Στη νέα έκδοση «Η Δόξα του Νικόλαου Γύζη. Ο ζωγράφος των ιδεών και η αισθητοποίηση του εθνικού του οράματος», η ιστορικός τέχνης και Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρία Κατσανάκη ιχνηλατεί το πλαίσιο και τη διαδικασία δημιουργίας του εμβληματικού αυτού έργου του Νικόλαου Γύζη, εμπνευσμένου από το επίγραμμα του Διονυσίου Σολωμού «Η καταστροφή των Ψαρών».

Η δημιουργία του έργου εξετάζεται σε σχέση με τις ιστορικές εξελίξεις στην Ελλάδα και σε συνάρτηση με τα καλλιτεχνικά ρεύματα στην Ευρώπη της εποχής. Παράλληλα, η συγγραφέας ανασυνθέτει τα βήματα του έργου από την εποχή της δημιουργίας του, λίγο πριν από την εκπνοή του δέκατου ένατου αιώνα, μέχρι την απόκτησή του από τους προγόνους του Δημητρίου Γκέρτσου (1928).

Το βασικό κείμενο της έκδοσης συνοδεύεται από «Χαιρετισμό» της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, «Πρόλογο» του Επιστημονικού διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Γιώργη Μαγγίνη και «Σημείωμα» του Δημήτρη Γκέρτσου.

O πίνακας Δόξα του Νικολάου Γύζη, έργο με ιδιαίτερη βαρύτητα και μεγάλη συμβολική σημασία, από τις 8 Φεβρουαρίου ανήκει στην Προεδρία της Δημοκρατίας, μετά από ευγενική προσφορά του προηγούμενου κατόχου του, Δημήτρη Γκέρτσου, και παράλληλα παρουσιάζεται στην έκθεση «1821 Πριν και Μετά», η οποία φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138.

Η ειδική αυτή έκδοση, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δύο γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά), εντάχθηκε στο εκδοτικό πρόγραμμα του Μουσείου Μπενάκη, κατέστη δυνατή χάρη στην αποκλειστική χορηγία του Δ. Γκέρτσου.