«Τα παράθυρα κοιτούν την πόλη: Ανοιχτοί ορίζοντες των «ρετιρέ» με θέα τα βουνά, τη θάλασσα, την Ακρόπολη, αντιμάχονται εσωτερικούς κλειστούς ορίζοντες. Οι πρώτοι είναι αναμφισβήτητα ωραίοι. Φαίνονται σε πρώτο πλάνο: πλατιά μπαλκόνια ή ταράτσες, τραπέζια και καρέκλες καλοκαιρινές, φυτά. Λίγο πιο πέρα μια θάλασσα από αντένες τηλεόρασης. Συγχρόνως όμως αυτές οι φωτογραφίες μιλούν για την ξεχασμένη γεωγραφία και την ιστορική τοπογραφία της πόλης, υπενθυμίζουν τις θεάσεις από τις γκραβούρες του 18ου και 19ου αιώνα.

Οι δεύτεροι ορίζοντες διηγούνται τόσο έγκλειστες καταστάσεις (μικροί φωταγωγοί, ένα παράθυρο που κοιτά το παράθυρο των “απέναντι” ή ένα τυφλό τοίχο στη μύτη σου), όσο και ατμόσφαιρα γειτονιάς (ένα σεντόνι που ανεμίζει, μια σιδερένια σκάλα που οδηγεί στην ταράτσα, μια μισάνοιχτη κουρτίνα που κατασκοπεύει την απέναντι πολυκατοικία).

Γνωστές εικόνες που γνωρίζουμε χωρίς πια να τις προσέχουμε και που γεννήθηκαν τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 και που θυμίζουν διηγήματα και μυθιστορήματα του Βασιλικού, του Κουμανταρέα ή ακόμα και του Αλεξάκη. Κι έπειτα εικόνες της πρόσοψης: το σκονισμένο μπαλκόνι των κάτω ορόφων, το κλιματιστικό, μια καρέκλα. Και λίγο πιο πέρα ισόγεια κλειστά μαγαζιά, γκράφιτι, στενοί δρόμοι, μερικές φορές μια πλατιά λεωφόρος. Άθελά τους οι φωτογραφίες μιλούν για πλούτο, μιζέρια, “ισορροπημένη” ζωή, μελαγχολία», γράφει o Γιάννης Τσιώμης, πολεοδόμος και καθηγητής αρχιτεκτονικής στον πρόλογο του βιβλίου της Γιάννας Ανδρεάδη ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ / Παράθυρα στην πόλη, από τις εκδόσεις Άγρα, με 180 φωτογραφίες που παρουσιάζουν μία άγνωστη αλλά και οικεία όψη της Αθήνας μέσα από τα παράθυρα και τα διαφορετικά βλέμματα των κατοίκων της.

Νίκος Σταυρακαντωνάκης, Κυψέλη

Νίκος Σταυρακαντωνάκης, Κυψέλη

Λίνα Μπέμπη, Εξάρχεια

Λίνα Μπέμπη, Εξάρχεια

Κατερίνα Σκλαβενίτη, Καλλιρόης

Κατερίνα Σκλαβενίτη, Καλλιρόης

Λίνα Μπέμπη, Εξάρχεια

Λίνα Μπέμπη, Εξάρχεια

Ειρήνη Βουρλούμη, Μετς

Ειρήνη Βουρλούμη, Μετς

Το συμμετοχικό φωτογραφικό έργο της Γιάννας Ανδρεάδη αποκαλύπτει τον ιδιαίτερο και πολύπλοκο χαρακτήρα της πόλης συνθέτοντας μία συλλογική εικόνα μακριά από τα αναμενόμενα κλισέ.

«Το παράθυρο είναι ένα εικαστικό και φωτογραφικό θέμα πού με ενδιέφερε από παλιά, διπλή αναφορά στην ζωγραφική – ο πίνακας είναι σαν ένα ανοικτό παράθυρο (Alberti, De la peinture, 1435), η θέα από το παράθυρο είναισαν ένας πίνακας” … και στην φωτογραφία όπως, η πρώτη ιστορική φωτογραφιία του Niépce ήταν η θέα από το παράθυρο του ( Point de vue du Gras 1826 ). Το παράθυρο λειτουργεί και σαν μεταφορά της φωτογραφίας, όπως αυτό ορίζει το πλαίσιο του αστικού τοπίου και συνθέτει την κάθε θέα», λέει Ιωάννα Ανδρεάδη που ζει και εργάζεται στο Παρίσι.

«Το ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ ήταν ένας τρόπος να γνωρίσω – από μακριά – και να “αναδείξω“, να προβάλλω τον πολύτιμο χαρακτήρα της Αθήνας   .. Ο καθένας που “μοιράζεται” την προσωπική, μοναδική θέα του συνθέτει ένα ανεξάντλητο μωσαϊκό που δείχνει μια ανέκδοτη άποψη της πόλης. Δημιουργώντας αυτό το συμμετοχικό έργο ανακάλυψα τον πλούτο και την ποίηση της Αθήνας και ελπίζω ότι οι ίδιοι οι Αθηναίοι την είδαν και την βλέπουν διαφορετικά τώρα μέσα μέσα από τα παράθυρά τους».

Νέβι Κανίνια, Παγκράτι

Νέβι Κανίνια, Παγκράτι

Μανώλης Καραταράκης, Εξάρχεια

Τίμος Λύτρας, Ιλίσια

Τίμος Λύτρας, Ιλίσια

Νέλλη Αλεξίου, Πανεπιστημίου

Νέλλη Αλεξίου, Πανεπιστημίου

Γιάννα Ανδρεάδη, Ομόνοια

Γιάννα Ανδρεάδη, Ομόνοια

Info:

Αθήνα – Θέα, Παράθυρα στην πόλη της Γιάννας Ανδρεάδη | Εκδόσεις Άγρα