Το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού παρουσιάζει στο Τζαμί Τζισδαράκη στο Μοναστηράκι, σε έναν από τους εμβληματικούς εκθεσιακούς του χώρους, την έκθεση Βυρωνικοί Ήρωες με έργα της Λυδίας Βενιέρη, εμπνευσμένα από τους ήρωες και τις ιστορίες των ποιημάτων του Λόρδου Βύρωνα.

Οι Βυρωνικοί Ήρωες αποτελούν το πρώτο μέρος του «Βυρωνικού Κώδικα», του έργου της Λυδίας Βενιέρη, το σύνολο του οποίου θα εκτεθεί στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το φθινόπωρο του 2019. Πρόκειται για ένα σώμα από tableaux vivants, τα οποία η καλλιτέχνις έχει δημιουργήσει σαν ετεροχρονισμένα μυθοποιητικά φωτογραφικά στιγμιότυπα, όπου νέοι άνθρωποι, ενδεδυμένοι με στοιχεία της βυρωνικής εποχής, φωτογραφίζονται σε κατασκευασμένους ειδυλλιακούς χώρους, ενώ η καλλιτέχνις ολοκληρώνει με ψηφιακά μέσα επεξεργασίας μια αισθησιακή ψευδοζωγραφική κατασκευή. Ακολουθώντας την παράδοση καλλιτεχνών όπως ο Luigi Ontani και η Eleanor Antin, η Λυδία Βενιέρη μελετά τα στοιχεία της βυρωνικής περίπτωσης και τη διαδικασία νοηματοδότησής τους με όρους εκδραμάτισης- διαδραμάτισης.

Λίγες μέρες πριν από την έκθεση μας μίλησε για το έργο και την έκθεση που ετοιμάζει με έμπνευση τους ήρωες του Λόρδου Βύρωνα:

Λυδία Βενιέρη (photo credits: Cecilia Dupire)

«Δεν είναι τυχαίο που ακόμη στις μέρες μας οι πειρατές και οι βρικόλακες και οι υπερήρωες συνεπαίρνουν το κοινό και τις νέες γενιές. Την εποχή που τους συνέλαβε ο Λόρδος Βύρων μέσα από παραδόσεις των Βαλκανίων και τους έκανε μόδα στο Λονδίνο και σε όλο τον κόσμο, οι μουσικοί συνθέτες και οι ζωγράφοι των καταπιεσμένων από την Ιερή Συμμαχία χωρών αγκάλιασαν αυτούς τους ήρωες και τους υιοθέτησαν στις δικές τους δημιουργίες.

Όπερες, θεατρικά και ζωγραφικά έργα αναπαρήγαν τους βυρωνικούς ήρωες και έγιναν τα διεθνή σύμβολα και η κρυφή, της τέχνης, γλώσσα που αγνοούσε η μιλιταριστική και περιορισμένη πνευματικά ηγεσία της τότε Ευρώπης. Οι νεκροί δεν πήγαιναν «άκλαυτοι», γίνονταν ήρωες στις ιστορίες του Βύρωνα, του Stendhal, του Goethe κ.ά.  Ζωντάνευαν μέσα από το αρχαίο παρελθόν οι θρύλοι ταυτιζόμενοι με τους σύγχρονούς τους.

Ο Χριστός ξαναλατρευόταν για την ανθρώπινη υπόσταση, καθώς ο θεός της εξουσίας δεν αγαπιόταν πια και έπεφτε σαν άδειο ανδρείκελο, γιατί οι καρδιές των ανθρώπων έτειναν ενωμένες στη φωτιά του Προμηθέα. Και κάπου, κάπως, μια χώρα ξεχασμένη και μυθική που χρόνια τώρα κοιμόταν μαγεμένη τον ύπνο της Λήθης, μια χώρα που προϋπήρχε στην ύπαρξη του κάθε ανθρώπου –όπως ο ήλιος, η φύση και η κάθε γνώση– αλλά που προϋπήρχε ονειρικά και ασυνείδητα σαν παιδικό νανούρισμα, βρέθηκε να ’ναι αληθινή, δεμένη και φυλακισμένη πάλευε να ελευθερωθεί από τα δεσμά της. Να την είχε ξυπνήσει το φιλί που ένωνε την παγκόσμια συνείδηση με αγάπη οπλίζοντάς την με θάρρος;

Ερωτευμένοι με την άνοιξη ενός καινούργιου κόσμου σάλπαραν για την Ελλάδα, το σύμβολο και την οντότητα, σε μια διάσταση όπου το όνειρο γίνεται πραγματικότητα, όπου οι νεκροί άνθιζαν αθάνατοι και η ένθεος ουσία απτά γέμιζε τα στήθη με ενθουσιασμό. Ήταν μια εποχή που οι άνθρωποι έγιναν θρύλοι, οι θρύλοι τραγούδια, τα τραγούδια μοτίβα, γράμματα και αριθμοί, πρωτόλεια στοιχεία για την ανέκαθεν εξύψωση του άυλου στοιχείου που νικά την ύλη, γεννά την Επανάσταση και φέρνει την Ανάσταση».

Info έκθεσης:

 Βυρωνικοί Ήρωες | 7 Απριλίου 2019 – 31 Μαΐου 2019 | Τζαμί Τζισδαράκη