Δεν είναι τυχαίο ότι πρόκειται για ένας από τους πλέον δημοφιλείς αρχιμουσικούς στο ελληνικό κοινό. Ο πολύπειρος Ούρος Λάγιοβιτς, ο οποίος έχει συνδέσει το όνομά του με την εργογραφία του Γκούσταβ Μάλερ, επιστρέφει και φέτος στην Αθήνα για να διευθύνει την ΚΟΑ – αυτή τη φορά, στην επική Τρίτη Συμφωνία του «Ψυχαναλυτή της Μουσικής». Ιδού τι μας είπε, εν μέσω δοκιμών:

Εκτός από τις σπουδές σας στη σύνθεση και τη διεύθυνση ορχήστρας, είχατε ξεκινήσει αλλά δεν ολοκληρώσατε και σπουδές στη νομική, οι οποίες -όπως έχετε δηλώσει- σας βοήθησαν ως μαέστρο. Πού συναντιέται η μουσική και η επιστημονική σκέψη;

Σπούδασα νομική για τρεις λόγους: μνήμη, λογική και ευγλωττία. Και τα τρία αυτά είναι πολύ χρήσιμα για έναν μαέστρο.

Δεν σταματάτε ποτέ να μελετάτε και να εξασκείστε και περιμένετε το ίδιο και από τους συνεργάτες σας. Τι σας έχει προσφέρει αυτή η λογική;

Πιστεύω ιδιαίτερα στη δια βίου μάθηση. Ειδικά οι μαέστροι δεν θεωρώ ότι έχουμε την πολυτέλεια να επαναπαυτούμε, γιατί οφείλουμε να κατανοούμε συνεχώς εις βάθος τι ήθελε να εκφράσει ο συνθέτης, ώστε να μεταδώσουμε αυτό το μήνυμα στους μουσικούς, αλλά και στο κοινό. Ώστε να εκφραστούμε κι εμείς οι ίδιοι μέσα από την ερμηνεία των έργων. Πιστεύω ότι δεν γίνεται να χτίσεις μία μακρά καριέρα αν δεν έχεις αυτή τη λογική, όσο κι αν έχεις αποκτήσει, για παράδειγμα, μία σπουδαία φήμη ως σολίστ. Χρειάζονται μαθήματα, αγάπη γι’ αυτό που κάνεις και διαρκή προσπάθεια.

Έχετε διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής του project Μάλερ στη Λιουμπλιάνα, στην επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννησή του. Τι είναι αυτό που σας συναρπάζει στο έργο του, με το οποίο έχετε ασχοληθεί ενδελεχώς;

Ο Gustav Mahler ήταν ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον μου για αυτόν ξεκίνησε όταν έμαθα ότι το 1881 ήταν στην Όπερα της Λιουμπλιάνα ως μαέστρος. Στη Λιουμπλιάνα έμαθε τη δουλειά του. Κατά την προετοιμασία αυτού του project, διαπίστωσα ότι στη Βιέννη ήταν τέσσερις μαθητές, οι οποίοι ήρθαν να σπουδάσουν από το εξωτερικό: ο Hans Rot, ο Gustav Mahler, ο Anton Krisper και ο Hugo Wolf. Οι τελευταίοι δύο μαθητές ήρθαν από τη σημερινή Σλοβενία. Ο Anton Krisper ήταν από τη Λιουμπλιάνα και ήταν ίσως ο άνθρωπος που μεσολάβησε για τον Mahler στην Όπερα της Λιουμπλιάνα. Ενσωμάτωσα και τους τέσσερις φίλους στο project έτσι ώστε να παρουσιάσω στο κοινό μας πώς ήταν η ατμόσφαιρα στη Βιέννη στις αρχές του 20ού αιώνα.

Έχετε, πλέον, μια πολύ στενή σχέση με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών καθώς τα τελευταία χρόνια επιστρέφετε συχνά στο πόντιουμ της. Ποια είναι η άποψή σας για την ΚΟΑ; Ποια είναι τα σημεία που την κάνουν να ξεχωρίζει για εσάς;

Έχουμε πολύ καλή χημεία με του μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και αλληλοκατανοούμαστε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό ώστε να ερμηνεύουμε μουσική με τρόπο απολαυστικό για το κοινό.

Έχετε δηλώσει ότι ο πολιτισμός δεν αποτελεί μεν μια βιοτική ανάγκη, όπως το νερό ή το φαγητό, αλλά είναι απαραίτητος για τον εξανθρωπισμό του τέρατος που λέγεται «άνθρωπος». Θεωρείτε ότι η μουσική έχει λειτουργήσει κατ’ αυτόν τον τρόπο σε δύσκολες περιόδους για την ανθρωπότητα; Πιστεύετε ότι αυτή η ανάγκη είναι διαχρονική;

Απολύτως. Επαναλαμβάνω αυτή τη φράση κάθε μέρα, σε κάθε περίπτωση. Χρειαζόμαστε την τέχνη ώστε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.

Info συναυλίας:

Κύκλος Μάλερ IX | Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών