«Σάλος για βίντεο των Rammstein που παραπέμπει στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης», «Γερμανοί “ροκάδες” προκαλούν, “παίζοντας” με το Ολοκαύτωμα» και «Αθλιότητα: Στο ροκ γκρουπ Rammstein ντύθηκαν… κρατουμένοι του Άουσβιτς». Αυτοί είναι οι πρώτοι τίτλοι που έκαναν θραύση το πρωί της περασμένης Πέμπτης στα ελληνικά μέσα. Η Ελλάδα, γνωστή για την ευαισθησία της στον ναζισμό, ενδιαφέρθηκε για τις δηλώσεις των Ισραηλιτικών οργανώσεων αλλά και Γερμανών πολιτικών, σχετικά με το βίντεο προώθησης του νέου τραγουδιού των Rammstein, του γερμανικού συγκροτήματος που κατά καιρούς έχει κατηγορηθεί περί ναζιστικών απόψεων.

Στο επίμαχο βίντεο, κάποια από τα μέλη του συγκροτήματος εμφανίζονται με θηλιές στον λαιμό, έτοιμα για εκτέλεση, σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Φορούν το κίτρινο αστέρι, ενώ ένας εξ αυτών φορά ένα ανάποδο ροζ τρίγωνο στο στήθος, που φορούσαν οι ομοφυλόφιλοι της ναζιστικής Γερμανίας. Το βίντεο προωθούσε το νέο τραγούδι του συγκροτήματος με τίτλο “Deutschland”.

Τι και αν έχουν αρνηθεί αμέτρητες φορές τη σχέση τους με τον ναζισμό και τον έχουν κατακρίνει, τι και αν το τραγούδι τους “Links 2 3 4” δηλώνουν ότι «η καρδιά τους χτυπά στα αριστερά», τι και αν στο τραγούδι τους “Mann gegen Mann” αναφέρονται εκτενώς στα συναισθήματα ενός ομοφυλόφιλου άνδρα που δεν έχει κάνει coming out, οι Rammstein βρίσκονται 25 χρόνια στο στόχαστρο όλων των Μέσων που ονομάζουν την προχειροδουλειά ενημέρωση. Το ότι είναι Γερμανοί ανέκαθεν τους έκανε εύκολη λεία για τα ΜΜΕ, αλλά και το ότι είναι εύκολη λεία για τα ΜΜΕ ανέκαθεν έδινε στους Rammstein το αβαντάζ να προκαλούν ως πρέπει, για να διατηρήσουν το όνομά τους. Γιατί όταν τραγουδάς στα Γερμανικά και έχεις διεθνές κοινό, τότε στόχος (και μέσο σου) είναι η πρόκληση.

Κι επανερχόμαστε στο τώρα. Λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα του βίντεο κλιπ, όλοι είχαν αποφανθεί ότι πρόκειται για ένα χλευαστικό βίντεο για το Ολοκαύτωμα που δεν πρέπει να προβληθεί. Και πως απάντησαν σε όλα αυτά οι Rammstein αυτήν τη φορά; Με την προβολή του βίντεο κλιπ φυσικά, την ίδια μέρα.

Σε αυτό, μια έγχρωμη γυναίκα συμβολίζει τη Γερμανία, αναλλοίωτη στην Ιστορία, που πληγώνει και πληγώνεται από τους πολίτες της κάθε φορά μέχρι σήμερα. Κάθε φορά, συμμετέχει στις καταστροφές της, όμως στο τέλος είναι η μόνη που απομένει να κοιτά τα συντρίμμια. Στις σκηνές του Ολοκαυτώματος, το ένα μέλος των Rammstein εν τέλει απαγχονίζεται και τα υπόλοιπα αργότερα απελευθερώνονται, ανακτούν τις δυνάμεις τους και εκτελούν τους ναζιστές στρατιωτικούς πυροβολώντας τους στο κεφάλι. Γιατί έτσι σκοτώνεις το φίδι, χτυπώντας το στο κεφάλι, πριν κάνει αβγά.

Η Γερμανία, μια χώρα “canis canem edit” για τους Rammstein, φέρει το συλλογικό τραύμα του ναζισμού. Η ευαισθησία σε αυτό το ζήτημα φέρνει αντιδράσεις σε οποιαδήποτε μη εξαρχής ξεκάθαρη αναφορά στις συνέπειες του ναζισμού. Όμως κάπου εδώ τίθεται το θέμα της άγνοιας: ο ναζισμός έχει ξεκάθαρη μορφή σε όποια χώρα κι αν παρασιτεί. Δεν κρύβεται πίσω από την προβολή ιστορικών γεγονότων, αλλά πίσω από την άρνησή τους ή τη θέληση για επανάληψή τους. Και η θέληση αυτή δεν κρύβεται ποτέ.

Ας είμαστε λοιπόν πιο προσεκτικοί σε ό,τι γράφουμε, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να μας πιστέψουν.