Το Space52 ιδρύθηκε από τον καλλιτέχνη Διονύση Χριστοφιλογιάννη το 2017 και υποστηρίζει καλλιτέχνες με έδρα την Αθήνα ενώ αναζητά συνεχώς συνεργασίες με χώρους τέχνης και επαγγελματίες από το εξωτερικό. Η κοινότητα και το δίκτυο αυτό εξελίσσεται συνεχώς υποστηρίζοντας συνεργασίες, ανταλλαγές και ερευνητικά έργα. Το Space52 λειτουργεί σαν ένας κόμβος για τοπικούς και διεθνείς δημιουργούς, διανοούμενους και θεωρητικούς. Το Space52 λειτουργεί σαν ένα επωαστήριο ιδεών και πειραματισμών της Αθηναϊκής καλλιτεχνικής σκηνής. Σε επιμέλεια του Διονύση Χριστοφιλογιάννη, η νέα έκθεση στο Space52, από τις 28 Ιουνίου έως τις 13 Ιουλίου 2019 εξετάζει τον πυρήνα κάθε συμμετέχοντος καλλιτέχνη, που παρουσιάζει τη δουλειά του με σημειώσεις, προσχέδια, ημιτελή ή και ολοκληρωμένα έργα.

«Προσεχώς 2» ή “FORTHCOMING 2” είναι η δεύτερη έκθεση στο Space52 που παρουσιάζει έργα και σημειώσεις καλλιτεχνών με έδρα την Αθήνα. Το ευρύ πεδίο των δημιουργικών πρακτικών αποτελεί το άθροισμα ενός πλήθους ιστοριών. Υπάρχουν μυριάδες γωνίες που θα μπορούσαμε να διαλέξουμε για να αφηγηθούμε την ιστορία για το πρόσφατο παρελθόν και το άμεσο παρόν μας. Οι εξαιρετικά επεξεργασμένες χειρονομίες εκδηλώνονται σε αφθονία με ευκολία και αναμφίβολα καθιστώντας αδύνατο να μην είναι ορατές.

Γιώργος Σαπουντζής

Κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα μικρό κομμάτι της πιο πρόσφατης δουλειάς του και έτσι θα διαμορφωθεί μια εικόνα ανθρώπων σε έναν χώρο-studio καλλιτέχνη μαζί. Οι έννοιες σε αυτό το χώρο αναπτύσσονται και μετατρέπονται σε συγκεκριμένη πραγματικότητα. Η αλληλεπίδραση της θεωρίας και της πρακτικής σήμερα φαίνεται να επηρεάζει τα έργα τα οποία σε πρώτη ανάγνωση μοιάζουν τόσο διαφορετικά αλλά στη βάση τους μοιάζουν στην ευαισθησία, ευθραυστότητα, μνήμη αλλά και ψευδαίσθηση.

Σε αυτή την έκθεση Forthcoming 2 οι καλλιτέχνες βάζουν στην άκρη το φάσμα των χρωμάτων και επικεντρώνονται στην οπτική ισχύ του μαύρου, του λευκού και όλων των ενδιάμεσων. Η μονοχρωμία σε όλες τις μορφές τέχνης αποκαλύπτει νέες γνώσεις σχετικά με τη χρήση του χρώματος ως επιλογή παρά ως αναγκαιότητα. Είναι το χρώμα ο απαγορευμένος καρπός για μια μορφή αισθητικής ασκητικής δράσης ενός καλλιτέχνη; Η ιστορική συνέχεια και η πολυμορφία του μονόχρωμου από τον Μεσαίωνα μέχρι σήμερα καταδεικνύουν πόσο σημαντικό θέμα είναι στη δυτική τέχνη. Καθώς το χρώμα διαπερνά την καθημερινή ζωή, το ασπρόμαυρο μπορεί να σηματοδοτήσει μια στροφή προς ένα άλλο πνευματικό πλαίσιο.

Τον εικοστό αιώνα, με την άνοδο της αφηρημένης τέχνης, πολλοί καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με την παραγωγή μονόχρωμων ζωγραφικών έργων, όπως οι Anish Kapoor, Ad Reinhardt, Robert Ryman και Robert Rauschenberg. Η μονόχρωμη σύγχρονη τέχνη είναι μυστηριώδης. Πολλές φορές η δεξιότητα ακυρώνεται. Η σχεδίαση αρνείται. Η αίσθηση της σύνθεσης αναιρείται. Η χειραγώγηση των χρωμάτων και η σχέση ακυρώνονται. Αντικείμενο, αφήγηση, ζωγραφική παρουσία, αφή απουσιάζει. Τα μονοχρωμικά έργα μοιάζουν σαν σχέδιο ή το σχεδιάγραμμα ενός κειμένου – disegno.

Θόδωρος Ζαφειρόπουλος

Ανδρέας Κασάπης

Το ατελιέ ενός καλλιτέχνη φιλοξενεί μονοχρωμικά έργα 30 καλλιτεχνών, με τη μετάβαση τους σε έναν ενιαίο χώρο και επίκεντρο την εγκατάσταση, όπως τεκμηριώθηκε τόσο θεωρητικά όσο και επίσημα στα έργα των Piet Mondrian, El Lissitzky και επεσήμανε στα σημαντικότερα δοκίμια του Brian O ‘Doherty. Γίνεται ουσιαστικά μια προσπάθεια της εννοιολογικής σύνθεσης 30 έργων με μια οπτική γωνία της αισθητικής επίδρασης που παρουσιάζεται στο θεατή λες και είναι μια συνολική δουλειά ενός καλλιτέχνη. Η τοποθέτηση των έργων αυτών σαν μια έρευνα σχέσης χώρου και της ‘art oriented’ εγκατάστασης συνδυάζει στοιχεία όχι μόνο από τις εγκαταστάσεις του τέλους του 20ού αιώνα αλλά και συγκεκριμένα έργα τέχνης και πρακτικές των ιστορικών και Neo Avant-garde. Η απόρριψη του χρώματος σε όλα τα έργα της έκθεσης Forthcoming 2, όπως ο Piero Manzoni στη σειρά έργων του Achrome αλλά και του Robert Ryman, αυξάνει την ευαισθησία του θεατή και έτσι «το μαύρο και άσπρο μας αναγκάζει να σκεφτούμε» όπως χαρακτηριστικά υπερασπιζόταν ο Picasso. Ο στόχος είναι να διευρυνθεί ο τρόπος ανάγνωσης ενός έργου μεμονωμένα και να αφαιρεθεί ο φόβος της επιβεβαίωσης του αντικειμένου μέσω της αισθητικής εμπειρίας.

Η πρώτη έκθεση του FORTHCOMING προσέλκυσε πολύ κόσμο με συμμετέχοντες καλλιτέχνες όπως: Μάρω Μιχαλακάκου, Poka-Yio, Γεωργία Σαγρή, Νικόλας Βαμβουκλής, Δημήτριος Αντωνίτσης, Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη, Μάρθα Δημητροπούλου, Γεωργία Κοτρέτσος, Γιώργος Μαραζιώτης κ.α.

Στην έκθεση παίρνουν μέρος οι καλλιτέχνες: Blind Adam |  Βιταλιώτης Παντελής Magneto |  Βεκρή Αμαλία | Δεληδήμος Χρήστος |  Ευσταθίου Μαρία | Εφέογλου Δημήτρης | Ζαφειρόπουλος Θεόδωρος  |  Καζάζης Γιώργος |  Καναρέλης Νίκος  | Καρακωστάνογλου Νικομάχη |  Καραμανώλης Στέλιος |  Κασάπης Ανδρέας  | Κοέν Ηλίας |  Λάριος Αντώνης | Λάριος Νίκος |  Παλπάνα Φωτεινή |  Παπαδημητρίου Νίκος  | Παπαζαχαρίας Αλέξιος  |  Παπαηλιάκης Ηλίας  | Πλουμή Τούλα | Σαπουντζής Γιώργος | Streshna Sasha | Στοαντζίκης Αντώνης |  Τατόλας Τόλης |  Τζάννης Αλέξανδρος  | Τσεριώνης Γιώργος |  Χαραλαμπίδης Νίκος | Χριστόπουλος Κώστας  |  Χριστοφιλογιάννης Διονύσης | Hughes Rowena

Επιμέλεια: Διονύσης Χριστοφιλογιάννης

«Προσεχώς 2» / “FORTHCOMING 2” | 28 Ιουνίου -13 Ιουλίου 2019 | Space52