Κλείστε τα μάτια, θα πάμε ένα νοερό ταξίδι. Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε μια υπέροχη παραλία, με ξανθή άμμο και κρυστάλλινα νερά, χαλαρώνετε κάτω από μια σκιά και νιώθετε το κύμα να παίζει απαλά με τα πόδια σας. Λίγο μετά τη δύση του ήλιου, ανεβαίνετε στο λόφο που υψώνεται πάνω από τη θάλασσα. Στην κορυφή του λόφου ένα πέτρινο κτίσμα, μπροστά από το οποίο έχει στηθεί μια μεγάλη σκηνή. Φυσάει δροσερό αεράκι, πίνετε το ποτό σας, μαζεύεται κόσμος, γεμίζουν οι θέσεις, οι κερκίδες, το γρασίδι, βλέπετε φίλους, τα φώτα της σκηνής ανάβουν, ησυχία. Μια υπέροχη μπάντα αρχίζει να παίζει, και εμφανίζεται μια από τις πιο γνωστές τζαζ τραγουδίστριες. Απολαμβάνετε τη μουσική και στο βάθος ακούτε το κύμα της θάλασσας. Επαναλάβετε το σκηνικό για τρεις ημέρες. Συνεχόμενες. Αναρωτιέστε αν υπάρχει τρόπος να γίνει η φαντασίωση πραγματικότητα;

Και όμως, κάπως έτσι κυλάει ένα τριήμερο Jazz on the Hill, για όσους επιλέγουν να το επισκεφθούν κάθε καλοκαίρι. Το φεστιβάλ γεννήθηκε το 1992 στο λόφο της Σάνης στη Χαλκιδική και αποτελεί ένα μοναδικό διεθνές φεστιβάλ jazz μουσικής στην ελληνική επικράτεια, με συνεχή παρουσία ως σήμερα. Φέτος το Jazz on the Hill, όπως και όλες οι ενότητες του Sani Festival, έχει κυρίαρχη τη γυναικεία παρουσία. China Moses, Cassandra Wilson, Madeleine Peyroux, τρεις καλλιτέχνιδες εντελώς ξεχωριστές μεταξύ τους, που ανήκουν στα σημαντικότερα ονόματα της διεθνούς jazz σκηνής.

Η παλλόμενη καρδιά του Sani Festival ξεκίνησε να χτυπά ζωηρά την Παρασκευή 12 Ιουλίου, με την έκπληξη του τριημέρου, την εκρηκτική China Moses, συνοδευόμενη στο πιάνο από τον Raphael Lemmonier και μια εξίσου δυνατή μπάντα. Η κόρη της Dee Dee Bridgewater επεσήμανε πολλές φορές πόσο λατρεύει τη Dinah Washington, ενώ η ίδια είναι μια εντυπωσιακή παρουσία, με πολύ προσεγμένη εμφάνιση και έντονη θεατρικότητα. Πρόκειται για μια πολύ ικανή performer, που κινείται με αυτοπεποίθηση στη σκηνή, επικοινωνώντας άψογα με το κοινό σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας. Η φωνή της είναι εξαιρετικά δουλεμένη και άρτια τεχνικά, χωρίς όμως να προσφέρει το βάθος της ερμηνείας που είδαμε την επόμενη μέρα στην Cassandra Wilson. Ήταν ωστόσο σίγουρα το πιο ζωντανό και δυναμικό πρόγραμμα του τριημέρου και μάλλον αυτό που ευχαριστήθηκε περισσότερο το κοινό.

China Moses – Raphael Lemmonier / Photo by Minos Alhanati Studio

Η καρδιά συνεχίζει να χτυπά γρήγορα και τη δεύτερη μέρα του Φεστιβάλ, όχι τόσο λόγω της έντονης παρουσίας της μεγάλης Cassandra Wilson, αλλά μάλλον λόγω της αγωνίας που προκάλεσε η αμφιλεγόμενη εμφάνισή της. Η συναυλία ξεκίνησε με μία ώρα καθυστέρηση, ενώ μετά τις πρώτες φράσεις του εναρκτήριου κομματιού, η Wilson συνέχισε να τραγουδά με γύρισμένη την πλάτη της στο κοινό. Όπως είπε στη συνέχεια, την ενοχλούν οι κάμερες και οι φωτογραφικές μηχανές, καθώς δεν επιτρέπεται να εκτίθεται σε φλας για λόγους υγείας. Αν αυτό είχε δηλωθεί εξαρχής, σκέφτομαι, το κοινό θα το είχε σεβαστεί. Παρόλο που δηλώθηκε όμως, έστω και με καθυστέρηση, κάμερες και κινητά έκαναν και πάλι την εμφάνισή τους, με αποτέλεσμα η Wilson να μας ξανασυστήσει την πλάτη της. Στο σημείο αυτό κάποιοι αποχωρούν από τη συναυλία, ενώ οι περισσότεροι παραμένουν, φανερά εκνευρισμένοι. Και είναι τόσο κρίμα, γιατί η φωνή της Cassandra Wilson είναι μαγική. Αν και ντίβα, ήταν ίσως η πιο ιδιαίτερη καλλιτέχνιδα από όλες όσες είδαμε στο φετινό Jazz on the Hill, μια πραγματικά εξαιρετική επιλογή από πλευράς Sani Festival, που όμως άφησε πικρή επίγευση στους περισσότερους. Όσοι από εμάς ωστόσο καταφέραμε να μείνουμε ανεπηρέαστοι από την…πίσω όψη της, απολαύσαμε μια αξέχαστη τζαζ βραδιά.

Και ερχόμαστε στην τρίτη και τελευταία μέρα του μαγικού jazz τριημέρου, με καλεσμένη την αγαπημένη του ελληνικού κοινού, Madeleine Peyroux, που συνοδευόταν από μια εξαιρετική μπάντα. Καλλιτέχνις ήπιων τόνων, φέρει την αύρα του ανθρώπου που έχει ξεκινήσει να τραγουδά στους δρόμους, χωρίς τη λάμψη, το glamour και τη σκηνική παρουσία της, γεννημένης μέσα στη showbiz, China Moses. Παρουσίασε ένα πρόγραμμα βασισμένο στο νέο της δίσκο “The blue room”, ενώ δεν παρέλειψε να παίξει τα αγαπημένα μας κομμάτια από παλιότερες δουλειές της, όπως μια ενδιαφέρουσα jazz διασκευή, της ήδη εξαιρετικής διασκευής της, του “Dance me to the end of love” του Leonard Cohen. Το αποκορύφωμα ωστόσο και η έκπληξη της βραδιάς, όπως μας είχε υποσχεθεί στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, ήταν η στιγμή που τραγούδησε στα ελληνικά το «Μη τον ρωτάς τον ουρανό» του Μάνου Χατζιδάκι, λίγο τρακαρισμένη, καθώς ήταν η πρώτη φορά που το τραγουδούσε στο ελληνικό κοινό. Επίσης, με τη φράση «Με εμένα είστε ελεύθεροι να κάνετε ό,τι θέλετε. Ή σχεδόν ό,τι θέλετε», σχολίασε διακριτικά τα ευτράπελα της προηγούμενης βραδιάς με την Cassandra Wilson Η συναυλία έκλεισε με το κοινό όρθιο μπροστά στη σκηνή να χειροκροτά θερμά όλους τους μουσικούς και εμάς να μην μπορούμε να πιστέψουμε ότι ένα τόσο δυνατό jazz τριήμερο είχε φτάσει στο τέλος του..

Η Madeleine Peyroux και η μπάντα της / Photo by Minos Alhanati Studio

Ωστόσο, το φεστιβάλ έχει μόλις ξεκινήσει. Το Σάββατο 20 Ιουλίου εμφανίζεται η βελγίδα συνθέτρια Myriam Alter στην ενότητα Sounds of the World, ενώ στη συνέχεια ακολουθούν οι ενότητες greek variations, cine breeze και classical waves. Όσοι μπορείτε να περάσετε μια βόλτα από το λόφο της Σάνης στη Χαλκιδική, μη χάσετε αυτή την ευκαιρία να παρακολουθήσετε εξαιρετικές συναυλίες, σε ένα τοπίο ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς.

Info:
Sani Festival 2013
12/7 – 17/8
Λόφος Σάνης
Χαλκιδική