Κείμενο: Σοφία Τριάντου

Πώς θα μπορούσαν αυτές οι λεπτές και εκλεπτυσμένες γεύσεις των βοτάνων να απουσιάζουν από τα μαγειρικά πιάτα; Πολύτιμη η ικανότητα τους σ’ ολη την ιστορία να αποκρύπτουν δυσάρεστες οσμές αλλά και να προσθέτουν γεύση και άρωμα και να μας προκαλούν σε γευστικά μονοπάτια.

Τα μαγειρικά βότανα αλλά και τα μπαχαρικά, δυο ξεχωριστοί τύποι γεύσεων πολλές φορές συναντιούνται σε ένα πιάτο. Εκτός βέβαια από τη γεύση τους τα βότανα και τα μπαχαρικά μάς προσφέρουν και ένα πιάτο με πολλά οφέλη για την ανθρώπινη υγεία εδώ και αιώνες.

Η κανέλα συναντάται συχνά με τη ρίζα τζίντζερ ή με τα φύλλα δάφνης στις κόκκινες σάλτσες, το πιπέρι συναντάται συχνά με τα βότανα στις άσπρες σάλτσες με το φασκόμηλο και με το δεντρολίβανο.

Στις φρέσκιες σαλάτες λαχανικών θα συναντήσουμε φρέσκα φύλλα λουίζας, μαντζουράνας με φρεσκοτριμμένο πιπέρι και πάπρικα.

Ακόμα και οι γλυκές λιχουδιές έχουν τέτοιου είδους συνδυασμούς όπως η ζέστη κανέλα με το μελισσόχορτο στις άσπρες κρέμες ή στα μπισκότα λεβάντας.

Όπως όμως αναφέρω παραπάνω, ορισμένα βότανα και μπαχαρικά όπως το γαρύφαλο, η ρίγανη, το θυμάρι, η κανέλα, το κύμινο έχουν να μας προσφέρουν εκτός από τη γεύση κ την οσμή και θεραπευτικές ιδιότητες, όπως αντιβακτηριακές και αντιοξειδωτικές.

Photo: ©hue12 photography, Unsplash

Ο κουρκουμάς για παράδειγμα εκτός από τη χαρακτηριστική γεύση του και το υπέροχο χρώμα του στα ζυμαρικά, είναι διάσημος για τις θεραπευτικές του ιδιότητες στον οργανισμό μας, σε κάθε πόνο υπάρχει και ένα ρόφημα του!

Το ενδιαφέρον είναι ότι ανά τόπο, ανά διαφορετικό πολιτισμό δοκιμάζουμε συνδυασμούς βοτάνων και μπαχαρικών που ορίζουν την τοπική μαγειρική της κάθε χώρας ή του κάθε πολιτισμού. Αυτοί οι συνδυασμοί ποικίλουν σημαντικά από γεωγραφική περιοχή σε άλλη και από πολιτισμό σε πολιτισμό!

Μερικοί από τους παρακάτω συνδυασμούς θα σας ταξιδέψουν σε διάφορους πολιτισμούς και τόπους και θα σας βοηθήσουν να εμπλουτίσετε τα πιάτα σας με γεύση και θεραπευτικά συστατικά:

Ψάρια: Άνηθο, μαντζουράνα, πάπρικα και πιπέρι

Μπιζέλια: Φασκόμηλο, τζίντζερ, μαντζουράνα, και φρέσκο κρεμμύδι

Καλαμπόκι: Κύμινο, μαϊντανό, ρίγανη και λεμόνι

Καρότα: Κανέλα, γαρίφαλο και μαντζουράνα

Κοτόπουλο: Τζίντζερ, πάπρικα, δεντρολίβανο και Θυμάρι

Photo: ©Andrea Leon, Unsplash

Ξεκινήστε με μικρές ποσότητες και ανακαλύψτε τις δικές σας συνταγές. Πριν από αυτό όμως είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι πολύτιμες γεύσεις και τα αρώματα είναι ευαίσθητα, και είναι απαραίτητο να τα αποθηκεύουμε σωστά έτσι ώστε να διατηρούν τις αρετές τους!

Την πάπρικα την αποθηκεύουμε πάντα στο ψυγείο για να διατηρήσουμε το χρώμα και τη γεύση της.

Τα κοινά μπαχαρικά σε σκοτεινό μέρος όπως και τα αποξηραμένα βότανα.

Τα φρέσκα βότανα πάλι, τα αποθηκεύουμε τυλιγμένα σε βαμβακερά ή χάρτινα φύλλα στο ψυγείο. Με ιδιαίτερη προσοχή και σε μικρά ματσάκια φυλάμε τη μέντα, τον μαϊντανό και τον κόλιανδρο γιατί είναι πολύ ευαίσθητα.

Αν πάλι έχουμε χώρο στο ψυγείο μας, τοποθετούμε τα φρέσκα κλωνάρια σε μικρά βάζα με λίγο νερό και τα τοποθετούμε στο ψυγείο μας. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε σε αυτή την περίπτωση είναι να αλλάζουμε συχνά το νερό και αν χρειαστεί να καθαρίζουμε τα χαλασμένα φύλλα.

Αρωματίστε την καθημερινή  σας κανάτα νερού, δημιουργήστε τα δικά σας μείγματα μπαχαρικών και βοτάνων, πειραματιστείτε με τους συνδυασμούς αγαπημένων γεύσεων, έτσι θα αποκτήσετε τις δικές σας μοναδικές γεύσεις και μυρωδιές όπως και το σπιτικό σας το δικό του ξεχωριστό άρωμα!

Photo: ©Lisa Hobbs, Unsplash

Κεντρική φωτογραφία άρθρου: ©Theo Crazzolara, Unsplash