Ο συγγραφέας Τζον Μπάνβιλ θεωρεί τον Patrick MacGrath κορυφαίο, και όχι τυχαία. Με το μοναδικό του τρόπο ο Patrick MacGrath μάς μεταφέρει στο πιο ζοφερό μεταπολεμικό τοπίο, αυτό μιας μεγαλούπολης, του Λονδίνου, που υποφέρει από τα δεινά του πολέμου και από τα φαντάσματα που πλανιούνται πάνω από τη σκοτεινή πόλη με τους φτωχούς πεινασμένους της κατοίκους στο μυθιστόρημα «Το φάντασμα του βεστιαρίου», σε μετάφραση Μιχάλη Μακρόπουλου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

H ιστορία ξετυλίγεται και μόνο έξαψη μπορεί να δημιουργήσει στον αναγνώστη

Η ιστορία του ξεκινά με μια κηδεία, αυτή του ηθοποιού Τσάρλι Γκράις, o οποίος πεθαίνει ξαφνικά, αφήνοντας πίσω του τη γυναίκα του, Τζόαν, μια πολυτάλαντη μοδίστρα, και την επίσης ηθοποιό κόρη του Βέρα, παντρεμένη με έναν θεατρικό ιμπρεσάριο. Με την κόρη της να ετοιμάζεται πυρετωδώς για τον ρόλο της στη Δούκισσα του Μάλφι, η Τζόαν καταφεύγει στη συμπάθεια που της δείχνει ο αντικαταστάτης στο θέατρο του άντρα της, ο ηθοποιός Φρανκ Στόουν, ένας πάμφτωχος άνθρωπος στον οποίο δίνει τα κοστούμια του νεκρού συζύγου της. Ανάμεσά τους αναπτύσσεται μια σχέση απελπισμένη, ο συγγραφέας δημιουργεί ένα περιβάλλον που τους αφήνει μετά από κάθε συνάντησή τους πιο μόνους από πριν. Καθένας τους έχει τα φαντάσματά του να τον στοιχειώνουν.

Στο Λονδίνο του 1947, με πολλούς Εβραίους που έχουν καταφύγει εκεί να κρύβουν ακόμη την ταυτότητά τους από τους φασίστες Βρετανούς, η Τζόαν, ανακαλύπτει ένα φασιστικό σήμα μέσα στην ντουλάπα του άντρα της. Ξαφνικά, το καταφύγιό της, το σπίτι της, γεμίζει από τα φαντάσματα του φασισμού και τα ερωτηματικά για το άγνωστο παρελθόν του άντρα με τον οποίο μοιράστηκε τη ζωή της.

Ο εύθραυστος κόσμος της γκρεμίζεται. Η ίδια είναι Εβραία, πώς έζησε μαζί της; Τα ερωτήματα είναι βασανιστικά και την οδηγούν σε παραλήρημα, σε συνομιλίες φανταστικές μαζί του. Στην πραγματική ζωή επιχειρεί να λύσει ένα μυστήριο, να βρει την άκρη του νήματος, να υποδυθεί έναν άλλον εαυτό και να προσεγγίσει τους Νεοναζί για να μάθει για το παρελθόν του άντρα της. Η ντουλάπα του άντρα της κρύβει σκελετούς αδιανόητους, τα φαντάσματα του ρατσισμού, της μισαλλοδοξίας του μίσους. Αυτά είναι που θα πλανηθούν επάνω από μια Ευρώπη που επουλώνει τις πληγές της και εμφανίζονται μέχρι σήμερα, πιο δυνατά από ποτέ.

Ο Patrick MacGrath αριστοτεχνικά συνδέει τις πρόβες του θεάτρου, την καθημερινότητα που σκιάζεται από μυστικά πάθη και φιλοδοξίες με το βρόμικο, μυστηριώδες και ντροπιαστικό για την Τζόαν παρελθόν του άντρα της. Ο ηθοποιός ως πρόσωπο καταρρέει μπροστά στα μάτια της, όπως όλη της η ζωή. Όπως στη σκηνή του θεάτρου έτσι και στη ζωή, σαν προέκταση μιας σαιξπηρικής τραγωδίας τα φαντάσματα, στοιχειώνουν τις ζωές και οι άνθρωποι όλο και πιο ανέτοιμοι, όλο και πιο ευάλωτοι δεν μπορούν να τα αντιμετωπίσουν.

Η γκόθικ ατμόσφαιρα, τα μεγάλα μυστικά, οι ανεπαίσθητοι θόρυβοι μέσα στη νύχτα, ο νεκρός που ψιθυρίζει στην ντουλάπα, έρχονται να συναντηθούν με τον ύπουλο τρόπο με τον οποίο χειραγωγεί η πολιτική ιδεολογία. Η ανθρώπινη ιστορία μιας χήρας αποκτά σασπένς, βάθος και δραματική διάσταση.
Η στέρηση, η ελπίδα μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το σκηνικό ενός ταραγμένου κόσμου και τα παρασκήνια του θεάτρου συνδέονται μαγικά και σκοτεινά.

Στη μοναδική ατμόσφαιρα των παρασκηνίων, αλλά και στους παγωμένους δρόμους του Λονδίνου, η ιστορία ξετυλίγεται και μόνο έξαψη μπορεί να δημιουργήσει στον αναγνώστη. Οι σκοτεινοί φόβοι του αβέβαιου μέλλοντος χορεύουν με μια αμυδρή ελπίδα.

Μέχρι το τέλος του βιβλίου ο αναγνώστης δεν μπορεί να φανταστεί ποιος θα μπορέσει να επιζήσει και ποιος θα χαθεί, αφανισμένος από τα φαντάσματά του.

Info:

«Το φάντασμα του βεστιαρίου» του Patrick McGrath, σε μετάφραση Μιχάλη Μακρόπουλου, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.