκολη χρονιά για το Εθνικό. Με τις σκηνές κλειστές λόγω πανδημίας και με τον καλλιτεχνικό του διευθυντή προφυλακισμένο και κατηγορούμενο για υποθέσεις βιασμών, το τοπίο ήταν σκοτεινό.

Με την επανεκκίνηση των παραστάσεων σε ανοιχτούς χώρους και με πληρότητα 50% το Εθνικό Θέατρο ανασυντάσσει τις δυνάμεις του. Στο πλαίσιο αυτό έγινε η παρουσίαση των καλοκαιρινών παραγωγών του αλλά και όσων θα ανέβουν ή θα προετοιμαστούν μέσα στο 2021, από τη μεταβατική καλλιτεχνική διευθύντρια του, Έρι Κύργια.

Τι ξεχωρίσαμε από την επίσημη ανακοίνωση του προγράμματος;

Όσον αφορά τις καλοκαιρινές παραγωγές του που θα παρουσιαστούν στην Επίδαυρο, δηλαδή τους Ιππείς του Αριστοφάνη και τις Φοίνισσες του Ευριπίδη, ο Κωνσταντίνος Ρήγος και ο Γιάννης Μόσχος κάνουν την παρθενική σκηνοθετική τους εμφάνιση στην Επίδαυρο. Ο πρώτος μας θύμισε ότι η πρώτη του δουλειά ως χορογράφου στην Επίδαυρο ήταν το 1995 σε αριστοφανική παράσταση του Θεάτρου Τέχνης.

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος τόνισε τη σημασία του Χορού στους Ιππείς λέγοντας ότι ουσιαστικά μαζί συνδημιούργησαν την παράσταση ενώ η βασική ιδέα, που εξυπηρετεί και η σκηνογραφία, είναι ότι ο Χορός είναι αντικατοπτρισμός του κοινού και το κοινό είναι αντικατοπτρισμός του Χορού. Για την παρουσία της Στεφανίας Γουλιώτη σε έναν ανδροκρατούμενο Χορό είπε ότι εκπροσωπεί τη χαμηλή, δυστυχώς, ποσόστωση των γυναικών στην πολιτική και στις θέσεις ευθύνης, εν γένει.

Ο Γιάννης Μόσχος από τη σειρά του υπογράμμισε πόσο χαίρονται οι άνθρωποι του θεάτρου που επιστρέφουν, μετά το κλείσιμο, του χειμώνα στη δουλειά τους και ότι αισθάνεται πολύ τυχερός που μπορεί να εργαστεί ενώ πολλοί συνάδελφοι του αδυνατούν, γιατί οι συνθήκες παραγωγής είναι δύσκολες και προσθέτοντας ακόμη ότι είναι πολύ τυχεροί όσοι βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Εθνικό Θέατρο, που μπορεί να προσφέρει όλες τις δυνατότητες για να κάνουν τη δουλειά τους, είναι ευγνώμονες για την ύπαρξή του  και μακάρι να υπήρχαν και άλλα κρατικά σχήματα για να απορροφήσουν τους ανθρώπους του θεάτρου σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Ο σκηνοθέτης χαρακτήρισε την Επίδαυρο, πέρα από έναν τόπο που προκαλεί δέος, ανοιχτή αγκαλιά.

Οι ιστορίες καθ’ οδόν επιστρέφουν φέτος το καλοκαίρι σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη, με τρεις ηθοποιούς-κασκαντέρ, όπως τους χαρακτήρισε ο ίδιος, τον Σταύρο Καραγιάννη, τη Ρένα Κυπριώτη, και τον Γιάννη Παναγόπουλο.  Κλείνοντας αφιέρωσε την εκδήλωση στη μνήμη της σκηνογράφου Έλλης Παπαγεωργακοπούλου.

Τι θα δούμε τον χειμώνα (Α’ περίοδος: Οκτώβριος 2021 – Φεβρουάριος 2022);

Οι σκηνοθέτες και οι σκηνοθέτριες, καθώς το 50% του χειμερινού ρεπερτορίου σκηνοθετείται από γυναίκες, των χειμερινών παραγωγών δεν παρευρέθησαν στην εκδήλωση λόγω των μέτρων αποφυγής συνωστισμού εξαιτίας της covid-19.  Ξέρουμε όμως ότι θα δούμε:

«Φουέντε Οβεχούνα» του Λόπε δε Βέγα, σε σκηνοθεσία Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, «Πονηρό πνεύμα», του Νόελ Κάουαρντ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, «Λεωφορείον ο Πόθος» (που ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Εθνικό!) του Τενεσί Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου, «Ματωμένος Γάμος» του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη, «Αιολική Βενέζη» του Ηλία Βενέζη σε σκηνοθεσία Σάββα Κυριακίδη -παράσταση που η Έρι Κύργια χαρακτήρισε ως την πρόταση του Εθνικού για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και παράλληλα την πρόταση του για οικογενειακό θέαμα-, τη «Φάρμα των Ζώων» του Τζορτζ Όργουελ σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, το «Τρωίλος και Χρυσηίδα» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Μαρίας Πανουργιά.

Στο Μικρό Εθνικό θα παρουσιαστεί «Το αγόρι στο θεωρείο» της Αγγελικής Δαρλάση σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη. Οι δράσεις και τα εργαστήρια που επικεντρώνονται στο εφηβικό κοινό τελούν υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η Έρι Κύργια τόνισε ότι η άντληση σκηνοθετών και σκηνοθετριών από τη δεξαμενή της πάλαι πότε Πειραματικής Σκηνής αντικατοπτρίζει τον σεβασμό για ό,τι σημαντικό έχει γίνει στο Εθνικό Θέατρο από όποια καλλιτεχνική διεύθυνση κι αν έχει γίνει συμπληρώνοντας ότι και λόγω της μεταβατικής της ιδιότητας δεν έχει τον χώρο και τον χρόνο να κάνει δραστικές τομές -όπως η επαναφορά της Πειραματικής Σκηνής.

Σε ερώτηση προς την καλλιτεχνική διευθύντρια για το αν σκοπεύει να παρατείνει την προσπάθεια της θέτοντας υποψηφιότητα ως καλλιτεχνική διευθύντρια με ολοκληρωμένη θητεία (αν και για την ώρα δεν έχει δημοσιευθεί πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ούτε είναι γνωστό το πότε θα γίνει αυτό), η Έρι Κύργια απάντησε:

«Η θέση αυτή δεν ήταν ποτέ στις φιλοδοξίες μου και η αλήθεια είναι ότι αυτό δεν έχει αλλάξει, από την εμπειρία μου. Είναι κάτι που δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα μου, ούτε στον τρόπο που θέλω να ζω οπότε θα το σκεφτόμουν δεύτερη φορά αλλά σίγουρα και προτού βγει η πρόσκληση ενδιαφέροντος κανείς δεν μπορεί να ξέρει τίποτα. Πάντως για όσο καιρό είμαι καλλιτεχνική διευθύντρια θα τα δίνω όλα και δεν αφήνω καθόλου εκκρεμότητες με τη λογική ότι θα αναλάβει ο επόμενος».

Με αυτή την τοποθέτηση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού ολοκληρώθηκε η εκδήλωση – ανακοίνωση του προσεχούς ρεπερτορίου. Μένει να δούμε πώς θα ανταποκριθεί το κοινό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, πώς θα λειτουργήσουν τα θέατρα από το φθινόπωρο, για πόσο διάστημα θα κρατήσει η μεταβατική περίοδος στο Εθνικό και ποια θα είναι η επόμενη ημέρα στη μεγαλύτερη κρατική σκηνή της χώρας.

Δείτε αναλυτικά το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου 2021 – 2022