Έχει κατακτήσει τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αίθουσες, ερμηνεύοντας ορισμένους από τους πλέον εμβληματικούς ρόλους του οπερετικού ρεπερτορίου. Έχει συνδέσει άρρηκτα το όνομά της με τη Μέκκα των απανταχού θαυμαστών του βαγκνερικού έργου, το περίφημο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ. Ο λόγος για την υψίφωνο Πέτρα Λανγκ, η οποία αναλαμβάνει τον γνώριμο ρόλο της Ιζόλδης, στην παρουσίαση της Β’ Πράξης του Τριστάνος και Ιζόλδη από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στις 21 Φεβρουαρίου. Λίγες μέρες πριν την πρώτη της εμφάνιση στην Αθήνα, μιλά για την εντυπωσιακή πορεία της, γεμάτη ευγνωμοσύνη για όσα της έδωσε το τραγούδι:

Οι πρώτες σας αναμνήσεις είναι συνυφασμένες με την κλασική μουσική και την όπερα, ενώ έχετε πει ότι πρώτα τραγουδήσατε και αργότερα μιλήσατε. Πιστεύετε ότι για κάποιους η καριέρα δεν είναι μόνο επιλογή, αλλά περισσότερο πεπρωμένο;

Κάνοντας μια αναδρομή στη ζωή μου, πιστεύω πως το τραγούδι ήταν το πεπρωμένο μου, ναι. Γιατί τελικά όλες οι επιλογές της ζωής μου, με οδήγησαν εκεί. Ακόμη και όταν έπαιζα βιολί, για παράδειγμα, ο στόχος μου ήταν να το κάνω να «τραγουδήσει», είχα πάντοτε μία έντονη εσωτερική σύνδεση με το τραγούδι. Αισθανόμουν ότι ήθελα να εκφράσω συναισθήματα, όχι με λόγια, αλλά μέσω της φωνής, των διαφορετικών χρωματισμών που επιτρέπει το τραγούδι.

Θυμάστε την πρώτη φορά που τραγουδήσατε επί σκηνής; Ποια συναισθήματα κυριαρχούσαν τότε; Τώρα, μετά από τόσες εμβληματικές ερμηνείες;

Η παρθενική μου εμφάνιση επί σκηνής ήταν στην όπερα Φίγκαρο, στο Bayerische Staatsoper και ομολογώ ότι ήμουν εξαιρετικά αγχωμένη και νευρική. Είχαμε κάνει μόνο δύο πρόβες και απλώς μας έβγαλαν στη σκηνή, αισθανόμουν ότι δεν είχα ιδέα. Θυμάμαι απλώς ότι φορούσαμε κάτι μεγάλα, αστεία καπέλα και το κοινό γέλασε όταν βγήκαμε επί σκηνής λόγω αυτής της αμφίεσης. Είχα έναν μικρό ρόλο, αλλά ειλικρινά ένιωθα ότι δεν ήξερα τίποτα ακόμη. Όμως, δεν ένιωθα τρομαγμένη, γιατί ήταν αυτό που πάντα ονειρευόμουν και ήξερα ότι έπρεπε να το αντιμετωπίσω. Είναι κομμάτι της ζωής αυτό, είναι κομμάτι αυτής της δουλειάς και έπρεπε να μάθω να το αντιμετωπίζω.

Η ερμηνεία σας απαιτεί, εκτός από τη φωνή, εκφραστικότητα, θεατρικότητα, συναίσθημα και ισορροπία. Πώς κατακτώνται όλα τα παραπάνω στη σωστή αναλογία;

Κατά τη γνώμη μου, αυτό είναι το αποτέλεσμα της τριαντάχρονης εμπειρίας. Να γνωρίζεις δηλαδή πώς να προσεγγίσεις και να μελετήσεις έναν ρόλο, πώς να συνδυάσεις τα διάφορα στοιχεία στην ερμηνεία σου, αλλά και πώς να επικοινωνήσεις τα συναισθήματα. Γιατί το θέατρο και η όπερα έχουν να κάνουν με το συναίσθημα, αυτό είναι που επιδιώκουν οι θεατές. Και η δική μου δουλειά είναι να το συνδυάσω με τη φωνή. Αυτό είναι το κλειδί για μένα και αυτό είναι που αγαπώ, το να μπορώ να εκφράσω αυτό το συναίσθημα.

Έχετε πει ότι δεν αγαπάτε τα ταξίδια και τις συνεχείς μετακινήσεις. Θα κάνατε όμως κάθε προσωπική θυσία για τη μουσική;

Εννοείται, κάνω ό,τι απαιτεί η μουσική, γιατί είναι αυτό που αγαπώ. Αλλά το πρώτο πράγμα που θα κάνω όταν σταματήσω, είναι να μην ξαναφτιάξω βαλίτσα για λίγο καιρό (γέλια).

Το Μπαϊρόιτ είναι πλέον για σας ένας οικείος χώρος, καθώς έχετε πρωταγωνιστήσει σε πλήθος παραγωγών του θρυλικού αυτού Φεστιβάλ. Πώς νιώθετε όταν βρίσκεστε επί σκηνής;

Δυστυχώς, δεν νομίζω ότι μπορώ να σας περιγράψω με λέξεις πώς αισθάνομαι κάθε φορά. Νιώθω ειλικρινά τυχερή και ευγνώμων που έχω αυτή την ευκαιρία στην καριέρα μου, να τραγουδάω σε μία αίθουσα με τέτοια ανεπανάληπτη ακουστική, αλλά και ατμόσφαιρα. Βέβαια, στην αρχή η διάταξη της Ορχήστρας, αλλά και το πώς φτάνει ο ήχος στη σκηνή μπορεί να σε ξενίσουν και να σε τρομάξουν. Αλλά μόλις μάθεις πώς πρέπει να το διαχειρίζεσαι, συμβαίνει κάτι το μαγικό. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαία και η μοναδική ενέργεια που αναπτύσσεται ανάμεσα σε ερμηνευτές και κοινό, την οποία τονίζει πιστεύω όποιος έχει περάσει από τη σκηνή αυτή.

Έχετε συνεργαστεί με κορυφαίους αρχιμουσικούς και ερμηνευτές. Είναι οι συντελεστές το βασικό κριτήριο για την επιλογή μίας παραγωγής στην οποία θα συμμετάσχετε; Τι άλλο μετράτε;

Πρώτα ελέγχω αν έχω ελεύθερες ημερομηνίες (γέλια). Φυσικά, σκέφτομαι αν ο ρόλος μου ταιριάζει κι αν είναι η σωστή στιγμή να τον ερμηνεύσω, αλλά και το καστ κάθε παραγωγής. Δεν είμαι, όμως, ο άνθρωπος που θα πει ότι «δεν κάνω αυτό ή εκείνο γιατί με ενοχλεί αυτό ή το άλλο», καθόλου, δεν είμαι τόσο επιλεκτική. Αν έχω τον χρόνο και αισθάνομαι ότι η στιγμή είναι σωστή, τότε θα το κάνω. Πιστεύω βαθιά ότι κάθε καλό που πρόκειται να μου συμβεί, θα έρθει σ’ εμένα αν είμαι ανοιχτή σε αυτό.

Ποια είναι η πιο σημαντική συμβουλή που θα δίνατε σε μία νεαρή συνάδελφό σας πριν βγει για πρώτη φορά στη σκηνή;

Να είναι προετοιμασμένη, να έχει πλήρη αντίληψη του τι θα κάνει και να το διασκεδάσει, να είναι ο εαυτός της.

Πολλοί λυρικοί ερμηνευτές έχουν πει ότι το μυστικό για να διατηρήσει κανείς τη φωνή του είναι να επιλέγει πιο έξυπνα τους ρόλους που θα ερμηνεύει όσο μεγαλώνει, καθώς και να περιορίζει το εύρος του ρεπερτορίου του. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;

Νομίζω ότι αυτό εξαρτάται από το είδος της φωνής σου και το τι τραγουδάς. Πάντα το ζήτημα είναι αν μπορείς να παραμείνεις μέσα στο ρεπερτόριό σου, αν σ’ το επιτρέπει η φωνή σου, οι ψηλές νότες σου, ας πούμε. Με τη σωστή τεχνική, πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να αλλάξεις κάτι μέχρι το τέλος. Απλώς πρέπει να φροντίσεις να μην κουράζεις τη φωνή, τραγουδώντας υπερβολικά συχνά ή επιλέγοντας ρεπερτόριο που δεν σου ταιριάζει.

Ποια τα όνειρα που αισθάνεστε ότι δεν έχετε ακόμα πραγματοποιήσει;

Σε σχέση με το τραγούδι, είμαι ευτυχής και γεμάτη. Είμαι κάτι περισσότερο από χαρούμενη και ευγνώμων για την καριέρα που μου δόθηκε η ευκαιρία να χτίσω και αισθάνομαι ότι έχω φτάσει εκεί που ονειρευόμουν.

Info:

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: Ανατροπές και Πρωτοπόροι ΙΙΙ | Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2020 στις 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης