Όταν ζήτησαν στον φωτογράφο, εικονογράφο, σχεδιαστή και σπουδαία προσωπικότητα στον κόσμο της μόδας Ζαν Πολ Γκουντ, ο οποίος με τις εικόνες του μεταμόρφωσε στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 την αντίληψή μας για την αισθητική, να διαλέξει την αγαπημένη του φωτογραφία, φυσικά διάλεξε μία της Γκρέις Τζόουνς, της μούσας του, ένα πορτρέτο στο οποίο το πιο αινιγματικό, ακατάτακτο, σχεδόν εξωγήινο ον που γνώρισε ο πλανήτης της σόου μπιζνες όλες τις τελευταίες δεκαετίες κοιτάζει κατάματα τον φακό με την εβένινη λάμψη του δέρματός της να είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής, με το βλέμμα του αιλουροειδούς και την αινιγματικότητα του φύλου.

Η Γκρέις Τζόουνς, ένα από τα πιο σέξι αλλά και πέρα από φύλο πρόσωπα, δημιουργήθηκε -και όπως και η ίδια ομολογεί- από τον Ζαν Πολ Γκουντ ως σύμβολο μιας εποχής που ξεκινούσε να αμφισβητεί τα στερεότυπα του φύλου, να προτάσσει την ελευθερία, την ανεμελιά και τη διασκέδαση προτείνοντας τη δύναμη της έννοιας του ανδρόγυνου, τη σαγήνη ενός μοντέλου, την εξουσία μιας περφόρμερ. Η Γκρέις Τζόουνς με την προσωπικότητά της όλα αυτά τα πήγε σε άλλο επίπεδο.

Ήταν κάτι μεταξύ εξωγήινης και εξωπραγματικής περσόνας και αυτό δεν απέχει πολύ από την αλήθεια. Ακόμα και μία και μοναδική φωτογραφία της, το “Nigger Arabesque” αποδεικνύει ότι η Γκρέις Τζόουνς είναι ένα μοντέλο που δεν επιδέχεται αντιγραφές. Η γκαλερί Nottingham Contemporary στο Νότιγχαμ της Μεγάλης Βρετανίας αφιερώνει την έκθεσή της στην Γκρέις Τζόουνς επιχειρώντας να συνδέσει τις όψεις μιας ανεπανάληπτης σταρ που ακόμα και ο φακός που τη λάτρευε δεν κατάφερε να αιχμαλωτίσει σε ένα καρέ. Η έκθεση “Grace Before Jones: Camera, Disco, Studio” που θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Ιανουαρίου του 2021 περιγράφει ένα πρόσωπο πίσω από το συναρπαστικό όνομα που σημαίνει εκκεντρικότητα και ελευθερία.

Για 30 ολόκληρα χρόνια η γυναίκα που είπε «Είναι δύσκολο να είσαι φρικιό», υπήρξε ένα σύμβολο όχι μόνο της μόδας και της μουσικής αλλά και μιας ολόκληρης εποχής. Μούσα της νεοϋορκέζικης σκηνής και του Studio 54, το πρώτο μαύρο κορίτσι του Τζέιμς Μποντ, συμπρωταγωνίστρια ακόμα και του Κόναν του βάρβαρου, η Γκρέις Τζόουνς δε δίστασε να κάνει τα πιο αντικομφορμιστικά, εκκεντρικά, τρομακτικά και έξαλλα πράγματα, υποβάλλοντας τους πάντες στην εξωπραγματική παρουσία της. Και ήταν αυτή η παρουσία που την έκανε να κατοικεί στις σκοτεινές φαντασιώσεις των θαυμαστών της και τα καλλιτεχνικά οράματα του Άντι Γουόρχολ και του Χέλμουτ Νιούτον.

Κανένας δε θα μπορούσε να φανταστεί ότι η Γκρέις Τζόουνς των φαντασιώσεων των 80’s είχε σπουδάσει ισπανική φιλολογία και ήταν κόρη πάστορα που μεγάλωσε με τα χριστιανικά ιδεώδη αλλά και θύμα μπούλινγκ στο σχολείο εξαιτίας της ασθενικής της σιλουέτας.

Η Μπέβερλι Γκρέις Τζόουνς γεννήθηκε στις 19 Μαΐου 1948 στο Κίνγκστον της Τζαμάικας μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και στα 18 της υπέγραψε με το μεγαλύτερο πρακτορείο μοντέλων τη Βιλελμίνα. Η εξωτική της ομορφιά, αυτό το παράξενο και πρωτόγνωρο για μοντέλο ανδρόγυνο κράμα κατέκτησε τις παρισινές πασαρέλες και τους μεγαλύτερους μόδιστρους τον Yves St. Laurent, τον Claude Montana, τον Kenzo Takada, τον Azzedine Alaia. Τα επόμενα χρόνια της τα πέρασε στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, κυρίως στο δεύτερο σπίτι της το Studio 54, στο οποίο κάθε εμφάνισή της προκαλούσε πανικό.

Υπογράφει με την Island Records και οι δίσκοι της ήταν το πιο αισθησιακό, έξαλλο κράμα ντίσκο μουσικής, ενώ έγινε σε μια στιγμή ίνδαλμα στην γκέι σκηνή της πόλης, με τον τίτλο «βασίλισσα της γκέι ντίσκο» να την ακολουθεί πια πιστά.

Το στιλ της το υπηρέτησε με θρησκευτική προσήλωση. Ανδρικό κοστούμι Αρμάνι, γόβα στιλέτο και κοντοκουρεμένο μαλλί. Κάνει το “Οne Μan Show”, ορόσημο στα live για δεκαετίες, αλλά δεν της αρκεί. Η Γκρέις Τζόουνς πειραματίστηκε με ενδυματολογικές εμφανίσεις, με πειραματικά ακούσματα όσο λίγοι καλλιτέχνες. Κανονικά, και με την άνεση αιλουροειδούς περνούσε από το ένα είδος στο άλλο, ατρόμητα, χωρίς σύμπλεγμα με ένα όνομα που ξεπερνούσε κάθε καλλιτεχνική ταυτότητα. Το 1984 θα παίξει τη Ζούλα στο πλευρό του Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ στον «Κόναν τον Βάρβαρο» και στο “A View to a Kill” παίζοντας ξύλο με τον Τζέιμς Μποντ.

Η χιλιετία αλλάζει και η Γκρέις Τζόουνς έχει αποσυρθεί. Όλοι πιστεύουν ότι το άστρο της έχει δύσει μέχρι που κάνει τη μεγάλη επιστροφή, το 2008, με το σπουδαίο άλμπουμ Hurricane, επιστρέφοντας στη μουσική και τις ζωντανές εμφανίσεις.

Σήμερα είναι 72 ετών, έχει γίνει γιαγιά και εξακολουθεί να είναι το ανυπέρβλητο είδωλο στη μόδα τη μουσική, πρότυπο για τους αντισυμβατικούς με τη θυελλώδη της προσωπικότητα και την ακατάβλητη δύναμή της η Γκρέις Τζόουνς απλώς μια μέρα θα εξαφανιστεί από τον πλανήτη γη και θα ταξιδέψει στη χώρα των εξωγήινων φανταστικών προσωπικοτήτων, εκεί που ανήκε από την πρώτη στιγμή.