Το μυστήριο του κλεμμένου πίνακα του Γκούσταβ Κλιμτ από το μουσείο της πόλης της Βόρειας Ιταλίας Πιατσέντσα ή Πλακεντίας όπως αλλιώς λέγεται και όπως ίσως την γνωρίζουμε στην Ελλάδα εξαιτίας της δραστηριότητας της περίφημης ευεργέτιδας Δούκισσας της Πλακεντίας, Γκαλερία Ρίτσι Όντι, λύθηκε με έναν απροσδόκητο τρόπο, όταν βρέθηκε μέσα σε έναν αεραγωγό του μουσείου. Προφανώς αυτός ήταν ο τρόπος που μπήκαν οι διαρρήκτες στο μουσείο, όταν το 1997 το μουσείο βρισκόταν υπό ανακαίνιση και το «Πορτρέτο μιας Κυρίας» του Κλιμτ εξαφανίστηκε μυστηριωδώς.

Οι δυο κηπουροί που είχαν αναλάβει να περιποιηθούν τον κήπο, τον κισσό που αγκαλιάζει το κτίριο ξεριζώνοντας ένα κομμάτι του φυτού, είδαν να πέφτει ένα πορτάκι μιας θύρας εξαερισμού που αποκάλυψε μια μαύρη σακούλα μέσα στην οποία υπήρχε τυλιγμένος ο καμβάς του έργου. Προφανώς οι κλέφτες θεώρησαν ότι αυτό είναι ένα πολύ ασφαλές μέρος για να κρύψουν τον πίνακα και εν μέρει είχαν δίκιο, αφού θα μπορούσε να μην έχει αποκαλυφθεί για άλλα τόσα χρόνια. Το μυστήριο που δεν θα λυθεί ποτέ είναι ο λόγος που δεν επέστρεψαν για να τον πάρουν.

Η αυθεντικότητα του πίνακα ερευνήθηκε και διαπιστώθηκε αμέσως με την εισαγγελέα Ορνέλια Τσίκα, που είχε αναλάβει την έρευνα της υπόθεσης να επικυρώνει συγκινημένη την «ανακάλυψη του αυθεντικού έργου». Το «Πορτρέτο Κυρίας», είναι ένας πίνακας μεγέθους 55×65 εκατοστών, που φιλοτεχνήθηκε το 1916-17 από τον Γκούσταβ Κλιμτ. Το 1996, ένα χρόνο πριν κλαπεί, το έργο είχε έρθει στη δημοσιότητα, καθώς μια σπουδάστρια της Ιστορίας της Τέχνης, η Κλαούντια Μάνγκα, διαπίστωσε ότι κάτω από το πορτρέτο κρυβόταν ένα προγενέστερο έργο του κορυφαίου Αυστριακού ζωγράφου. Η θεωρία της Μάνγκα αποδείχθηκε σωστή όταν ο πίνακας εξετάστηκε με ακτίνες Χ. Το αρχικό πορτρέτο απεικόνιζε ένα κορίτσι από τη Βιέννη, το οποίο πέθανε, και ο Κλιμτ φέρεται να ζωγράφισε πάνω σε αυτό το «Πορτρέτο μιας κυρίας», για να ξεχάσει τον πόνο από τον θάνατό της. Αυτός ήταν ο μόνος «διπλός» Kλιμτ γνωστός στον κόσμο της τέχνης.

Η κλοπή του έργου ανακαλύφθηκε το πρωί της 22ας Φεβρουαρίου 1997, αλλά η αστυνομία πίστευε ότι είχε αφαιρεθεί τρεις μέρες νωρίτερα. Οι ανακριτές υποψιάζονταν τότε ότι η κλοπή είχε γίνει εκ των έσω του μουσείου. Η έρευνα ξεκίνησε εκ νέου το 2016 μετά την ανακάλυψη ιχνών DNA ενός κλέφτη πάνω στο εγκαταλελειμμένο πλαίσιο του έργου.

Η Patrizia Barbieri, δήμαρχος της Piacenza, δήλωσε ότι η είδηση ​​της αυθεντικότητας του έργου «έχει ιστορική σημασία για την καλλιτεχνική και πολιτιστική κοινότητα και για την πόλη Piacenza». Το έργο θεωρείται το πιο περιζήτητο κλεμμένο μετά την κλοπή από το παρεκκλήσιο του San Lorenzo στο Παλέρμο του έργου του Καραβάτζο Nativity with St Francis and St Lawrence. Αυτή η συγκεκριμένη κλοπή θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην ιστορία της τέχνης.