Τι σχέση έχει ο Ε.Τ. με τον John Lennon, τον Steve Jobs, έναν γιόγκι και έναν αναγεννησιακό άγγελο; Μπορεί η μάθηση να στηρίζεται σε ένα σύγγραμμα με τίτλο «A Brief History of Nothing for Beginners»; Πού ρίχνει τα λύμματα του ο αστικός μας πολιτισμός και κατά πόσο τηρεί τις υποσχέσεις του για ένα λαμπρό βίο;

Είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς για τη δουλειά του Ηλία Καφούρου. Κι αυτό γιατί η ζωγραφική του είναι πολυεπίπεδη, συμβολική και καταιγιστική. Κάθε πίνακας είναι ένα λαβυρινθώδες παζλ εικόνων και φράσεων που περιμένουν να τις ερμηνεύσεις. Σαν μια ιστορία κόμικ που έχει χωρέσει ολόκληρη σε μία και μόνο εικόνα. Και την ιστορία μπορείς να την προσεγγίσεις μόνο διαισθητικά, ποτέ δεν είσαι σίγουρος για την τοποθέτηση ή τις προθέσεις του καλλιτέχνη. Φυσικά, είναι προφανές ότι σμίγει στοιχεία από το κοινωνικό γίγνεσθαι και τα γεγονότα της επικαιρότητας με τις προαιώνιες υπαρξιακές αγωνίες και αναζητήσεις του ανθρώπου, με φιλοσοφικά και πολιτικά ζητήματα, με τον ερωτισμό και τη σεξουαλικότητα. Όμως, σαν να τα κοροϊδεύει ταυτόχρονα όλα, σαν να εμπαίζει τις πνευματικές βεβαιότητες αλλά και τις ψυχολογικές ερμηνείες, μπλέκει το υψηλό με το χαμηλό, το πνευματικό με το υλικό, το θείο με το αστείο. Δεκάδες λεπτομέρειες σε κάθε πίνακα θέτουν το έναν προβληματισμό μετά τον άλλο, κάνουν ακόμα ένα αστείο, δύσκολα τα βγάζει πέρα ο θεατής, σχεδόν πάντα κάτι σου ξεγλιστράει -όπως και στην πραγματική ζωή- και πρέπει να ξαναρχίσεις από την αρχή, μπερδεύεσαι, εξουθενώνεσαι, προχωράς, γεμίζεις ιδέες, σκέψεις και εικόνες.

Η εικόνα, η ζωγραφική, είναι για τον Καφούρο εξίσου σημαντική με το περιεχόμενο. Το σχέδιό του είναι εξαιρετικό -θυμίζει αναγέννηση- και η εντυπωσιακή πλαστικότητά του νομίζεις ότι πραγματικά δίνει ζωή στα θέματά του, οι φωτοσκιάσεις προκαλούν δέος. Έργα προσχεδιασμένα με μολύβι πάνω στο χαρτί και ζωγραφισμένα με εξαντλητική λεπτομέρεια με ραπιντογράφο, όπου τίποτα δεν είναι τυχαίο, που δημιουργούν την αίσθηση μιας «στατικής κίνησης» – ο άνθρωπος προχωρά μέσα από την τεχνολογία, αλλά επί της ουσίας κάνει βήμα σημειωτόν.

Συχνά, τα έργα του Ηλία Καφούρου θυμίζουν αγιογραφίες. Υπάρχει ένας κεντρικός ήρωας-άγιος και γύρω του πλέκεται η δράση, η οποία με άξονα το κέντρο του πίνακα και τον εκάστοτε «άγιο» μοιράζεται στη μέση και το αριστερό κομμάτι μοιάζει με αντικαθρέπτισμα του δεξιού. Όμως, για τον προσεκτικό παρατηρητή, ποτέ τα δύο μισά δεν είναι ίδια, καθώς λιγότερο ή περισσότερο εμφανείς παραλλαγμένες λεπτομέρειες διανθίζουν την ιστορία με ακόμα περισσότερα στοιχεία.

Η δουλειά του είναι αιχμηρή και αστεία, τραγική και ανάλαφρη, ελληνική και παγκόσμια. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, το γεγονός ότι ο Ηλίας Καφούρος είναι ένας από τους 115 καλλιτέχνες που επελέγησαν από ολόκληρο τον κόσμο προκειμένου να συμπεριληφθεί η δουλειά τους στην έκδοση «Vitamin D2: New Perspectives in Drawing», μια επισκόπηση των διεθνών εξελίξεων στο σύγχρονο σχέδιο που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις PHAIDON Press.

Η έκθεση του Ηλία Καφούρου «A Thesis on the Shelf» παρουσιάζεται στην γκαλερί ΑΔ από τις 25/4 έως τις 8/6.