Η 27χρονη Μαριάννα, από την κοινότητα των Ρομά Δενδροποτάμου, γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Η Μαριάννα ζει στο Δενδροπόταμο, όπου εργάζεται ως πολιτισμική διαμεσολαβήτρια, υποστηρίζοντας παράλληλα το έργο του Συλλόγου Γυναικών Ρομά Θεσσαλονίκης.

Η Μαριάννα μίλησε στην κάμερα της UNICEF για την επιλογή της να τελειώσει το σχολείο με τη στήριξη της οικογένειάς της, αναδεικνύοντας τις πολλαπλές προκλήσεις και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και τα κορίτσια Ρομά, τόσο στο επίπεδο της ευρύτερης κοινωνίας όσο και στο εσωτερικό της κοινότητας, σε σχέση με την εκπαίδευση και την εργασία.

Σύμφωνα με τη UNICEF, οι  Ρομά στην Ελλάδα αποτελούν μια από τις πλέον ευάλωτες κοινωνικά ομάδες καθώς εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν διακρίσεις που συνδέονται με βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις της ευρύτερη κοινωνίας. Συχνά οι Ρομά έρχονται αντιμέτωποι με τον αποκλεισμό από σημαντικούς τομείς της κοινωνικής ζωής, όπως υγεία, στέγαση, εκπαίδευση και απασχόληση.

«Το στερεότυπο είναι ότι ο λόγος ύπαρξής τους είναι μόνο η οικογένεια. [Η γυναίκα Ρομά] είναι συνηθισμένη να ανήκει κάπου: αρχικά ανήκει στον πατέρα και στο σπίτι της και έπειτα ανήκει στον σύζυγο-σύντροφό της», λέει η Μαριάννα και συνεχίζει: «Νομίζω ότι είναι μια επιλογή των κοριτσιών, η οποία επηρεάζεται σαφώς και από την εικόνα που έχουν τριγύρω τους. Βλέπουν γυναίκες που παντρεύονται, δεν έχουν διαφορετικά πρότυπα και ερεθίσματα, δεν έχουν σχέση με κορίτσια της ηλικίας τους έξω από την κοινότητα και, ακόμα και αν έχουν, είναι πάρα πολύ περιορισμένες. Οπότε, βλέποντας η μία την άλλη θεωρεί ότι αυτός είναι ο ρόλος της, να φτιάξει μια οικογένεια, να παντρευτεί και να κάνει παιδιά».

Οι διακρίσεις και ο αποκλεισμός επηρεάζουν ιδιαίτερα τα παιδιά και τους νέους Ρομά, τις γυναίκες, τους ηλικιωμένους, τα άτομα με αναπηρία. Αν και τα επίσημα στοιχεία σχετικά με την κατάσταση των Ρομά στην Ελλάδα είναι περιορισμένα, σύμφωνα με δεδομένα του Ταμείο των Ηνωμένων Εθνών για το Παιδί, σχετικές έρευνες για την εκπαίδευση καταδεικνύουν ότι μόνο το 29% των παιδιών Ρομά στην Ελλάδα ολοκληρώνουν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ το 2% των νέων Ρομά ολοκληρώνουν τη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η Μαριάννα υποστηρίζει ότι η εκπαίδευση μπορεί να δώσει την απαραίτητη ώθηση στις γυναίκες Ρομά ώστε να βελτιώσουν τις συνθήκες της ζωής τους, κάτι που και η ίδια επιδίωξε συνειδητά: «Θεωρούσα πάρα πολύ βασικό κομμάτι την εκπαίδευση και αποφάσισα να συνεχίσω σε αυτό.  Δυσκολεύτηκα αρκετά ώστε να καταλάβω πώς μπορείς να περάσεις σε μια σχολή, έδωσα δύο φορές Πανελλήνιες εξετάσεις, αργότερα προσπάθησα να αποκατασταθώ επαγγελματικά με την κατοχή ενός πτυχίου», λέει και προσθέτει: «Η εκπαίδευση των γυναικών ειδικά είναι κάτι που πρέπει να είναι ένας κοινός αγώνας με την οικογένειά της. Αν η οικογένεια δεν είναι σύμφωνη ή δεν την υποστηρίζει, είναι πάρα πολύ δύσκολο να καταφέρει να τελειώσει το σχολείο».

Φιλοδοξία της Μαριάννας είναι να συνεχίσει τις σπουδές της προκειμένου να συμβάλλει στην ενδυνάμωση γυναικών Ρομά και την ευαισθητοποίηση σχετικά με τις διακρίσεις και τον αποκλεισμό που βιώνουν.

Σε αυτό το πλαίσιο, δραστηριοποιείται ήδη ενεργά και στο Σύλλογο Γυναικών Ρομά Θεσσαλονίκης, γνωρίζοντας και υποστηρίζοντας τις ιδιαίτερες ανάγκες των γυναικών Ρομά της κοινότητάς της: «Έψαχνα και εγώ η ίδια να δω τι είναι αυτό που θέλω να κάνω και νομίζω ότι το βρήκα τώρα, λίγο μεγάλη…Μέσω των δράσεων του συλλόγου κατάλαβα ότι αυτό που θέλω να κάνω είναι να στηρίζω την κοινότητα μου, να είμαι δίπλα τους», λέει και χαμογελάει.

H UNICEF και η Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων συνεργάζονται προς την κατεύθυνση της υλοποίησης δράσεων για την κοινωνική ένταξη των Ρομά στην Ελλάδα.