Πλαισιωμένη από τους συνεργάτες της, τον γενικό γραμματέα Γιώργο Διδασκάλου, τον γενικό γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, τη σύμβουλο επικοινωνίας του Υπουργείου κ. Άννα Παναγιωταρέα, η κ. Λίνα Μενδώνη στην πρώτη συνάντηση με τους δημοσιογράφους του πολιτιστικού ρεπορτάζ μίλησε για τα τρέχοντα θέματα, τις πρακτικές λύσεις αλλά και τα σχέδια και το όραμα του Υπουργείου μπροστά στις προκλήσεις του μέλλοντος.

«Προφανώς μας ενδιαφέρουν τα έσοδα, διότι θέλουμε τα χρήματα αυτά να ανακυκλώνονται. Ο πολιτισμός χωρίς λεφτά δεν γίνεται. Στόχος του ΥΠΠΟΑ είναι ο πολιτισμός να μπορεί να είναι αυτοχρηματοδοτούμενος» είπε η Υπουργός ανάμεσα σε άλλα σχετικά με την κατεύθυνση του ΥΠΠΟΑ και τη διαχείριση των πόρων του, που μπορεί να αυξηθούν κατά πολύ. Υπογράμμισε επίσης πως «ο πολιτισμός είναι οικονομικό εργαλείο. Προωθεί την τοπική και την εθνική μας οικονομία. Δίνουμε μεγάλη σημασία στην αξιοποίηση και εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του ως οικονομικού εργαλείου, ώστε να έχουμε επάρκεια πόρων για τον ίδιο τον πολιτισμό. Για να έχουμε χρήματα για την προστασία αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, για τις δράσεις της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, για επιστημονική έρευνα την οποία πρέπει και οφείλει να κάνει η αρχαιολογική υπηρεσία, για έρευνες που πρέπει να κάνουν οι εποπτευόμενοι φορείς του σύγχρονου πολιτισμού, για να πραγματοποιήσουμε επιστημονικές και εκλαϊκευτικές εκδόσεις».

Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο – Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη σε μία φιλική συνάντηση με τους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στον τομέα του Πολιτισμού.

Στη φιλική συνάντηση με την καλά ενημερωμένη Υπουργό και γνώστη των θεμάτων του Υπουργείου απαντήθηκαν πολλά ερωτήματα σχετικά τόσο με την κατεύθυνση του Υπουργείου, όσο και για τις πρακτικές λύσεις που επείγουν. Στην πρώτη γραμμή έχει τεθεί ο στόχος να υπάρξει μεγαλύτερη απορροφητικότητα στο ΕΣΠΑ, που βρίσκεται σε χαμηλό σημείο σήμερα, ώστε όπως υπογράμμισε «να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας είτε μέσω των έργων σε μουσεία και σε μνημεία, είτε μέσα από την ενίσχυση των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών -ένας τομέας που το ΥΠΠΟΑ έχει ελάχιστα ακουμπήσει διαχρονικά-, είτε δημιουργώντας σε συνεργασία με τις τράπεζες δυνατότητα υποστήριξης νέων δημιουργών μέσω χαμηλότοκων δανείων με προνομιακούς όρους».

Οι δράσεις του Υπουργείου σχετικά με το ΤΑΠΑ θα είναι άμεσες, με σκοπό να επιλυθούν τα πρακτικά ζητήματα της τροφοδοσίας των πωλητηρίων, η εύρυθμη λειτουργία τους, όπως και το άνοιγμα μερικών αρχικά αναψυκτηρίων. Σχετικά με την επένδυση του Ελληνικού η κ. Υπουργός έκανε λόγο για μία εμβληματική επένδυση η οποία πρέπει να προχωρήσει, ενώ δήλωσε ότι το θέμα θα επανεισαχθεί στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, αρμόδιο να κρίνει το ζήτημα των τεσσάρων κτιρίων στο μητροπολιτικό πάρκο του Ελληνικού.

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

Σε ότι αφορά το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, σχεδιάζεται η επέκτασή του εν υπογείω, κάτω δηλαδή από τον χώρο του προκηπίου, το οποίο και θα μεγαλώσει το μουσείο κατά δύο ή ακόμα και τρεις φορές. «Στόχος μας είναι να δώσουμε την απαιτούμενη ανάσα στο ΕΑΜ, να εκθέσει σωστά τις συλλογές του διευρύνοντας το εμβαδόν του» τόνισε η υπουργός. Αυτήν τη στιγμή το ΕΑΜ καλύπτει περίπου 16.500 τ.μ. στα οποία εκτίθενται μόνο μέρος των αρχαιοτήτων του που ξεπερνούν τις 100.000. Με τη δημιουργία δύο επιπέδων υπογείως, κάθε ένα από τα οποία θα έχει έκταση 15.000 τ.μ. «Θα είναι ουσιαστικά σαν να έχουμε τρία μουσεία» είπε η Υπουργός, σημειώνοντας πως «με την ήδη εξασφαλισμένη χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος θα ξεκινήσουν προσεχώς οι μελέτες σκοπιμότητας, που δεν έχουν προηγηθεί για κανένα ελληνικό μουσείο, παρότι θεωρούνται αυτονόητες στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Αναφέρθηκε και η επέκταση του Αρχαιολογικού Μουσείου προς το Ακροπόλ, το οποίο σχεδιάζεται να φιλοξενήσει, στο ισόγειο το μεγάλο πωλητήριο του Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) και στον τελευταίο όροφο ένα εστιατόριο με θέα την πόλη. Αλλαγή καθεστώτος στα μουσεία, σε τουλάχιστον οκτώ από τα μεγαλύτερα σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), στο πρότυπο του Μουσείου της Ακρόπολης, θα ενισχύσει τον ρόλο τους και θα διευκολύνει τη λειτουργία και αποτελεσματικότητά τους. «Θέλουμε να επεξεργαστούμε ένα νομικό πλαίσιο που θα δημιουργήσει κρατικά μουσεία, τα οποία θα έχουν την αυτοτέλεια τους αλλά θα ακολουθούν τη μουσειακή πολιτική την οποία θα χαράσσει το ΥΠΠΟΑ. Μέχρι το τέλος του 2019 θέλω να πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να δώσουμε ένα πρώτο κείμενο σε διαβούλευση» είπε η υπουργός. Στο ίδιο πλαίσιο ανακοινώθηκε μέσω του ΑΣΕΠ η ανάρτηση των πινάκων για την πρόσληψη 200 αρχαιοφυλάκων, ως μονίμων υπαλλήλων. Πρόκειται για την εξαγγελία που είχε κάνει από τη Νίσυρο ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας το 2016.

Το διοικητικό δυναμικό θα αντικατασταθεί με νέο, με εξαίρεση κάποια μέλη ΔΣ εποπτευόμενων φορέων των οποίων η θητεία κρίθηκε επιτυχημένη, σε Εθνικό Θέατρο, Ελληνικό Φεστιβάλ, το ΕΜΣΤ και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Η ηγεσία του Υπουργείου αναλαμβάνει την ευθύνη της επιλογής των προσώπων που θα αναλάβουν επικεφαλής. Σε ότι αφορά τις προκηρύξεις των θέσεων για διευθυντές, το νομοσχέδιο καταργείται ενώ ήδη συζητείται η κατάρτιση προκηρύξεων προκειμένου να μην στερείται η δυνατότητα σε προσωπικότητες με εμπειρία και έργο να υποβάλουν αίτηση εξαιτίας κάποιων κριτηρίων. «Η καλλιτεχνική δημιουργία δεν μπορεί να υπάγεται σε γραφειοκρατικού τύπου διαδικασίες» υπογράμμισε η Υπουργός. Οι επιχορηγήσεις θα συνεχιστούν κανονικά κι απρόσκοπτα ώστε να υποστηριχθεί η νέα δημιουργία, ενώ η Υπουργός δε θέλησε να δεσμευτεί για τα εγκαίνια του ΕΜΣΤ. Σχετικά με την Εθνική Πινακοθήκη, η κ. Μενδώνη εξέφρασε τη βεβαιότητα της πως δεν θα παραδοθεί σε λειτουργία το 2020, τονίζοντας πως το στοίχημα θα είναι σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, να ανοίξει το 2021.

Η μετεγκατάσταση του ΥΠΠΟΑ που έχει μέχρι σήμερα απασχολήσει πολλές κυβερνήσεις δε μπορεί παρά να προβληματίζει και την παρούσα πολιτική ηγεσία. Η υπουργός δήλωσε πως έχει γίνει συμφωνία από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία για την αξιοποίηση του ξενοδοχείου Ματζέστικ το οποίο ανήκει στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το κόστος αποκατάστασης του κτιρίου (από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία) ανέρχεται σε 12 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο η τωρινή ηγεσία αξιολογεί ως εξαιρετικά υψηλό. Συμβολικά σχεδόν ξεκινούν οι εργασίες αλλαγής της όψης που έχει η είσοδος του ΥΠΠΟΑ στην Μπουμπουλίνας, μιας όψης που δεν τιμά καθόλου το Υπουργείο εδώ και πολλά χρόνια.

Φωτογραφίες: Χάρης Ακριβιάδης