We are such stuff
As dreams are made on, and our little life
Is rounded with a sleep

Τέσσερις αιώνες πριν, η πιο εμβληματική φιγούρα της παγκόσμιας λογοτεχνίας αφήνει το τελευταίο της αποτύπωμα στη θεατρική γραφή. Γύρω στα 1611, στη δύση μιας ιδιαίτερα παραγωγικής καριέρας, ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ παραδίδει προς ανέβασμα το τελευταίο θεατρικό έργο που του αποδίδεται, την «Τρικυμία» (αγγλιστί The Tempest, δηλαδή θύελλα). Η κατοπινή, μάλλον μυστηριώδης εξαφάνισή του, σε συνδυασμό με το μικρό πλήθος πληροφοριών που έχουμε για τη ζωή του ανέδειξαν την παραφιλολογία για τη βιογραφία του σε εξίσου γόνιμο ερευνητικό πεδίο με τη μελέτη του έργου του (υπήρξε πράγματι; Ήταν άντρας ή γυναίκα; Είναι εκείνος ο αποκλειστικός δημιουργικός υπεύθυνος για όλο αυτό το ογκώδες και πολυδιάστατο έργο ή καρπώθηκε τον πνευματικό κόπο άλλων; Ή μήπως πάλι δεν είναι παρά ένας άθλιος σφετεριστής του έργου του Κρίστοφερ Μάρλοου;).

Οι θεωρίες πολλές, εκείνο όμως που θα συνοδεύει στους αιώνες την υστεροφημία του Σαίξπηρ είναι ακριβώς αυτή η διαχρονικότητά του: «όχι μιας γενιάς, αλλά όλων των εποχών», είχε σημειώσει γι’αυτόν ο ποιητής Μπεν Τζόνσον λίγο μετά τον θάνατο του πρώτου. Μια διαχρονικότητα που εκπορεύεται από την ιδιαίτερη ικανότητά του για χαρακτηρολογία: η εμπνευσμένη ανατομία και αναπαράσταση της ανθρώπινης κατάστασης μέσα από τη δημιουργία μοναδικών χαρακτήρων.

Και όλα αυτά πλάθοντας κάθε φορά έναν συναρπαστικό κόσμο, σε συγκείμενα που διατρέχουν τις φόρμες, τα είδη και τις εποχές. Υπήρξε πολυγράφος και πολυθεματικός. Ο συγγραφικός κύκλος που άνοιξε με τις κωμωδίες και τα ιστορικά έργα της νιότης του καταλήγει με την Τρικυμία, μετά τη διατριβή στην τραγωδία, σε μια φαντασιακή πραγματεία της ανθρώπινης κατάστασης που για πολλούς από τους μελετητές του αποτελεί τον προσωπικό αποχαιρετισμό του στο κοινό. Ο μάγος Πρόσπερο, ήρωας της Τρικυμίας χτίζει και γκρεμίζει τη ζωή του και τις ζωές των γύρω του με τη μαγεία μέσα σε έναν κόσμο υπερβατικό και ταυχρόνα απόλυτα ρεαλιστικό: η ύλη και το όνειρο όχι απλώς μέσα στην ίδια ιστορία, αλλά μέσα στην ίδια φράση.

Το δραματουργικό υλικό του Σαίξπηρ αποτελεί διαχρονικά πρώτης τάξης υλικό για τη θεατρική διαπαιδαγώγηση μεγάλων και μικρών, και οι περήφανοί του απόγονοι Άγγλοι το γνωρίζουν αυτό καλύτερα από τον καθένα. Στο νησί, υπάρχει επίσημος δημόσιος φορέας που ασχολείται με την παρουσίαση έργων του βάρδου σε παιδιά. Την τεχνογνωσία της ομάδας Shakespeare for Kidz φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης η μουσική κωμωδία «Σαίξπηρ για παιδιά» που διασκευάζει στα ελληνικά την πρωτότυπη παράσταση “Shakespeare 4 Kidz The Tempest”.

Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη κ. Πάνο Γκιουλή, η παράσταση απευθύνεται σε παιδιά, νέους αλλά και μεγαλύτερους που αναζητούν στην καθημερινότητά τους τη μαγεία και τη φαντασία. Η σύγχρονη τεχνολογία συνδιαλέγεται με τα κουστούμια της Ελισαβετιανής εποχής και η πρωτότυπη μουσική με την προσαρμοσμένη για παιδιά γλώσσα με σκοπό να παρουσιάσει την ανθρωπιστική διάσταση του έργου μιλώντας για την εξουσία, την μαγεία, την αγάπη και τον έρωτα μέσα σε ένα μεταφυσικό και φανταστικό περιβάλλον, σε μια παράσταση που φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για μελλοντικές παιδικές παραγωγές. Θεατρική αγωγή για το παιδικό κοινό που είναι το πιο δύσκολο απ’ όλα, έτσι δε λένε;

Σαίξπηρ για Παιδιά,
29 Ιανουαρίου έως 7 Φεβρουαρίου 2014
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης