Η Laurence des Cars είναι η ιστορικός τέχνης, το όνομα της οποίας κάνει τον γύρο του κόσμου και θα συζητηθεί ευρέως από τους λάτρεις της τέχνης, καθώς διορίστηκε από τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν ως επικεφαλής του Μουσείου του Λούβρου, του Μουσείου με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο που για πρώτη φορά στην ιστορία των 228 χρόνων του αναλαμβάνει μία γυναίκα το «τιμόνι» του.

Η Laurence des Cars, 54 ετών, πρόεδρος του Μουσείου Ορσέ από το 2017 και του Μουσείου Ορανζερί από το 2014, δήλωσε σε συνέντευξή της στη γαλλική France Inter πως η καρδιά της «χτύπησε πολύ δυνατά» όταν η υπουργός Πολιτισμού, Roselyne Bachelot, της ανακοίνωσε τα χαρμόσυνα νέα:

«Ήταν μια χαρούμενη και συναισθηματική στιγμή. Δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτό το τηλεφώνημα». «Τέσσερα χρόνια στο Orsay μου έδωσαν αυτή την αυτοπεποίθηση, αυτή την τρελή ιδέα ότι θα μπορούσα να είμαι η επόμενη πρόεδρος του Λούβρου», δήλωσε σε συνομιλία της με την Guardian.

Έχει εισπράξει επαίνους για την οργάνωση εκθέσεων σε συνεργασία με ονόματα κύρους στον κόσμο της Τέχνης όπως το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Η μεγάλη έκθεση του 2019 “Black Models: From Géricault to Matisse”, η οποία επικεντρώθηκε σε μαύρες φιγούρες που είχαν προηγουμένως παραβλεφθεί στη γαλλική τέχνη και διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Wallach Art Gallery στη Νέα Υόρκη, θεωρείται ορόσημο της θητείας της.

Τον Μάρτιο, το Μουσείο Ορσέ ήταν επίσης το πρώτο γαλλικό μουσείο που επέστρεψε εθελοντικά πίνακα που λεηλατήθηκε από τους Ναζί. Πιο συγκεκριμένα, το έργο του Gustav Klimt “Rosiers sous les arbres” είχε κλαπεί από τους Ναζί στη Βιέννη το 1938 και επιστράφηκε στην οικογένεια Εβραίων Stiasny στην οποία και ανήκε. Κατά τη διάρκεια της θητείας της τόσο στο Μουσείο Ορσέ όσο και στο Μουσείο Ορανζερί καταγράφηκαν επισκέψεις ρεκόρ το 2019.

Photo: ©Sophie Boegly

Κόρη δημοσιογράφου και συγγραφέα, και εγγονή του μυθιστοριογράφου Guy des Cars, η νέα πρόεδρος του Λούβρου είναι γνωστή για τη στήριξη της ανάγκης αποκατάστασης της τέχνης που λεηλατήθηκε από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου πολέμου, ενθαρρύνοντας εκθέσεις που απηχούν σύγχρονα θέματα και δημιουργούν προγράμματα προσέλκυσης των νέων.

Για την προεδρία του Μουσείου υπήρχαν φυσικά και άλλοι αξιόλογοι υποψήφιοι ανάμεσά τους και ο μέχρι σήμερα επικεφαλής του Jean-Luc Martinez. Ωστόσο ο Martinez πρόσφατα δυσφημίστηκε δημόσια από κριτικούς που τον κατηγόρησαν ότι μετέτρεψε το μουσείο σε αυτό που ισχυρίστηκαν ότι ήταν «τουριστική παγίδα» που αφορούσε περισσότερο το Instagram παρά την τέχνη. Κατηγορήθηκε για το αυταρχικό του στιλ που αγνοούσε τις εισηγήσεις των επιμελητών του, ζημιώνοντας τελικά το κύρος και την αίγλη του Μουσείου συνάπτοντας συνεργασίες με μάρκες όπως το Uniqlo ή το Airbnb επιτρέποντας σε ένα ζευγάρι να περάσει μια νύχτα στο μουσείο ως μέρος μιας καμπάνιας μάρκετινγκ. Το Λούβρο επίσης μίσθωσε τον χώρο του στους Beyoncé και Jay-Z για το video clip τους “Apes ** t” και αλλά όπως και για τα γυρίσματα της σειράς του Netflix “Lupine”.

Photo: © Irina Lediaeva, Unsplash

Η Laurence des Cars έχει ήδη μεγάλα σχέδια για την κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει σε αυτό το νέο έργο που ανέλαβε αλλά όπως δήλωσε «αυτό που θέλω πρωτίστως να κάνω είναι να σκεφτώ τι θεωρούμε “παγκόσμιο μουσείο”. Αυτή είναι η ετικέτα που βάζουμε στο Λούβρο, λανθασμένα όπως συμβαίνει επειδή δεν είναι ακριβώς αυτό. Ο σκοπός του είναι να είναι καθολικός, και αυτό με ενδιαφέρει», δήλωσε στη France Inter.

Οι βασικοί της άξονες είναι η διεύρυνση πολιτιστικών συνεργασιών με σύγχρονους καλλιτέχνες, η επέκταση διεθνών συνεργασιών, ιδιαίτερα σε ευάλωτες ζώνες πολέμου και τοποθεσίες όπως το Σουδάν που υποφέρουν από λεηλασίες. Το Λούβρο πραγματοποιεί εδώ και καιρό αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο και συνεργάζεται με τον Smithsonian για την ανοικοδόμηση του μουσείου στη Μοσούλη του Ιράκ, ενώ σκοπεύει να δημιουργήσει ένα άλλο τμήμα για το Βυζάντιο και τον ανατολικό χριστιανισμό, το οποίο όπως δηλώνει «έχει χαθεί» στο Λούβρο.

Photo: ©Stijn te Strake, Unsplash

«Το Λούβρο μπορεί να είναι πλήρως σύγχρονο, μπορεί να ανοίξει στον κόσμο του σήμερα, και να μας αφηγείται το παρελθόν, δίνοντας σημασία στο παρόν μέσω της λαμπρότητας του παρελθόντος. Χρειαζόμαστε χρόνο, χρειαζόμαστε προοπτική, βγαίνουμε από μια αποσταθεροποιητική κρίση, ζούμε σε συναρπαστικούς αλλά περίπλοκους καιρούς … Είμαστε όλοι λίγο χαμένοι. Νομίζω ότι το Λούβρο έχει πολλά να πει και στους νέους, που θα βρίσκονται στο επίκεντρο των ανησυχιών μου ως πρόεδρος του Λούβρου».

Αυτή η ανάθεση της προεδρίας του Μουσείου του Λούβρου στην Laurence des Cars θεωρείται μια κίνηση μεγάλης και συμβολικής σημασίας. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου πολιτισμού της Γαλλίας, περίπου το 67% των εθνικών μουσείων της χώρας διευθύνεται από γυναίκες, σημειώνοντας αύξηση 27% από το 2019. Τον Μάρτιο, η Catherine Chevillot, διευθύντρια του Μουσείου Ροντέν στο Παρίσι, ανακηρύχθηκε πρόεδρος του Cité de l’architecture et du patrimoine, του μεγαλύτερου αρχιτεκτονικού μουσείου στον κόσμο, το Μουσείο Élysée διευθύνεται από την Tatyana Franck από το 2014, ενώ η Sophie Makariou είναι πρόεδρος του Μουσείου Guimet, του εθνικού μουσείου αφιερωμένου στην Τέχνη της Ασίας.