Καλοκαίρι στο Λονδίνο και η πλατεία Τραφάλγκαρ, μία από τις πιο θορυβώδεις του κόσμου και ένας από τους πιο διάσημους και πολυσύχναστους δημόσιους χώρους στη Βρετανία, παραμένει απόκοσμα ήσυχη. Τα τρία λιοντάρια στις πλίνθους παρατηρούν ήσυχα τη λιγοστή κίνηση και τον νέο ένοικο της τέταρτης πλίνθου της πλατείας που θα τους κάνει συντροφιά τους επόμενους 18 μήνες.

Η κενή τέταρτη πλίνθος της πλατείας φιλοξενεί ένα έργο σύγχρονης τέχνης σχεδόν κάθε δύο χρόνια και ουκ ολίγες φορές έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση.

Η φετινή είναι η 13η ανάθεση σε σύγχρονο καλλιτέχνη, συγκεκριμένα στη Χέδερ Φίλιπσον που έκανε ένα πελώριο γλυκό και το ονόμασε The End.

Από το 1999, οι περιπατητές και επισκέπτες του Λονδίνου είναι σε θέση  να απολαμβάνουν συναρπαστικά και προκλητικά έργα τέχνης που δίνουν την ευκαιρία στους μεν καλλιτέχνες να δημιουργούν φιλόδοξα σχέδια που εκτίθενται σε δημόσιο χώρο και στο κοινό να κάνει τη δική του κριτική και συζήτηση γύρω από τη σύγχρονη τέχνη. Αν και η εγκατάσταση καθυστέρησε να τοποθετηθεί, τέσσερις ολόκληρους μήνες, η εικόνα του γλυκόπικρου γλυπτού της Φίλιπσον αποζημιώνει τους περαστικούς από την πλατεία. Αρχικά δελεαστικό καθώς πρόκειται για ένα τεράστιο γλυκό με λευκή σαντιγί και κερασάκι, πάνω του υπάρχει μια μύγα και στην κορυφή του έχει προσγειωθεί ένα drone δημιουργώντας πολλές απορίες. Το drone παρακολουθεί το κοινό που πλησιάζει το γλυπτό και σημαίνει το τέλος των πάντων, όπως τα γνωρίζαμε.

Μέχρι την άνοιξη του 2022 το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει την εγκατάσταση της τέταρτης πλίνθου και να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Για τη γλυκιά αλλά και τη δυστοπική μορφή των πραγμάτων. Η ιδέα της Φίλιπσον ξεκίνησε το 2016, όταν ο Τραμπ κέρδισε τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Η ίδια υποστηρίζει ότι ο τίτλος του έργου είναι πιο ζοφερός από το περιεχόμενό του:

«Υπάρχει η πιθανότητα ριζικής αλλαγής σε οποιοδήποτε τέλος … υπάρχει πιθανώς ελπίδα για κάτι άλλο», λέει.

Το γλυπτό έχει ύψος σχεδόν δέκα μέτρα και είναι το ψηλότερο που έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα στην τέταρτη πλίνθο. Το έργο αν και αναπαριστά ένα γλυπτό με ελαφριά σαντιγί είναι φτιαγμένο από χάλυβα και συνθετικά υλικά και ζυγίζει εννέα τόνους.

Μετά τον μπλε κόκορα της Καταρίνα Φριτς και τον γιγαντιαίο αντίχειρα του Ντέιβιντ Σρίγκλεϊ είναι σειρά της Φίλιπσον να ανοίξει τη συζήτηση για το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα και τη γλυκόπικρη και σκληρή εικόνα του δυστοπικού μέλλοντος. Για τον Δήμο του Λονδίνου η εγκατάσταση είναι κάτι ελπιδοφόρο γιατί μιλάει για τις αξίες του Λονδίνου ως μια ανοιχτή, διεθνή και με αυτοπεποίθηση δημιουργική πόλη, κάτι που όλοι οι κάτοικοι έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Τα έργα της Φίλιπσον, που περιλαμβάνουν βίντεο, γλυπτική, μουσική, σχέδιο και ποίηση θα εκτεθούν στην Tate Britain, σε μια έκθεση η οποία αναβλήθηκε έως τον Μάρτιο του 2021.