Στην εποχή του τον θεωρούσαν εκκεντρικό, ακόμα και τρελό. Στους επόμενους αιώνες αναγνωρίστηκε ως κορυφαία μορφή του ρομαντισμού και προφήτης των βρετανικών γραμμάτων και τεχνών με το έργο του να ασκεί μέχρι σήμερα τεράστια επίδραση στους καλλιτέχνες όλου του κόσμου.

Ο Ουίλιαμ Μπλέικ, τον οποίο τιμά η Tate Britain με τη μεγαλύτερη έκθεση έργων του που έχει γίνει εδώ και 20 χρόνια παρουσιάζοντας περισσότερα από 300 πρωτότυπα έργα του, δεν υπήρξε μόνο ριζοσπάστης και επαναστάτης των τεχνών αλλά και ένας αγωνιστής σε μια περίοδο πολιτικής τρομοκρατίας και καταπίεσης, του οποίου το όραμα σήμερα, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Εικαστικοί καλλιτέχνες, μουσικοί, ποιητές σε όλο τον κόσμο εμπνεύστηκαν από τον νεωτερικό πολύπλευρο έργο του, τις μεταφυσικές αναζητήσεις του, ενώ ο τότε  παραγνωρισμένος καλλιτέχνης και οραματιστής συγκαταλέγεται σήμερα ανάμεσα στους μείζονες ποιητές της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

The Angels Hovering over The Body of Christ in the Sepulchre,  William Blake (1757 – 1827)

Pity, William Blake

Ο Ουίλιαμ Μπλέικ γεννήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1757 στο Λονδίνο σε μια μεσοαστική οικογένεια εμπόρων και εγκατέλειψε με τη συναίνεση των γονιών του το σχολείο στα 10 του χρόνια  για να αφιερωθεί στο σχέδιο, ενώ μελετά τη Βίβλο της οποίας η πνευματική επίδραση θα αποτελέσει ισόβια πηγή έμπνευσης. Σε νεαρή ηλικία αρχίζει να βλέπει οράματα τα οποία αποτυπώνει σε στίχους και ζωγραφικά έργα. Στα δέκα του χρόνια γράφει τα πρώτα ποιήματά του ενώ αργότερα γράφεται στη σχολή ζωγραφικής Henry Pars, με την εκπαίδευσή του στο σχέδιο και τη χαρακτική να μετρά αρκετά χρόνια μαθητείας δίπλα σε χαράκτες και γνωστούς κολορίστες, αλλά και σε περίφημες ακαδημίες τέχνης.

William Blake, από τον John Linnell.

Μελετά μανιωδώς τον Ραφαήλ και τον Μιχαήλ Άγγελο και τους Ελισαβετιανούς συγγραφείς. Ειδικευμένος τεχνίτης στην χαρακτική, διψασμένος για γνώση, γράφεται στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών και Σχεδίου και αρχίζει να εκθέτει δικά του έργα. Ανακαλύπτει τη δική του μέθοδο τυπώματος βιβλίων, την οποία ονομάζει «πεφωτισμένη εκτύπωση», και την οποία θα χρησιμοποιεί πλέον σε όλα του τα έργα, ενώ παράλληλα  αναπτύσσει το ιδιαίτερο ύφος που θα τον κάνει αργότερα σπουδαίο, επιτρέποντάς του να έχει τον πλήρη έλεγχο σε κάθε βήμα της καλλιτεχνικής διαδικασίας.

Το 1783 εκδίδει την πρώτη του ποιητική συλλογή: τα «Ποιητικά Σχεδιάσματα». Η ιδιαίτερη λογοτεχνική του ματιά θα αργήσει να εκτιμηθεί. Το 1782 παντρεύεται την Catherine Sophia Boucher, στην οποία διδάσκει όχι μόνο γραφή και ανάγνωση, αλλά και σχέδιο και ζωγραφική. Η νεαρή του σύζυγος θα παραμείνει στο πλευρό του για 45 χρόνια μυημένη στα εκστατικά του οράματα και τρέφοντας απόλυτο θαυμασμό στη μεγαλοφυΐα του, ενώ τον βοηθά σε όλα του τα έργα. Ο Μπλέικ για να αποφύγει τη λογοκρισία του κράτους και της εκκλησίας εκδίδει τα έργα του πάντα με δικά του έξοδα. Οι φιλελεύθερες ιδέες του, η πίστη του στην Αμερικανική και Γαλλική Επανάσταση, στην ισότητα των δυο φύλων τον φέρνουν στο στόχαστρο καθώς κατηγορείται ότι υπονομεύει τη Βρετανική Αυτοκρατορία και τον θεσμό της εκκλησίας. Όταν τελειώνουν οι δικαστικές του περιπέτειες εγκαθίσταται στο Λονδίνο και συνεχίζει να εικονογραφεί τόσο τα δικά του όσο και έργα των Μίλτον, Μπλερ κ.ά. Η κριτική της εποχής τον απαξιώνει και τον αποκαλεί «κακότυχο παράφρονα».  Το 1804, ο ποιητής άρχισε να γράφει και να εικονογραφεί την περίφημη και προφητική «Ιερουσαλήμ» (1804-20), το πλέον φιλόδοξο έργο του, που έμελλε να είναι και το τελευταίο του.

Newton , William Blake

Satan Smiting Job with Sore Boils, William Blake

The Spiritual Form of Pitt Guiding Behemoth, William Blake

The Ghost of a Flea, William Blake

Οι κακές κριτικές και η απαξίωση του έργου του τον αποκαρδιώνουν και σταδιακά τον κάνουν να αποσυρθεί από το προσκήνιο. Παρά το ότι είναι φτωχός και αδύναμος αρχίζει να φιλοτεχνεί για σειρά από «κεφάλια οραμάτων», 21 μνημειώδεις εικονογραφήσεις για το βιβλικό «Βιβλίο του Ιώβ» αλλά και την «Κόλαση» του Δάντη και άλλα 102 υδατογραφήματα για τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, έργο που δεν θα ολοκληρώσει καθώς πεθαίνει το 1827. Αφήνει ημιτελή τη βιβλική «Γένεση». Ακόμα και μετά θάνατον τον σκιαγραφούν ως έναν ευφυή άνθρωπο του οποίου οι εκκεντρικότητες ήταν πιο μνημειώδεις από τα επαγγελματικά τους κατορθώματα. Θα πάρει πολύ αργότερα τη θέση του στο πάνθεον της τέχνης με το όραμά του να επηρεάζει και να εμπνέει τους πιο διάσημους επόμενους καλλιτέχνες.

Η έκθεση William Blake παρουσιάζεται στην Tate Britain έως τις 2 Φεβρουαρίου 2020.