Σε πολλά κράτη σε όλο τον κόσμο σήμερα, οι περικοπές του προϋπολογισμού στην τέχνη και τον πολιτισμό έχουν οδηγήσει στην αναζήτηση και την εξερεύνηση μη συμβατικών πηγών χρηματοδότησης.

Στην Ιταλία υπάρχει ο μεγαλύτερος αριθμός Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και οι περισσότεροι από τους μισούς πολιτιστικούς θησαυρούς του πλανήτη, οι οποίοι φέρνουν έσοδα πολλών δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ στον τουρισμό της χώρας. Πριν από δυο χρόνια δημιουργήθηκε μια ομάδα, η LoveItaly!, η οποία έχει ως σκοπό να φροντίσει ώστε τα μνημεία να μπορέσουν να συντηρηθούν και να διατηρηθούν και για τις επόμενες γενιές.

Η Ιταλία δεν διαθέτει πλέον τα απαραίτητα κεφάλαια για να προστατεύσει σωστά τους χώρους της πολιτιστικής κληρονομιάς της και τα μνημεία κινδυνεύουν, όχι μόνο από τη φθορά, αλλά και από τις επιδρομές αρχαιοκαπήλων. Το έλλειμμα στη χρηματοδότηση από την ιταλική Κυβέρνηση έχει επιστήσει την προσοχή της διεθνούς κοινότητας, καθώς έχουν έρθει στην επιφάνεια παραδείγματα όπως η καταστροφή του πάνελ του Ραφαέλ, εξαιτίας της υγρασίας στην Πινακοθήκη Μποργκέζε, -ένα από τα πιο δημοφιλή μουσεία της Ρώμης- η οποία, λόγω των περικοπών, δεν μπορεί να έχει ούτε τον κατάλληλο κλιματισμό.

Fendi για την Fontana di Trevi

Fendi για την Fontana di Trevi

Επίδειξη μόδας του οίκου Fendi στην Fontana di Trevi

Ferragamo στο Uffizi

Ferragamo στο Uffizi

Ως εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης, η Ιταλική Κυβέρνηση έχει απευθυνθεί στους μεγάλους οίκους μόδας της Ιταλίας. Η Tod χρηματοδότησε την αποκατάσταση του Κολοσσαίου με  25.000.000 ευρώ. Ο Fendi χρηματοδότησε την αποκατάσταση της Φοντάνα ντι Τρέβι με  2.200.000 ευρώ, ο Bulgari αποκατέστησε τα Spanish Steps δίνοντας 1.500.000 ευρώ, ο Ferragamo έκανε δωρεά 600.000 στο Uffizi, ενώ ο όμιλος ΟΒΤ στον οποίο ανήκουν οι δημοφιλείς μάρκες Diesel, Marni, Maison Margiela, και Viktor & Rolf έδωσε 5.000.000 ευρώ για την αποκατάσταση της  Γέφυρας του Ριάλτο.

Φυσικά οι χρηματοδοτήσεις αυτές έχουν γίνει και αντικείμενο κριτικής από αυτούς που πιστεύουν ότι η Ιταλία «ξεπουλά» την πολιτιστική κληρονομιά της σε επιχειρήσεις. Παρά το γεγονός ότι οι ιδιώτες χορηγοί παρέχουν τα πολυπόθητα μετρητά για την προστασία των πολιτιστικών θησαυρών της Ιταλίας, απολαμβάνουν το τεράστιο πλεονέκτημα να διαφημίζονται στα πιο προνομιούχα και τουριστικά σημεία. Οι επικριτές λένε ότι τα διάσημα τοπόσημα της Ιταλίας έχουν γίνει στην ουσία πινακίδες διαφήμισης για τους πλούσιους εταίρους της συντήρησης. Άλλοι πιο «αυστηροί» μιλούν για βεβήλωση των μνημείων, ενώ η αποκατάσταση του Ριάλτο εξόργισε ακόμα και τους πιο μετριοπαθείς, όταν κατά τη διάρκεια της Μπιενάλε το 2015, η εμβληματική γέφυρα ήταν μια διαφήμιση για τα προϊόντα Diesel. Εξαιτίας της μεγάλης επισκεψιμότητας των ιταλικών μνημείων, σήμερα, εταιρείες και εκτός Ιταλίας πολιορκούν την κυβέρνηση – κυρίως από την Κίνα- οι οποίες θέλουν να επενδύσουν σε αποκαταστάσεις, αγοράζοντας ουσιαστικά διαφημιστικό χώρο στα πιο πολυφωτογραφημένα τουριστικά σημεία του πλανήτη.

TOD'S στο Κολοσσαίο

TOD’S στο Κολοσσαίο

Βulgari στα Spanish Steps

Βulgari στα Spanish Steps

Diesel στο Ριάλτο

Diesel στο Ριάλτο

Η LoveItaly! , που ιδρύθηκε το 2014, προσφέρει σήμερα μια εναλλακτική λύση, ώστε να μην καταρρεύσει η πολιτιστική κληρονομιά της Ιταλίας, ούτε να παραδοθεί στις διαφημιστικές καταχωρήσεις. Για να ζήσει ο πολιτισμός πρέπει να γίνει η σωτηρία και η διαφύλαξή του κατανοητή από όλους, υποστηρίζουν. Φιλοδοξεί να φέρει σε επαφή μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, ιδρύματα τεχνών, μελετητές και κυβερνητικές υπηρεσίες, όπως και να απλουστεύσει τις διαδικασίες με απευθείας χρηματοδότηση και συντήρηση έργων από τα κεφάλαια που έχουν ήδη αντληθεί.  Μέσα σε αυτό το «παιχνίδι της συμμετοχής όλων», καλλιτέχνες και συντηρητές μιλούν για το έργο τους και μια ομάδα που ασχολείται με τα social media επικοινωνεί καθημερινά στον κόσμο την πρόοδο των εργασιών, ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν όλοι μια συντήρηση ή μια αποκατάσταση. Στο LoveItaly! συμμετέχουν όχι μόνο ειδικοί επιστήμονες, αλλά και φοιτητές, οι οποίοι κάνουν την πρακτική τους επιτόπου. Έτσι προωθείται μια κουλτούρα συνεργασίας ανάμεσα σε παλαιότερες και νεότερες γενιές.

Παρά το γεγονός ότι η ομάδα εδρεύει στη Ρώμη, ετοιμάζει μια εκστρατεία στις ΗΠΑ, ώστε να προτρέψει τους Αμερικανούς να συνεισφέρουν στην διάσωση των μνημείων και να κάνει περισσότερα γνωστά τα αριστουργήματα της ιταλικής τέχνης. Οι υπεύθυνοι του LoveItaly! πιστεύουν ότι αυτή η κίνηση αφορά όλο τον πλανήτη, καθώς αυτά είναι έργα μιας κληρονομιάς που ανήκει σε όλη την ανθρωπότητα και υποστηρίζουν ότι η προστασία των θησαυρών του κόσμου είναι πλέον στα χέρια των πολιτών, αφού οι κυβερνήσεις αδυνατούν να τις διαφυλάξουν μόνες τους.