Στη νέα αυτή συγκυρία που έχει σχηματιστεί τους τελευταίους μήνες, η επίσκεψη και η περιήγησή μας στα μουσεία οφείλει να αποκτήσει μια νέα δυναμική: Προτεραιότητα τώρα είναι η ασφάλεια, η οποία και επιτυγχάνεται στα μουσεία που έχουν αντιληφθεί τη νέα αυτή ανάγκη μέσα από την επικοινωνία με τους επισκέπτες σε ένα καθαρά ψηφιακό περιβάλλον. Το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ, που αφηγείται την ιστορία των Τηλεπικοινωνιών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, ήδη από το 2018 είχε αναγνωρίσει τη δυναμική των ψηφιακών μέσων, και έχει εγκαταστήσει μία ψηφιακή διαδρομή ξενάγησης που προσφέρει μία ξεχωριστή εμπειρία στους επισκέπτες. Μέσα σε 2 χρόνια 18.000 επισκέπτες επισκέφθηκαν το Μουσείο και γνώρισαν τις Συλλογές και τα εκθέματα του Μουσείου μέσα από μια ψηφιακή ξενάγηση με τη χρήση Augmented Reality τεχνολογίας, ενώ πραγματοποιήθηκαν 250 ξεναγήσεις και 240 εκπαιδευτικά προγράμματα με τη συμβολή των ΑR. Ώρα λοιπόν να γνωριστούμε κι εμείς με το νέο, ψηφιακό πρόσωπο του Μουσείου.

Η ψηφιακή διαδρομή ξενάγησης που βρίσκουμε στον 1ο όροφο του Μουσείου αποτελείται από 6 εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας ΑR (Augmented Reality) που συνδέονται με αντιπροσωπευτικούς σταθμούς της ιστορίας των τηλεπικοινωνιών και «συνδέουν» τους επισκέπτες με τις Συλλογές και τα εκθέματα του Μουσείου. Κάνοντας στάση στους σταθμούς αυτούς, σηκώνουμε τα κινητά μας όπου έχουμε εγκαταστήσει την ειδική εφαρμογή ή χρησιμοποιούμε τα tablets που μας διαθέτει το Μουσείο, και ξεκινάμε ένα νέο, ψηφιακό ταξίδι στην Ιστορία, καθώς η τεχνολογία AR εμπλουτίζει την προβολή των εκθεμάτων, με πρόσθετα «φανταστικά» στοιχεία που προβάλλονται.

Ας δούμε καλύτερα τα έξι βήματα / θεματικές ενότητες της ψηφιακής διαδρομής με AR, που μας οδηγεί από τον Graham Bell στο καλωδιακό πλοίο «Θαλής ο Μιλήσιος».

Στην πρώτη ενότητα, μας υποδέχεται ο εφευρέτης του τηλεφώνου Graham Bell. Το ψηφιακό μωσαϊκό με το πορτρέτο του Graham Bell που βρίσκεται στην είσοδο του Μουσείου, «ζωντανεύει» και δίνει το «σήμα» για την αρχή της περιήγησής μας. Η δεύτερη ενότητα μάς μεταφέρει στο 490 π.Χ., όπου ο Φειδιππίδης, ο Αγγελιοφόρος της αρχαιότητας, αναγγέλλει το μήνυμα της νίκης «Νενικήκαμεν» μέσα από το ολόγραμμά του. Ένα ακόμη ολόγραμμα συναντάμε προχωρώντας στην ψηφιακή διαδρομή μας, και είναι αυτό του εφευρέτη της τηλεγραφίας, του Samuel Morse. Στη τρίτη αυτή στάση, ο Morse μιλά για την εφεύρεσή του και στη συνέχεια μάς παροτρύνει να κάνουμε triggering με τη συσκευή μας σε ένα από τα τηλεγραφήματα που βρίσκονται  στο τραπέζι του μορσικού τηλέγραφου μπροστά μας, και να δούμε με AR το αυθεντικό μήνυμα.

Στα μισά της διαδρομής μας, θαυμάζουμε το καλωδιακό πλοίο ΟΤΕ «Θαλής ο Μιλήσιος». Έξι διαδρομές πόντισης υποβρύχιων καλωδίων από το καλωδιακό πλοίο εμφανίζονται διαδοχικά με φωτεινές γραμμές σε μία ειδική κατασκευή ενός χάρτη. Παράλληλα, στον χάρτη εμφανίζεται ένα χρονολόγιο με όλες τις διαδρομές πόντισης από το πλοίο, ώστε να βλέπουμε και να διαβάζουμε την κάθε διαδρομή ξεχωριστά. Στην πέμπτη μας στάση βρισκόμαστε μπροστά από έναν τηλεφωνικό θάλαμο από τη μακρινή δεκαετία του 1930, ανάμεσα στην Κοραή και Πανεπιστημίου. Γύρω μας, ολογράμματα ανθρώπων παλαιότερης εποχής που περιμένουν έξω από το θάλαμο για να τηλεφωνήσουν μάς καλούν να τα γνωρίσουμε. Στο έκτο και τελευταίο κομμάτι της διαδρομής μαθαίνουμε την ιστορία του κτιρίου του Μουσείου. Πλούσιο φωτογραφικό υλικό ξεδιπλώνεται μέσα από τη συσκευή μας για την ιστορία του κτιρίου, όπου στα τέλη του 19ου αιώνα λειτούργησε το 3ο Αστικό Κέντρο Κηφισιάς που εξυπηρετούσε 30 συνδρομητές.

Κάποια πρόσθετα χαρακτηριστικά των παραπάνω ΑR εφαρμογών που πρέπει να γνωρίζετε πριν επισκεφθείτε το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ είναι το ότι είναι διαθέσιμες για κινητές συσκευές iOS & Android, με διαθέσιμες γλώσσες τα αγγλικά και τα ελληνικά, ενώ το πώς μπορούμε να τις εγκαταστήσουμε το βλέπουμε βήμα-βήμα από ενημερωτικό banner που βρίσκεται στην είσοδο της μόνιμης έκθεσης του μουσείου. Σε περίπτωση που δεν θέλουμε να κατεβάσουμε την εφαρμογή, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα tablets με ειδικό λογισμικό που είναι διαθέσιμα μπροστά από κάθε σημείο AR. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ενσωματωμένο κείμενο σε κάθε εφαρμογή, τοποθετημένο στην οθόνη της συσκευής, για τους επισκέπτες με προβλήματα ακοής.

Το Μουσείο, ενισχύοντας την ανοιχτότητα και εξωστρέφειά του,  ενσωμάτωσε δημιουργικά τις ΑR ιστορίες τηλεπικοινωνιών στις digital δράσεις του, ενώ παράλληλα προβάλλονται στα social media και το site του, μεταφέροντας την εμπειρία περιήγησης του επισκέπτη σε ψηφιακό περιβάλλον.