Πώς ακούγεται η Θεσσαλονίκη στον κόσμο; Αν οι χαρακτηριστικές της εικόνες είναι ο Λευκός Πύργος, η Καμάρα και τα Κάστρα, αν οι χαρακτηριστικές της μυρωδιές είναι το σουσαμένιο κουλούρι, το διαβολεμένο τσουρέκι γωνία Τσιμισκή με Αριστοτέλους αλλά και η «θερμαϊκίλα», ποιοι είναι οι χαρακτηριστικοί της ήχοι; Σε ποια συχνότητα εκπέμπει και πόσο μακριά φτάνει το σήμα της;

Ελλείψει ηχητικών στερεοτύπων, η απάντηση δεν μπορεί να προκύψει αβίαστα. Το ερώτημα όμως είναι μάλλον παραπλανητικό: η Θεσσαλονίκη υπήρξε πάντα πόλη πολυφωνική. Κάποτε οι πολυπολιτισμικές γειτονιές της αντηχούσαν ρεμπέτικα, σεφαραδίτικα, οπερέτες και αμανέδες. Σήμερα, πολλαπλασιασμένες, οι μουσικές φυλές της πόλης διεκδικούν το χώρο και τη διάχυση της κουλτούρας τους μέσα από τα αστικά τους γκέτο.

Συχνά, η διεκδίκηση αυτή δε σχετίζεται μόνο με συγκεκριμένες μουσικές προτιμήσεις, με προσωπικές αισθητικές ή τρόπους ζωής, π.χ. με την υποστήριξη μιας μουσικής μειοψηφίας και της κουλτούρας της, αλλά γίνεται όραμα, και απλώνει σε απήχηση και στόχευση ώσπου ταυτίζεται με την ίδια την πόλη. Γίνεται πείραμα και διερευνά πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή σ’ αυτή την πόλη, ποια θα μπορούσε να είναι η θέση της στον παγκόσμιο χάρτη.

Case study της σημερινής ανταπόκρισης από τη Θεσσαλονίκη το διεθνές μουσικό φεστιβάλ Reworks, εκπρόσωπος της πιο παρεξηγημένης ίσως μουσικής κουλτούρας, εκείνης της ηλεκτρονικής μουσικής. Της μουσικής, λοιπόν, που, ενώ στις πιο δημιουργικές της εκφράσεις είναι γνήσιο τέκνο της σύγχρονης τέχνης με θέση στο μουσείο (ας θυμηθούμε για παράδειγμα την περυσινή ρετροσπεκτίβα των Kraftwerk στο MoMA της Νέας Υόρκης και στην Tate Modern στο Λονδίνο), συχνά περιγράφεται ως ένα ακατανόητο «ντάπα-ντούπα». Ή εξισώνεται με την techno, ενώ για να ανακαλύψει το εύρος και τον πλούτο της πρέπει κανείς να πάει πιο πίσω, στη house σκηνή του Detroit το ’80 και στην disco του ’70, στους Kraftwerk και τη Laurie Anderson, στους Tangerine Dream του ’60 και ακόμη πιο πίσω στους μουσικούς μαθηματικούς αλγόριθμους του Ιάννη Ξενάκη, όλο και πιο πίσω μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα οπότε και τα πρώτα ηλεκτρονικά μουσικά όργανα κάνουν την εμφάνισή τους.

Μέσα από μια διευρυμένη, λοιπόν, αντίληψη για την ηλεκτρονική μουσική και την κουλτούρα της, το Reworks δημιουργήθηκε το 2005 στη Θεσσαλονίκη από την ομάδα NON και πραγματοποιείται κάθε Σεπτέμβρη, με στόχο να βάλει τη σύγχρονη μουσική στον ελληνικό μουσικό χάρτη και να διαδώσει την ηλεκτρονική κουλτούρα, και παράλληλα να καταστήσει τη Θεσσαλονίκη προορισμό μουσικού τουρισμού και σημείο συνάντησης των μουσικόφιλων από όλη την Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη.

Τα τελευταία 8 χρόνια η διοργάνωση έχει παρουσιάσει σε ένα κοινό 75.000 ατόμων 700 περίπου καλλιτέχνες, καθιερωμένα ονόματα της σύγχρονης σκηνής αλλά και νέους, ανερχόμενους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αποτελώντας το μοναδικό ελληνικό φεστιβάλ που βραβεύεται σταθερά τα τελευταία έξι χρόνια ως ένα από τα δέκα καλύτερα φεστιβάλ του κόσμου για το μήνα Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τον οδηγό Resident Advisor.

Παράλληλα, από το 2006, το Pre-reworks, ένα μικρό promo-tour της επίσημης διοργάνωσης, διαδίδει τη φιλοσοφία και την αισθητική του φεστιβάλ και της ελληνικής ηλεκτρονικής σκηνής, έχοντας επισκεφτεί περισσότερες από 20 πόλεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ οι διοργανωτές του Reworks καλούνται συχνά σε συνέδρια για να παρουσιάσουν το επιτυχημένο μοντέλο διοργάνωσης φεστιβάλ.

Στη φετινή του, 9η, έκδοση, που θα διαρκέσει για πρώτη φορά τρεις μέρες, από τις 20 έως τις 22 Σεπτεμβρίου, το Reworks επεκτείνεται σε διάφορα σημεία της πόλης και φιλοξενεί μερικά από τα πιο πολυσυζητημένα ονόματα στη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική, ανάμεσά τους ο Paul Kalkbrenner, η Nina Kraviz και ο John Talabot, αλλά και σταθερές αξίες, όπως ο Josh Wink, o Mixmaster Morris και οι Richard Dorfmeister & Rupert Huber ως Tosca, με το line-up να μεγαλώνει συνεχώς. Στη λίστα με τους εκπροσώπους της ελληνικής σκηνής συγκαταλέγεται και το πλέον πρόσφατο εξαγώγιμο θεσσαλονικιώτικο προϊόν, το συγκρότημα Plastic Flowers. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν workshops, παρουσίαση της εταιρείας Desolat, free event ανοιχτό σε όλους την πρώτη μέρα του φεστιβάλ και πάρτι στην ταράτσα του The MET σε συνεργασία με το Resident Advisor.

Με μότο τη φράση «We Define Our Future», το Reworks φιλοδοξεί να είναι μια διοργάνωση ταυτισμένη με την πόλη που θα προσφέρει μουσική για όλους. Μπορούν να αφήσουν οι μουσικές φυλές της πόλης τα στρατόπεδά τους και να συμβάλουν στο να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη το Sόnar της; Δε θα ακούσουμε ποτέ όλοι την ίδια μουσική, δε θα ταυτιστούν ποτέ οι ορισμοί μας για την τέχνη, όμως δεν ξέρεις ποτέ, ίσως κάποιο βράδυ, ένας DJ να μας σώσει τη ζωή…

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και την προπώληση εισιτηρίων στο http://www.reworks.gr/2013/