Από τον Θανάση Διαμαντόπουλο, senior editor του Archisearch.gr/Design Ambassador

H Ράνια Σβορώνου ξεκίνησε ως designer σε διαφημιστικά γραφεία της Αθήνας, για να βρεθεί σήμερα associate Design Director στα κεντρικά γραφεία της IBM στη Νέα Υόρκη. Έχει κερδίσει τον τίτλο μίας από τις γυναίκες κάτω των 30 που καθορίζουν τις ψηφιακές εξελίξεις παγκοσμίως  και ανήκει στην κατηγορία των ανθρώπων που διαμορφώνουν το μέλλον μας σχεδιάζοντάς το.

Πρόσφατα διακρίθηκε για ακόμη μία φορά ως μια από τις πρώτες 100 γυναίκες που καθορίζουν το μέλλον της τεχνολογίας στη Μεγάλη Βρετανία. Περιττό να πούμε ότι ήταν η μοναδική Ελληνίδα σε αυτή τη λίστα. Από τη θέση της Associate Art Director της IBM iX στο Λονδίνο, η Ράνια Σβορώνου μεταφέρθηκε στα κεντρικά γραφεία του αμερικανικού κολοσσού της τεχνολογίας  στη Νέα Υόρκη  όπου, μεταξύ άλλων projects, ανέλαβε την καλλιτεχνική επιμέλεια των βραβείων Grammy στο Λος Άντζελες, αποδεικνύοντας πως τελικά η μουσική και η τεχνολογία κινούνται σε παράλληλη τροχιά.

Ξεκινήσαμε τη συνέντευξή μας διερευνώντας την πεποίθηση της ότι το μέλλον του design είναι το voice design και artificial intelligence design. Αυτό το θεμελιώνει λέγοντας μας τα παρακάτω:

«Βλέπουμε ότι εταιρείες όπως η mastercard συνεργάστηκε με μουσικούς καλλιτέχνες για να κάνουν sonic branding με τo λογότυπό της. Eπίσης, λόγω της Amazon Alexa και των smart technologies το voice design θα επικρατήσει. Παλιά μιλούσαμε στο τηλέφωνο. Τώρα είμαστε στο text messaging. Στο μέλλον θα επιστρέψουμε σε voice messaging. Ο σχεδιασμός της φωνής και design for AI είναι το παρόν και το άμεσο μέλλον».

Αλλά το να σχεδιάζεις έναν ήχο είναι κάτι τελείως διαφορετικό από τον οπτικό σχεδιασμό που ήξεραν όλοι οι designers μέχρι σήμερα. Πάνω σε αυτό η Ράνια Σβορώνου προσθέτει ότι το voice design είναι τόσο καινούργιο που δεν έχει ακόμα κανόνες:

«Ο καλύτερος τρόπος να το δούμε θα ήταν να εξετάσουμε τον αντίκτυπο που θα έχει η φωνή στον σχεδιασμό. Αυτό που είναι ενδιαφέρον σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι ως σχεδιαστές είμαστε συνηθισμένοι και εκτεθειμένοι σε κυρίως οπτικά μηνύματα και οπτικούς κώδικες. Οπότε πρέπει πραγματικά να επανεξετάσουμε την εμπειρία του χρήστη στο ‘voice design’ για δύο κύριους λόγους. Πρώτα απ ‘όλα, πολλοί άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν  ‘voice design’ οπότε ακόμα μαθαίνουμε. Δεν υπάρχουν επίσης κανόνες για την εμπειρία του χρήστη – τους φτιάχνουμε τώρα. Η φωνή δεν έχει κουμπί που να γράφει “πίσω”, ούτε έχει “σταυρό” στη γωνία ενός παραθύρου για να την κλείσει. Πρέπει να εξηγήσουμε όλα αυτά τα πράγματα και πώς κάποιος περιηγείται στην εμπειρία προφορικά και χωρίς γραφικά. Ένας άλλος λόγος για τον οποίο πρέπει ο σχεδιασμός να είναι απίστευτα διαισθητικός είναι επειδή η ανεκτικότητα των ανθρώπων στη φωνή και τον προφορικό λόγο είναι πολύ περιορισμένη από οποιοδήποτε άλλο μέσο σχεδιασμού. Πρέπει να παραδώσουμε κάτι πραγματικής αξίας και να το κάνουμε αυτό πολύ γρήγορα μέσω της φωνής. Η προσοχή των ανθρώπων στη φωνή σταματά πολύ γρήγορα, οπότε κάνει το ‘voice design’ πιο περίπλοκο. Η χρήση φωνής στα φυσικά αντικείμενα (π.χ., amazon alexa) άνοιξε πόρτες για το πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε μια εμπειρία χρησιμοποιώντας το φυσικό αντικείμενο, αντί να σχεδιάσουμε μια οθόνη για το φυσικό αντικείμενο. Πρόκειται για μια πλήρη επανεξέταση του σχεδιασμού και των διεπαφών».

Το ότι το φωνητικό design είναι το μέλλον φαίνεται και από τα νούμερα που μας έδωσε η Ράνια Σβορώνου: «Ως παράδειγμα σχεδιασμού φωνής – η σύζευξη Τεχνητής Νοημοσύνης με την αναγνώριση φωνής και chatbots, επιτρέπει στους UX Designers να δημιουργήσουν ταχύτερες και εξατομικευμένες εμπειρίες. Προβλέπεται ότι ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποιούν ψηφιακούς βοηθούς και ‘voice assistants’ θα αυξηθεί από 700 εκατομμύρια σε πάνω από 1,8 δισεκατομμύρια έως το 2021».

Πράγμα που σημαίνει ότι η φωνή είναι το καινούργιο Eldorado για τη δημιουργικότητα των designers:

«Νομίζω πως η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας μέσω της φωνής είναι μια τεράστια πρόκληση. Για παράδειγμα, υπάρχουν μεγάλες δημιουργικές ευκαιρίες για το πώς ένας σχεδιαστής θα χρησιμοποιήσει τον τόνο φωνής και πώς η ‘persona’ θα δημιουργηθεί μέσω φωνής. Κυρίως οι UX σχεδιαστές και οι Copywriters  θα διαμορφώσουν αυτές τις “φωνητικές οδηγίες”, αλλά χρειάζεται επίσης μια δημιουργική εκτέλεση για το γιατί και πώς αυτές οι εμπειρίες θα δημιουργηθούν. Ένα σενάριο που έχει τεράστιες δυνατότητες είναι ότι οι “κανόνες” για τη φωνητική σχεδίαση δεν έχουν ακόμη γραφτεί – έτσι οι σχεδιαστές που δουλεύουν με “φωνή” συμβάλλουν πραγματικά στη χρήση της δημιουργικότητας κάνοντας κάτι καινούργιο και διερευνούν έναν νέο τρόπο αλληλεπίδρασης με το διαδίκτυο. Θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι ένας διαφορετικός τρόπος δημιουργικότητας, αφού πάντα συνδέουμε τη δημιουργικότητα με οπτικά στοιχεία, ωστόσο πιστεύω ότι είναι ένας ευρύτερος τρόπος σκέψης και ένα ανθρώπινο κεντρικό πρόβλημα σχεδίασης όπου πρέπει επιλυθεί».

Μέσα από τα λόγια της Ράνιας βλέπουμε ότι το σενάριο της ταινίας «Α.Ι. Τεχνητή Νοημοσύνη» εξελίσσεται σε μια επίκαιρη περιγραφή της πραγματικότητας που έρχεται.