Μια καινοτόμα εκθεσιακή προσέγγιση υιοθετούν έξι κορυφαία μουσεία του Παρισιού θέλοντας να σηματοδοτήσουν μια σημαντική ημερομηνία, την 60ή επέτειο της πρώτης συλλογής του Yves Saint Laurent διοργανώνοντας μια ταυτόχρονη μεγάλη έκθεση, σε ένα άνευ προηγουμένου, φόρο τιμής στον εκλιπόντα Γάλλο σχεδιαστή μόδας.

Στις εκδηλώσεις που συμμετέχουν τα μουσεία το Centre Pompidou, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (Musée d’Art Moderne de Paris), το Μουσείο του Λούβρου, το Musée d’Orsay, το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι και το Μουσείο Yves Saint Laurent Paris επιδιώκεται η ανίχνευση των μυριάδων καλλιτεχνικών κινημάτων από τα οποία ο διάσημος σχεδιαστής άντλησε έμπνευση γοητευμένος από τις εικαστικές τέχνες, και μερικούς από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, όπως οι Picasso, Matisse και Mondrian. Τα ρούχα που σχεδίασε ο Yves Saint Laurent, ο άνθρωπος που ο Andy Warhol αποκάλεσε: «ο πιο σημαντικός Γάλλος καλλιτέχνης» ενσαρκώνουν ένα μεγάλης εμβέλειας καλλιτεχνικό σύμπαν.

«Το μόνο που έχω να κάνω για να ενσωματωθώ σε ένα μέρος ή ένα τοπίο είναι να διαβάσω ένα βιβλίο ή να κοιτάξω μια εικόνα και μετά να χρησιμοποιήσω τη φαντασία μου», είχε κάποτε δηλώσει ο Γάλλος σχεδιαστής.

Στις 29 Ιανουαρίου 1962, o 26χρονος τότε Saint Laurent που έμελλε να σφραγίσει με το όνομά του την υψηλή τέχνη της μόδας, παρουσίασε την πρώτη προσωπική συλλογή με το όνομά του. Εκείνη η στιγμή σφράγισε για πάντα την μετέπειτα λαμπρή καριέρα του βασισμένη στο προσωπικό όραμα και το αλάνθαστο στυλ του καταρρίπτοντας όλα τα εμπόδια, και εισάγοντας τολμηρές νέες μορφές.

YSL jacket from the spring/summer 1971 collection inspired by Martial Raysse’s Made in Japan-La Grande Odalisque (1964)

Ο Yves Saint Laurent άνοιξε τις πόρτες του μουσείου στον κόσμο της μόδας. Ήταν ο πρώτος εν ζωή σχεδιαστής μόδας που έγινε αντικείμενο μεγάλης αναδρομικής έκθεσης στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης το 1983. Μια έκθεση ορόσημο που καθιέρωσε τη μόδα ως πολιτιστική κληρονομιά που αξίζει να προβληθεί στο πλαίσιο ενός μουσείου.

Η Mouna Mekouar, η οποία επιμελήθηκε την «πολυμουσειακή» αυτή έκθεση σε συνέντευξή της αναφέρθηκε πολλάκις στις δυσκολίες που αρχικά πίστευε πως θα αντιμετώπιζε:

«πίστευα ότι θα ήταν αδύνατο να κάνουμε τόσα πολλά μουσεία να συμφωνήσουν με την ιδέα μας, αλλά όλα, από την πρώτη κιόλας στιγμή έδειξαν ενδιαφέρον και ενθουσιασμό. Είναι η πρώτη φορά που δούλεψαν όλοι μαζί σε ένα έργο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Με βασική πρόθεση να προβληθεί αυτή ακριβώς η έμπνευση του σχεδιαστή, τα σχέδια και τα κοστούμια του βρίσκονται σε συνομιλία με τα έργα τέχνης των Μουσείων, σε ένα σιωπηλό διάλογο μεταξύ τους. «Ένα αρχιπέλαγος πολιτισμού και τέχνης», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Mouna Mekouar.

A YSL jacket from the autumn/winter 1979 collection inspired by Pablo Picasso’s Portrait of Nusch Éluard (1937)

Ο Yves Saint Laurent είναι ο πρώτος σχεδιαστής μόδας που έχει δημιουργήσει έναν πραγματικό διάλογο με καλλιτέχνες και τις τέχνες του παρελθόντος. Στη συλλογή του Φθινόπωρο-Χειμώνας 1965, παρουσίασε μια σειρά από φορέματα ως φόρο τιμής στον Piet Mondrian. Επικαλούμενος τον αισθητικό κόσμο του Mondrian και αργότερα του Serge Poliakoff και του Tom Wesselmann, ο Yves Saint Laurent κατάφερε να «μεταφράσει» δισδιάστατους πίνακες σε νέα έργα τέχνης σε τρεις διαστάσεις μεταμορφώνοντας την τέχνη τους, μετουσιώνοντάς την «σε κίνηση».

Αυτός ο δημιουργικός διάλογος με τους καλλιτέχνες συνεχίστηκε σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του, με αφιερώματα στους Henri Matisse, Georges Braque, Pierre Bonnard, Fernand Léger, Vincent van Gogh και Pablo Picasso, καλλιεργώντας μια αισθητική συνομιλία και με έργα από το παρελθόν.

Yves Saint Laurent’s dress Hommage à Piet Mondrian from Autumn Winter 1965, which references Mondrian’s Composition en rouge, bleu et blanc II, 1937

Κάθε ένα από τα εμβληματικά Μουσεία που συμμετέχουν παρουσιάζει διαφορετικές πτυχές του έργου του Saint Laurent.

Στο Πομπιντού, ο επισκέπτης θα γνωρίσει τον Yves Saint Laurent ως έναν δημιουργικό καλλιτέχνη εναρμονισμένο πλήρως με την εποχή του και βαθιά επηρεασμένο από κορυφαία καλλιτεχνικά κινήματα του 20ού αιώνα.

Ο Πικάσο, ηγετική καλλιτεχνική μορφή του αιώνα, κατέχει ξεχωριστή θέση στο έργο του σχεδιαστή, όπως φαίνεται και στον «καλλιτεχνικό διάλογο» που παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο Πικάσο-Παρίσι, ενώ στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού θα θαυμάσει κανείς τους ιδιότυπους συσχετισμούς φωτός και χρώματος στα σχέδιά του, εμπνευσμένους από διάφορες Σχολές και κινήματα τέχνης.

Yves Saint Laurent, photographed by Jeanloup Sieff in 1971. Photograph: Estate of Jeanloup Sieff/Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist.

Στο Μουσείο του Λούβρου θα υπάρχουν μερικά από τα πλέον εντυπωσιακά σχέδιά του, όπως σακάκια κεντημένα με χρυσό και κρύσταλλα. Εδώ οι επισκέπτες θα ανακαλύψουν τη γοητεία που εξέπεμπε το φως και το πάθος του Saint Laurent για τον χρυσό, το χρώμα του ήλιου, στοιχεία με τα οποία είναι πλημμυρισμένη η Galerie d’Apollon του Λούβρου.

Στο Musée d’Art Moderne de Paris, τα σχέδια του Saint Laurent θα απηχούν τα χρώματα των καλλιτεχνών Pierre Bonnard και Raoul Dufy. Το προυστιανό πάθος του Saint Laurent, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αμφισβήτησε τους κώδικες φύλου με την ανάμειξη γυναικείων και ανδρικών ενδυμάτων, θα διερευνηθεί στο Musée d’Orsay το οποίο και θα παρουσιάσει μερικά από τα βραδινά ρούχα που δημιούργησε για τη χοροεσπερίδα του Προυστ σηματοδοτώντας τα 100ά γενέθλια του συγγραφέα με τους καλεσμένους να φοράνε αποκλειστικά σχέδια από τον Saint Laurent, ανάμεσά τους ο βαρόνος Guy de Rothschild και η Jane Birkin.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα εκτεθούν συνολικά 50 δημιουργίες του Yves Saint Laurent καθώς και περίπου 300 πρωτότυπα σκίτσα. Στο μουσείο Yves Saint Laurent, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη δημιουργική διαδικασία από το σκίτσο μέχρι το τελειωμένο ένδυμα αλλά και σημαντικό αρχειακό υλικό από τον οίκο μόδας, που διατηρήθηκε προσεκτικά με τα χρόνια από τον Pierre Bergé και τον Yves Saint Laurent.

Η πρωτότυπη αυτή πολυ-μουσειακή έκθεση, φόρος τιμής στον σχεδιαστή, ήταν έμπνευση κι έγινε δυνατή από το Ίδρυμα Pierre Bergé – Yves Saint Laurent το οποίο και ιδρύθηκε το 2002 με βασικούς στόχους τη συντήρηση των έργων που σχετίζονται με το σύνολο των εργασιών του διάσημου σχεδιαστή, τη διοργάνωση εκθέσεων αφιερωμένων στη σύγχρονη τέχνη, τη φωτογραφία μέσα από το έργο του σχεδιασή αλλά και την υποστήριξη πολιτιστικών φορέων και έργων με τον Madison Cox να έχει αναλάβει τα ηνία του τα τελευταία χρόνια.

«Για τον Yves Saint Laurent, οι καλές τέχνες ήταν μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, που αγκάλιαζε όλους τους πολιτισμούς σε όλη την ιστορία. Αυτός ο συνεχής διάλογος ήταν βασικό στοιχείο της απεριόριστης ευρηματικότητας και δημιουργικότητας του σχεδιαστή», ανέφερε ο Cox σε συνέντευξή του.