Ο αρχιτέκτονας Ιεό Μινγκ Πέι πέθανε στις 16 Μαΐου στα 102 του χρόνια, όντας δραστήριος μέχρι σχεδόν τα 100. Μάλιστα, ένα από τα πιο διάσημα έργα του, το Μουσείο Ισλαμικών Τεχνών του Κατάρ, στη Ντόχα, το σχεδίασε σε ηλικία 91 ετών. Εξαιτίας της κινέζικης καταγωγής του θεωρείται «ο μανδαρίνος του μοντερνισμού» και η αρχιτεκτονική κληρονομιά του είναι πλούσια και πολυσήμαντη. Ο Πέι εκπροσώπησε τη σύγχρονη αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα από την αρχή της καριέρας του, όταν ως απόφοιτος του ΜΙΤ το 1940 άρχισε να ασχολείται με αφηρημένες φόρμες, μακριά από τα στερεοτυπικά σχήματα της αρχιτεκτονικής όπως την ξέραμε στο μισό του εικοστού αιώνα, και να χρησιμοποιεί ως υλικά την πέτρα, το σκυρόδεμα, το γυαλί και το χάλυβα. Η γεωμετρία των σχεδίων του και η μοναδική αντίληψη χώρου και φωτός του χάρισαν πολυάριθμες διακρίσεις, ανάμεσα σε αυτές και το Νόμπελ της αρχιτεκτονικής, το κορυφαίο βραβείο Pritzker, το 1983.

Το πιο διάσημο έργο του Πέι είναι αναμφίβολα η γυάλινη πυραμίδα που δεσπόζει έξω από το Μουσείο του Λούβρου. Πολλοί λένε ότι κανένας άλλος εκτός από τον Πέι δε θα άντεχε την κριτική και τη συζήτηση γύρω από το έργο του, σε τόσο μεγάλη ένταση και επί σειρά ετών. Σήμερα η πυραμίδα είναι το εμβληματικό σημείο του πιο διάσημου μουσείου της Γαλλίας, έργο τολμηρό που αντανακλά και την αγάπη του αρχιτέκτονα για τα ασυνήθιστα σχήματα. Ο ίδιος αισθανόταν Κινέζος και σε καμία στιγμή δεν ήθελε να ξεφύγει από την καταγωγή του αλλά και την παράδοση της οικογένειάς του που διαρκεί 500 χρόνια. Ωστόσο η αρχιτεκτονική και τα σχέδιά του αντανακλούν ένα δυτικό τρόπο σκέψης και αντίληψης του χώρου.

Μαθητής στο μεταπτυχιακό του Βάλτερ Γκρόπιους στο Χάρβαρντ, συνέχισε σπουδές  στο Πρίνστον, ενώ ταξίδεψε ως υπότροφος στην Αγγλία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα. Ως πολίτης των ΗΠΑ -παρόλο που πάντα ονειρευόταν μια επιστροφή στη γενέτειρά του-, ίδρυσε την ανεξάρτητη εταιρεία I. M. Pei & Associates, το 1955, η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε I. M. Pei & Partners το 1966 και σε Pei Cobb Freed & Partners το 1989. Μεγάλα του έργα συναντάμε κυρίως στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία. Το προσωπικό του αρχιτεκτονικό στιλ καθορίζεται από τη πολλές φορές ιδιότυπη γεωμετρική φόρμα, την τεχνική πολυπλοκότητα και την ενσωμάτωση στο τοπίο ή το χώρο με συνομιλία σύγχρονων και παραδοσιακών. Στον Πέι άρεσαν οι λαβύρινθοι με πολλαπλές διαδρομές κίνησης. Τα καινούρια και τα παλιά κτίρια ενώνονται λειτουργικά σε ένα ομοιογενές σύνολο υλικών, όπως συμβαίνει στο Λούβρο.

Στην επέτειο των 100 ετών του σπουδαίου αρχιτέκτονα παρουσιάσαμε μερικά από τα πιο σπουδαία μουσεία που έχει σχεδιάσει. Με αφορμή το θάνατό του, αυτά είναι μερικά ακόμα εμβληματικά έργα του.

Bank of China Tower, Χονγκ Κονγκ

Rock and Roll Hall of Fame, Κλίβελαντ

Dallas Symphony Orchestra at Meyerson Symphony Center, Ντάλας

Four Seasons Hotel, Νέα Υόρκη

Ιατρικό κέντρο Ρόναλντ Ρήγκαν του UCLA, Λος Άντζελες

Green Building, Κέιμπριτζ, Μασαχουσέτη